استانها » زهرا افضلیان » یزد
کد خبر : 738277
چهارشنبه - 22 خرداد 1398 - 16:42

مداخله کشورهای عربی سد راه ثبت جهانی بادگیرهای یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزدگفت: هرچند شهر جهانی یزد به شهر بادگیرها نیز معروف است و تعداد زیادی از بادگیرهای منحصربفرد آن به ثبت ملی رسیده ولی پرونده ثبت جهانی بادگیرهای این دیار با مداخله و اعتراض نمایندگان کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزدگفت: هرچند شهر جهانی یزد به شهر بادگیرها نیز معروف است و تعداد زیادی از بادگیرهای منحصربفرد آن به ثبت ملی رسیده ولی پرونده ثبت جهانی بادگیرهای این دیار با مداخله و اعتراض نمایندگان کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 سید مصطفی فاطمی در این خصوص اظهارداشت: ۱۰ سال از تلاش برای ثبت جهانی بادگیرها با عنوان «ثبت فن‌آوری ساخت بادگیر» می‌گذرد ولی علی‌رغم ارسال پرونده مذکور به یونسکو، به دلیل مداخله و اعتراض نمایندگان کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی تاکنون محقق نشده است.

وی به پژوهش‌های متعدد صورت گرفته در این رابطه و همچنین مطالعات یکی از اساتید یزدی ساکن کانادا در خصوص ریشه‌یابی واژه‌ی «بادگیر» در ادبیات اشاره کرد وگفت متاسفانه علی‌رغم تمام این تفاسیر پرونده ثبت جهانی بادگیرها در فهرست آثار معنوی یونسکو متوقف شده است.

فاطمی از تلاش برای طرح مجدد پرونده ثبت جهانی بادگیرهای یزد در یونسکو خبر داد و خاطرنشان ساخت: البته به دلیل تعدد پرونده‌های در نوبت جمهوری اسلامی ایران به یونسکو، این طرح با تعلل مواجه شده ولی در حین حال اداره کل میراث فرهنگی استان بارها برای همکاری جهت تکمیل و به جریان افتادن این پرونده اعلام آمادگی کرده است.

این مسئول از روند تکامل بادگیرها از فلات مرکزی به سایر نقاط ایران به عنوان مهمترین دست‌یافته‌ی تحقیقات صورت گرفته برای ثبت جهانی این سازه نیز یاد کرد و افزود: روند تکامل بادگیرها بر اساس مستندات موجود از یزد، کرمان و سمنان شروع و پس از آن به سمت شهرهای حاشیه خلیج فارس و هرمزگان و در نهایت به کشورهای عربی به ویژه کویت، عمان و سایر کشورهای عربی راه یافته است.