به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، مهندس سید عقیل مرتضوی بر مدیریت منابع و مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: مدیریت مصرف به معنای کم‌مصرف کردن نیست بلکه باید به‌اندازه نیاز و بر اساس داشته‌های خودمان مصرف کنیم.

وی در ادامه  افزود: حدود ۹۰ درصد مصرف منابع آب استان در بخش کشاورزی است و استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی نیازمند مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب در این بخش است.

وی افزود: قیمت تمام‌شده برای تأمین آب شرب و صنعت بسیار بالاست و علاوه بر بخش کشاورزی، نیازمند مدیریت مصارف آب در بخش شرب و صنعت نیز هستیم.

 مرتضوی تأکید کرد: ترویج فرهنگ مدیریت و اصلاح مصرف آب اگر از خانواده شروع شود، آینده‌سازان جامعه بافرهنگ استفاده بهینه منابع آب در خانواده رشد می‌یابند و با فراگیری این فرهنگ، قطعاً در آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب از منابع آب زیرزمینی استان برداشت می‌شود اما منابع آب تجدید پذیر در این بخش ۵۳۰ میلیون مترمکعب در سال است که سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن آب سفره‌های زیرزمینی را به همراه دارد.

او گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ میلی‌متر بوده است.

او توضیح داد: روان آب‌های ناشی از بارش‌های خوب جوی در سال جاری توسط سدهای استان ذخیره و مدیریت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مصارف آب استان از منابع آب سطحی و حدود ۴۰ درصد از منابع آب زیرزمینی است، تصریح کرد که این رقم وابستگی استان به منابع آب سطحی را نشان می‌دهد.

 مرتضوی گفت: مجموع گنجایش مخازن سدهای استان ۲۴۰ میلیون مترمکعب است و بارندگی‌ها موجب آبگیری حدود ۶۰ درصدی مخازن سدها و ذخیره ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: سال گذشته در زمان مشابه کنونی تنها ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود داشت اما به دلیل بارندگی‌های خوب امسال، حجم ذخایر سدهای استان در مقایسه بازمان مشابه سال گذشته اکنون دو برابر شده است.

او به خسارات و برکات بارندگی‌های اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید اشاره کرد و گفت: متأسفانه بارندگی‌ها باعث بروز خساراتی برای هم‌وطنان در بعضی از شهرستان‌های استان شد اما درمجموع برکات فراوانی نیز به همراه داشته که باعث می‌شود در سال پیش رو باکم آبی کمتری مواجه شویم.

انتهای پیام/م