نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هفتم مهر در تقویم کشور به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شده است، در هفتمین روز از مهر ماه ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که در این حمله تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند به همین مناسبت این روز به عنوان روز آتش نشان در تقویم کشورمان ثبت شد.

آتش نشانان دلیمردانی هستند از جنس ایثار و شجاعت که در نبرد با آتش جان خویش را به خطر انداخته تا نجات بخش جان دیگران باشند. فرشتگانی که با هر زنگ حریق بدون درنگ در صف کمک رسانی به یک گرفتار در بند آتش می‌شتابند و امید یک خانواده را بازمیگردانند. اگر درباره این شغل تأملی کنیم در می‌یابیم یکی از مقدس‌ترین شغل‌هاست زیرا با نجات انسان‌ها آمیخته شده و نور امید را در دل‌ها زنده می‌کند.

چه وصف ناپذیر است لحظه‌ای که جان یک انسان را با هزار مشقت نجات می‌دهی و نظاره نگر آن هستی که می‌تواند دوباره به زندگی بازگردد. آتش نشان در نبرد پیاپی با شعله‌های بی رحم آتش زندگی می‌کند و در یک حادثه‌ای مرگبار جان عده‌ای را نجات می‌دهد. آری آتش نشانان قهرمانان واقعی و بی ادعایی هستند که از سر خلوص و با تمام وجود از جان خود مایه می‌گذراند.

دلیر مردان عرصه خطر در رویارویی با آتش خشمگین حماسه ایثار می آفرینند. دل‌هایشان دریایی است و وجودشان سرشار از مهر و انسانیت. حس نوع دوستی در آنها موج و از خودگذشتگی حرف اول را می زند.

سخن از آتش نشان که گفته می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت و سوی شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو می‌افتاد مردانی از جنس ایثار که چطور در آن حادثه هولناک دل به آتش زدند و با در خطر انداختن جان خود تا جای ممکن تلاش کردند که مردم آسیبی نبینند.

ناجیان مردم در نبردی سهمگین با آتش دلهره نفس گیر یک خانواده را پایان می‌بخشند تا بار دیگر امید جوانه بزند. آتش نشانان به یاری کسانی می شتابند که با نابودی اندکی فاصله دارند و با مدد دستان توانمند آنها آرامش برقرار می شود. فراموش شدگانی که در آنها انسانیت به گونه ای دیگر موج می زند و فداکاری با بند بند وجودشان عجین شده است. آنها یادآور لحظاتی برای مهار مرگ زندگی و انسان ها هستند. این دلیرمردان سزاوار تقدیر اند و نباید از آنها غافل شد. همه ما مدیون ایثار و جانفشانی مردان آتش هستیم که امنیت و آرامش را به ما ارزانی داشته‌اند.

نجمه کریمیان