تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 552183
یکشنبه - 11 آذر 1397 - 14:17
سرمقاله مردم سالاری/

ما نباید خودمان، خودمان را بشکنیم

« ما نباید خودمان، خودمان را بشکنیم » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم منصور فرزامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

ما نباید خودمان، خودمان را بشکنیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، «هگل» بزرگترین فیلسوف قرن نوزدهم آلمان و از متفکران و صاحبنظران بزرگ در قرون جدید، جمله‌ای نغز و اندیشمندانه گفت به این که همه رویدادهای تاریخی و چهره‌های تاریخی دوبار تکرار می‌شوند و مصداق این واقع‌نگری، آن روز و امروز ماست. آن روز، چنگیز با سپاه جرارش از ایران و ایرانی واهمه داشت تا آن که خودمان، ترسش را ریختیم و میدان دادیم و تشویق کردیم تا به ایران ما تاخت و آنی کرد که تاریخ ما نظیرش را ندیده و نشنیده بود. او آن سلسله فرهنگ و مدنیت ما را آن چنان گسیخت که حلقه‌های گمشده آن دیگر پیدا نشد و نتیجه آن که رذایل جای فضایل را در تاریخ اجتماعی ما گرفت و امروز، تکرار تاریخ ماست، ترامپ همان چنگیز است. این را نیک به خاطر داشته باشیم. این پدیده شوم آمریکایی تحریم‌هایی را اکنون بر ما تحمیل کرده است که به عقیده اهل سیاست غرب، با همه سنگینی و بی‌رحمی، نمی‌تواند ما را بشکند و نمی‌تواند ما را منزوی کند اما ما خودمان اسباب موفقیت او و زمینه بیچارگی و اضمحلال خودمان را فراهم می‌کنیم پس ناله از غیر نیست از خود باید نالید به قول زنده یاد «بهار»:
جان‌گر به لب ما رسد از غیر ننالیم
با کس نسگالیم
از خویش بنالیم که جان سخن اینجاست
از ماست که بر ماست
در عالم سیاست و در فضای سیاسی ببینید برخورد با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه چگونه است حتی با لاریجانی که اندک زمانی است از آبشخور آنها آب نمی‌خورد فقط به سبب این است که آنان واقعیت‌ها را می‌بینند و نمی‌خواهند در عالم خلیایی بر بال خیال بنشینند. فقط به خاطر این که ما و دنیا را می خواهند همانگونه که هستیم و هست ببینند. اینها از هر دو سو کسانی‌اند که بسته به شرایط، بر جای بزرگان‌شان نشانده‌ایم برای این که بزرگی کنند و حافظ وزانت فرهنگ و مدنیت و مصالح ما باشند اما نه یار شاطر که بار خاطر شده‌اند. با تأثر فراوان باید گفت که اینها، اخلاف آن اسلافی هستند که چون چنگیز به بخارا آمد و به مسجد وارد شد و بر پایه‌ای از منبر برآمد گفت: «ای قوم! بدانید که شما گناه‌های بزرگ کرده‌اید و این گناه‌های بزرگ، بزرگان شما کرده‌اند. از من بپرسید که این سخن به چه دلیل می‌گویم، سبب آن که من عذاب خدایم. اگر شما گناه‌های بزرگ نکردنی، خدای چون من عذاب را به سر شما نفرستادی!» و از این سو ما کوچکترها، مانند بزرگترها، آب در آسیاب ترامپ می‌ریزیم و جاده صاف کن نیات پلید او هستیم. با انباری که در خانه از کالا و کالاها می‌سازیم. بزرگان، بی‌اعتمادی و نا امنی اقتصادی ایجاد کرد‌ه‌اند و ما بر آن دامن زده‌ایم و به همان راهی و زمینی رفته‌ایم که دشمن می‌خواهد در حقیقت مجری و دنباله رو بزرگان خود، درافکندن خود
شده‌ایم!
به عنوان مثال چند ماه است که تدابیر گوناگون را در بانک مرکزی اعمال کرده‌ایم ولی تازه پی‌برده‌ایم که راه را به خطا رفته‌ایم و تازه فهمیده‌ایم که روانه کردن سیل طبقه متوسط جامعه به زیر خط فقر نتیجه اشتباه مسئولان مربوط بوده است و اکنون هم که زمان ارائه لایحه بودجه به خانه ملت است چنین به نظر می‌رسد که از واقعیت امر خیلی دوریم و آن هنر دشمن را نمی‌بینیم که در مدت کمتر از یک ماه ۲۵ دلار از قیمت جهانی نفت انداخته است. اما ما هنوز در خیال نفت ۱۵۰ دلاری، بودجه را گویا به نفت ۷۰ دلاری رضایت داده‌ایم. نفت اوپکی که هم اکنون کمتر از ۶۰ دلار معامله می‌شود. وقتی این واقعیت‌ها نفی می‌شود حریف حزبی و دیگراندیش هم به خود حق می‌دهد تا پولشویی و قاچاق را در جامعه ما بکلی نفی کند و عنوان کننده آن را نیز بر صلابه بیاویزد! باورکنیم که این اعمال و رفتارها به شدت از طرف تحریم کننده ما رصد می‌شود و برای هر حرکت ما برنامه خاصی خواهد نوشت و …
از شعف آنهاست آن مردی که همه اعمال و شگردهای آنها را می‌شناسد و به تنهایی با ۶ نفرشان به حجت‌های متقن و مستند و مستدل می‌پردازد و به همه «توئیت»هاشان جواب سیاستمدارانه و اقناع کننده و دیپلماسی پسند می‌دهد با تلاش عده‌ای قلیل که زمان مذاکرات به انداختنش برخاسته‌اند، نباشد. این، باب طبع و موافق خوی استکبار است که ببیند عد‌ه‌ای خلاف عرف سیاسی و در امری بی‌سابقه و عجیب، رئیس مجلسی که تاکنون در جبهه و اردوگاه آنان بوده است به علت موضعگیری‌های واقعگرایانه، در مظان اتهام و استیضاح و سلب صلاحیت قرار بگیرد. آن هم در زمانی که دنیا به اجلاس مهم اندیشه‌وران و موثران جهان اسلام برای این دوران خطیر و فردای جهان مسلمانان چشم امید دوخته است؛ آن فضاسازی‌های مدبرانه با به خوداندیشی و عدم شناخت واقعیت‌ها، از ناحیه عده‌ای قلیل و به خوداندیش تحت تاثیر قرار بگیرد. اینجاست که ترامپ بدون صرف هیچ هزینه‌ای، خلاف انتظار خود به نتایج دلخواه می‌رسد و اینجاست که: «ما خودمان، خودمان را بی‌دخالت نظامی آمریکا و بی آن که رنجی به او برسد، می‌شکنیم و آن تاریخ را تکرار خواهیم کرد.»