برانکو پرسپولیس را نقره داغ کرد

مدیریت ناکارآمد دولتی در فوتبال همچنان ادامه دارد!

شکایت برانکو از پرسپولس سرانجام با محکومیت سرخ پوشان پایتخت همراه شد و حالا پرسپولیس باید بیش از یک میلیون دلار خسارت را به برانکو پرداخت کند.

مدیریت ناکارآمد دولتی در فوتبال همچنان ادامه دارد!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شکایت برانکو از پرسپولیس سرانجام با محکومیت سرخ پوشان پایتخت همراه شد و حالا پرسپولیس باید بیش از یک میلیون دلار خسارت را به برانکو پرداخت کند.

کمیته تعیین وضعیت فیفا رأی خود را درباره شکایت برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس صادر کرد و باشگاه پرسپولیس به پرداخت یک میلیون و ۵۵ هزار یورو به اضافه سود سالیانه محکوم شد.

کمیته تعیین وضعیت فیفا امروز رأی ۵ صفحه‌ای خود درباره شکایت برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس را به باشگاه ارسال کرد. در این رأی تاکید شده است که کمیته تعیین وضعیت بخشی از شکایت برانکو را پذیرفته و باشگاه پرسپولیس می‌بایست ۱ میلیون و ۵۵ هزار یورو به اضافه پنج درصد سود سالیانه را پرداخت کند.

باشگاه پرسپولیس ۳۰ روز فرصت دارد تا این مبلغ را پرداخت کند و چنانچه این بدهی پرداخت نشود پرونده برای تصمیم‌گیری به کمیته انضباطی فیفا ارسال خواهد شد. سود پنج درصدی سالانه از روز نوزده جون ۲۰۱۹ تا روز پرداخت بدهی محاسبه خواهد شد.

کمیته تعیین وضعیت هر گونه شکایت دیگری را برای برانکو مردود دانسته و باشگاه پرسپولیس ۲۰ هزار فرانک و برانکو هم ۵ هزار فرانک سوییس بابت هزینه دادرسی به فیفا بپردازند.

باشگاه پرسپولیس ۱۰ روز مهلت دارد که توضیحات کامل رأی را درخواست کند و البته پذیرش آن منوط به پرداخت ۲۰ هزار فرانک سوئیس بابت هزینه دادرسی در مهلتی ۲۰ روزه است.

فیفا رأی پرونده ایگور پانادیچ را هم صادر کرده اما هنوز رأی پرونده شکایت زلاتکو و مارکو استیلینوویچ را صادر نکرده است.

فیفا در پرونده پانادیچ پرسپولیس را به پرداخت ۷۶ هزار و ۴۸۰ یورو بابت قرارداد به اضافه سود سالیانه محکوم کرده است و همچنین باشگاه باید ۸۶ هزار یوروی دیگر بابت غرامت به ایشان بپردازد که به نظر می‌رسد بابت غرامت مابه‌التفاوت قرارداد الاهلی با قرارداد فصل جاری وی با پرسپولیس باشد.

برانکو در شکایت خود مبلغ یک میلیون و ۷۲۰ هزار یورو مطالبه کرده بود که در نهایت فیفا به پرداخت ۱ میلیون و ۵۵ هزار یورو به برانکو رأی داده است. بخشی از مبلغ درخواستی برانکو در شکایت به فیفا شامل مطالبات قرارداد فصل قبل و مالیات قراردادش در کرواسی بوده که فیفا با پرداخت کل آن موافقت نکرده است. باشگاه پرسپولیس بابت فسخ یکطرفه قرارداد فصل جاری هنوز شکایتی از برانکو و دستیارانش در فیفا طرح نکرده‌است.

هزینه دادرسی پرونده پانادیچ نیز ۲۰ هزار فرانک است که پرسپولیس باید ۱۵ هزار و پانادیچ ۵ هزار فرانک به فیفا پرداخت کنند. باشگاه پرسپولیس در پرونده برانکو و پانادیچ در مهلت مقرر و پس از درخواست مشروح حکم از حق تجدید نظر خواهی و ارجاع پرونده به استیناف را دارد.

جالب اینجاست که فیفا هنوز رأی پرونده شکایت زلاتکو ایوانکوویچ و مارکو را صادر نکرده اما چون این پرونده‌ها همزمان‌در فیفا طرح و بررسی شده قطعاً همین‌روزها رأی شکایت این‌دو مربی هم صادر و به باشگاه ابلاغ خواهد شد. همچنین پرسپولیس به تعهدات خود درباره نیلسون هم عمل نکرده و با توجه به شکایت نیلسون او نیز همین روزها به فهرست بلند بالای طلبکاران پرسپولیس اضافه خواهد شد. طلب نیلسون چیزی حدود یک میلیارد تومان است که البته احتمالاً با افزایش قیمت ارز رقم طلب نیلسون نیز احتمالاً بیش از یک میلیارد تومان خواهد شد.

بر اساس اعلام فیفا باشگاه پرسپولیس یازده پرونده و شاکی در فیفا دارد که شامل شکایت برانکو و دستیارانش (پانادیچ، زلاتکو و مارکو)، کالدرون‌و دستیارانش (خواگین و والنسیا)، نیلسون، بودیمیر، گابریل و چوک دستیار سابق برانکو است. در همه این پرونده‌ها باشگاه پرسپولیس به تعهدات خود عمل نکرده و قاعدتاً باید هزینه‌های گزافی را از این بابت به شاکیان پرداخت کند. هزینه‌هایی که با توجه به دولتی بودن پرسپولیس از پول بیت المال و از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

معلوم نیست مدیریت ناکارآمد دولتی در تیم‌های استقلال و پرسپولیس و البته چندین و چند باشگاه دیگر ایرانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما با این وضعیت هیچ بعید نیست که فوتبال ایران در آینده نزدیک با محرومیت‌های سنگینی از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شود.