مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت ارشاد در نشست رسانه و اقتصاد:

قدرت تاثیرگزاری رسانه‌ها به اندازه یک زلزله ۸ ریشتری است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد در نشست “رسانه و اقتصاد” به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان، کارکردهای اصلی رسانه‌ها در سطح جهانی را آگاهی رسانی، نقدونظارت و سرگرمی بیان کرد و قدرت تاثیرگزاری رسانه‌ها را به ایجاد یک زلزله ۸ ریشتری تشبیه کرد.

قدرت تاثیرگزاری رسانه‌ها به اندازه یک زلزله ۸ ریشتری است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد در نشست “رسانه و اقتصاد” به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان، کارکردهای اصلی رسانه‌ها در سطح جهانی را آگاهی رسانی، نقدونظارت و سرگرمی بیان کرد و قدرت تاثیرگزاری رسانه‌ها را به ایجاد یک زلزله ۸ ریشتری تشبیه کرد.

دوران نادیده گرفتن رسانه‌های اجتماعی تمام شده

حمید ضیائی پرور در اولین سمینار تخصصی رسانه و اقتصاد از نقش آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی، نقد و نظارت، به مثابه دیده بان قدرت و ابجادسرگرمی که در ایران چندان مورد توجه نبوده، بعنوان کارکردهای اصلی که برای رسانه تعریف شده، صحبت کرد و افزود: رشد فضای مجازی در ایران، مشکلات چاپ و گرانی کاغذ بر کاهش انتشارات تاثیرگزار بوده و مانع از رشد رسانه‌ها به مفهوم واقعی شده است. وی با اشاره به رشد رسانه‌های جدید که گاهی نقش یک رسانه مستقل ولی عمدتاً نقش مکمل را ایفا می‌کنند، تاکید کرد: امروز دوران نادیده گرفتن رسانه‌های اجتماعی تمام شده و حتی نقش رسانه‌های فردی به حدی که می‌تواند یک زلزله ۸ ریشتری ایجاد کند، قابل توجه است.

مدیرکل دفتر مظالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد با اشاره به فعالیت رسانه‌ها از طریق تبلیغات، تشویق و ترغیب و حتی هشدار به افکار عمومی، افزود: رسانه‌ها بعنوان موتور محرک اقتصادی هستند و می‌توانند یک فعالیت تجاری را سرکوب یا ارتقا دهند. ضمن آنکه رسانه می‌تواند بعنوان یک بنگاه اقتصادی عمل کند.

وی بیان داشت: رسانه نگارها، نقش نظارتی دارند که حاکی از نوعی مسوولیت اجتماعی است و دغدغه آنها فقط شغل و درآمد نیست. معمولاً نسبت به رویدادهای پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند و نقش رابط میان جامعه مدنی و مردم را دارند.

در ایران رسانه‌ها وابسته به قدرت سیاسی هستند

ضیائی پرور گفت: متاسفانه رسانه‌ها در ایران از بدو پیدایش وابسته به قدرت و دولت‌ها بوده‌اند و غالباً نشریه‌های هنری و اقتصادی مستقل هستند که در آنها نیز روزنامه نگاری تحلیلی، افشاگری و جریان سازی رخ نمی‌دهد. وی افزود: رسانه‌ای می‌تواند ضامن توسعه اقتصادی کشور باشد که وابسته به بخش خصوصی و فارغ از جریان‌ها، جناح‌ها و تغییرات سیاسی باشد. اما در کشور ما، چارچوب حاکمیتی سیاست‌های کلان، خط مشی روزنامه‌ها که وابسته به قدرت هستند را تعیین می‌کند. وی اظهار کرد: رسانه‌ها در ایران جایگزین حزب شده‌اند و از نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خود تقریباً غافل مانده‌اند و احزاب نیز از طریق رسانه‌ها به قدرت می‌رسند.

نخبگان ایرانی مخاطبان رسانه‌های خارجی

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد، موقعیت رسانه‌ای امروز ایران را از داخل به سمت رسانه‌های خارجی اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از مردم مصرف کننده رسانه‌های خارجی هستند که این بیشتر مربوط به فضای سیاسی و دولت است. وی بیان کرد: نخبگان مخاطبان رسانه‌های خارجی، طبقه دوم و متوسط رسانه‌های فضای مجازی را پیگیری می‌کنند و گروه سوم که طبقات پایین دستی هستند، مثل روستاها و نقاط محروم، رسانه‌های داخلی را دنبال می‌کنند و لذا قدرت تأثیر گزاری رسانه‌های ما، بویژه صدا و سیما روی طبقه سوم است. البته باید اذعان داشت که قدرت تخریب رسانه‌های خارجی، تهدیدی برای کشور است.

۴۵ میلیون کاربر تلگرام در ایران

وی در ادامه از صدور ۵۰۰ هزار مجوز فعالیت در فضای مجازی خبر داد و افزود: حدود یک میلیون نفر در فضای مجازی و دیجیتال فعالیت اقتصادی دارند. همچنین، ۷۲۷ نشریه، پایگاه خبری و خبرگزاری با زمینه فعالیت اقتصادی مجوز گرفته‌اند. وی گفت: حدود ۵۵ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند، ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر کاربر تلگرام هستند و فیلتر بعنوان سیاست انقباضی نتوانست در خروج مردم از تلکرام مؤثر باشد. رسانه دوم فضای مجازی، اینستاگرام و بالاخره توییتر در جایگاه سوم قرار دارند.