پای کرونا به ایران هم باز شد

قدم نامبارک مهمان ناخوانده

فوت اولین بیماران مبتلا به کرونا در ایران موجی از نگرانی را به راه انداخته است.

قدم نامبارک مهمان ناخوانده

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فوت اولین بیماران مبتلا به کرونا در ایران موجی از نگرانی را به راه انداخته است. این بیماری مهلک که جهان را دچار مشکلات فراوانی کرده است سرانجام در کشور ما هم مشاهده شد و حالا با اعلام رسمی وزارت بهداشت تمام بیمارستان‌های کشور به حالت آماده باش در آمده‌اند.

بر اساس اخبار موثق آنچه که ما تا کنون از بیماری کرونا در ایران می دانیم این است که دو بیمار مبتلا به کرونا در شهر قم متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین سه بیمار مبتلا به کرونا نیز در قم و اراک تحت قرنطینه هستند. شهر قم که اولین کانون این بیماری بوده به حالت نیمه تعطیل درآمده و مسئولان از مردم خواسته‌اند که به جز موارد بسیار ضروری از منزل خارج نشوند.

همانطوز که می دانیم تا کنون درمانی برای بیماری کرونا کشف نشده است و تنها راه مقابله با شیوع این بیماری رعایت بهداشت فردی است.

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می‌شود.

علایم بیماری کرونا شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آبریزش بینی است. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس مرس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

بسته به نوع کروناویروس، روش‌های انتقال آن متفاوت است. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

بر اساس اعلام وب سایت سازمان بهداشت جهانی بهترین روش‌ها برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری عبارتند از:

– شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون، به طوری که ۲۰ ثانیه زمان ببرد. در زمان شستن دست‌ها باید قسمت‌هایی از مچ را نیز شسته و نباید به شستن کف دست اکتفا کرد. اگر آب و صابون ندارد، از ضد عفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.

– عدم لمس بینی، چشم و دهان تا جای ممکن

– دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید.

– تغذیه سالم و داشتن سبک زندگی سالم.

– از تماس با افرادی که علایمی شبیه آنفولانزا دارند، خودداری کنید.

– اشیا و سطوحی که اغلب لمس می‌کنید را ضدعفونی کنید.

– سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید.

– گوشت و تخم مرغ را کاملاً بپزید.

– هنگام بیماری در خانه بمانید.

طبق گفته‌های رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت، نزدیک به ۷۰ درصد افراد مبتلا به نوع ویروس جدید، بین پنج الی هفت روز بعد رو به بهبودی رفته‌اند. در ۳۰ درصد بقیه ممکن است علائم شدیدی در سیستم تنفس فوقانی و تحتانی ظاهر شود. تعداد کمی از بین این ۳۰ درصد، با وخامت اوضاع رو به رو شده و نیازمند بستری شدن در قسمت مراقبت‌های ویژه خواهند بود. از بین افرادی که کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده می‌شود، نزدیک به ۷۰ درصد بهبود پیدا کرده و مرخص می‌شوند. ولی ۳۰ درصد بقیه به خاطر شدت بیماری به کام مرگ کشیده خواهند شد.

جالب است بدانید یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش زیاد کرونای ووهان در سرتاسر چین و مخصوصاً شهر ووهان، ترسناک نبودن علائم اولیه آن است، به همین دلیل بسیاری بیماری خود را جدی نگرفته و آن را یک سرماخوردگی عادی تلقی می‌کنند. در ابتدا، علائم نخستین، سرفه‌های خشک، سردرد و تب خفیف است که همیشه در زمان ابتلا به آنفلونزا نیز رخ می‌دهد.

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در حال کاهش است، اما آمار و ارقام باید خیلی محتاطانه ارزیابی شوند، چرا که احتمال تغییر آن‌ها وجود دارد.