زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آلودگی هوای اصفهان حالا دیگر تنها منوط به زمستان نیست که با خشک شدن درختان و بحث وارونگی هوا جدل بر سراین موضوع باشد که هوای پاییز و زمستان اصفهان آلوده است، حالا دیگر به مدد بی مسئولیتی و عدم اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا، رشد بی رویه صنایع کوچک و بزرگ بیخ گوش مردم ؛هوای نصف جهان هر چهار فصل سال شده نفس گیرو شماره انداز!هوای پاکی که اصفهانی ها علاوه بر آب زاینده رود در حسرت آنندو کو به کو به دنبال آن می کردنند این روزها غمی اندوه باردر دل مردم این شهر نشانده چرا که نه در پاییز و نه دربهار و تابستان نمی توانند یک روزرا بدون ماسک نفس بکشند! انگار که مردمان این سرزمین برای مسئولان بالادستی هیچ اهمیتی ندارند که بی محابا اجازه مازوت سوزی تناژی برای روشن ماندن چرخ نیروگاه ها در شهرشان را صادر می کنند و بنا بر آمار منتشره نیروگاه با چهار مشعل و هر کدام در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر مازوت می‌سوزاند و ضایعات آن در هوا گسترده می‌شود که جای تأسف دارد.

به گفته کارشناسان برای فرو کش کردن تب آلودگی دراصفهان تنها راه این است که نهضتی را برای انتقال صنایع آلاینده آغاز کنیم و این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها که در این زمینه باید یکدل و همراه عمل کنند.

آمارهای مرکزسنجش آلودگی هوا نشان دهنده آن است که شهر اصفهان از آلودگی بالاتری نسبت به دیگرکلان شهرها برخورداراست ، زیرا موقعیت زاینده‌رود باعث شده است که صنایع نیازمند به آب در اطراف آن احداث شود، همچنین جریان دائمی هوای شهر اصفهان که از جنوب غرب به شرق بوده، مواد آلاینده غرب اصفهان را که حاصل آلودگی صنایع و کارخانه‌ها بوده به سمت شهر اصفهان حمل می‌کند.

پیشنهاد کارشناسان هواشناسی و حمل و نقل آن است که آلودگی در فصل زمستان را می‌توان با حذف سوخت مازوت صنایع حاشیه نزدیک شهر اصفهان کاهش داد، دلیل استفاده سوخت مازوت کارخانه‌ها در فصل زمستان، کمبود سهم گاز است که به دلیل افزایش مصارف بالای گاز خانگی به اجبار سهمیه گاز صنایع کاهش می‌یابد.

بیخیالی۲۴ دستگاه اجرایی که سهمی در قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوادارند

در همین پیوند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان که پیشترو به مدت ۷ سال سکانداری محیط زیست اصفهان را بر عهده داشت در گفتگو با ربیع  درمورد چرایی اجرا نشدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان گفت: دربین سال های ۸۵ تا ۹۱ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان برنامه ریزی و مدون شد ودرطی سال هایی هم این طرح کج و دار مریض اجرا گردید اما درطی سال های بعد افراد و دستگاه‌های مسئول که نسبت به کاهش آلایندگی مکلف شدند؛ آنچنان که باید و شاید به میدان نیامدند و متاسفانه درمورد آلودگی هوا مشابه مسئله آب برخورد شد و لذا شاهد هستیم که تدوین‌های خیلی محکمی در بحث آب و هوا در اصفهان وجود ندارد.

احمدرضا لاهیجان زاده، از۱۸ تا ۲۴ دستگاه اجرایی که سهمی در قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا دارند خواست تا به میدان بیایندو به تکالیف خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی کوره‌های آجر در شرق اصفهان ،شهرستان های دولت آباد و برخواردر دستورکار قرار دارداگرچه برنامه ساماندهی این کوره ها به همان دهه ۸۰ تا ۹۰ برمی گردد وقدم های کوچکی هم برای ساماندهی آن ها برداشته شد اما این موضوع باید با جدیت دنبال شود چرا که ساماندهی این کوره ها نقش مهمی درکاهش آلودگی هوا دارد باید    طرح‌های تشویقی برای جابه جایی یا بروز رسانی این کوره ها درنظر گرفته شود.

کوره های ریخته گری سهم زیادی درآلودگی هوا دارند؛باید به بیرون از شهر منتقل شوند

وی تاکید کرد:وجود ریخته گری‌ها در اصفهان که تعداد آن‌ها به صدها واحد می‌رسد نیز باید ساماندهی شوند درحالی که این  ریخته‌گری‌ها باید طبق قوانین قبلی سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری، به عنوان کارگاه‌های مزاحم شهری به بیرون از شهر منتقل و محلی در خارج از فضای شهر برای آنها جانمایی می‌شد اما تعدادی انگشت شمار از این واحدهای ریخته‌گری از شهر خارج شدند و شاهد هستیم که چقدر آلودگی این صنایع بالاست. لذا اکنون پیش نویس خروج واحدهای ریخته گری آماده شده و ما آن را به جریان خواهیم انداخت؛ هرچند شاید کاری یکی دو ساله باشد اما خروج این‌ها به عنوان یکی از منابع آلوده کننده هوای شهر اصفهان تأثیر شگرف و مهمی خواهد داشت.

لاهیجان زاده درباره ساماندهی واحدهای سنگبری شهر اصفهان گفت:تعداد واحد های سنگبری دراصفهان به حدود ۲ هزار واحد می‌رسد که تعداد آن ها بسیار بالاست،این سنگبری ها  باید در زمینه پسماند و موضوع آب ساماندهی شوند.

 البته مدیرکل محیط زیست استان در باره مازوت سوزی در نیروگاه های اصفهان علیرغم صحبت های قبلی که قول داده بود انجام نشودصحبتی ارائه نکرد.

 مدیر محیط زیست اصفهان خروج خودروهای فرسوده به ویژه از داخل کلانشهرها، عدم تردد خودروهای فاقد معاینه فنی،تولید سوخت های پاک و بدون آلاینده گی توسط پالایشگاه اصفهان و توزیع آن در اصفهان ، استفاده نکردن از خودرو های شخصی و تک سر نشین و غیره را برای خوب شدن حال و هوای اصفهان توصیه کرد.

زهرا نصیری