استانها » البرز
کد خبر : 760887
یکشنبه - 16 تیر 1398 - 17:55

قانونی برای نظارت بر نرخ اجاره بها وجود ندارد

رئیس اتحادیه املاک استان البرز گفت: نظارت بر قیمت اجاره بها وظیفه اتحادیه املاک نیست و قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد.

قانونی برای نظارت بر نرخ اجاره بها وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، محمد قمی، رئیس اتحادیه املاک استان البرزگفت: هیچ‌ نظارتی بر قیمت اجاره بها در البرز صورت نمی گیرد زیرا نه وظیفه اتحادیه املاک بوده و نه قانونی در این رابطه وضع شده است.

رئیس اتحادیه املاک استان البرز تصریح کرد: عدم‌نظارت بدین معنی نیست که هر مالکی برای مسکن خود قیمت اجاره بهای دلخواه و غیر متعارف تعیین کند بلکه عرف بازار، منطقه و نوع امکانات واحد مورد اجاره در قیمت آن دخیل هستند.

قمی در رابطه با انتشار مطلبی مبنی بر کاهش قیمت مسکن بیان کرد: به دلیل رکود در خرید و فروش مسکن پیش بینی می شود قیمت اجاره بها نیز کاهش یابد اما در مورد رقم اجاره، اتحادیه املاک متولی این موضوع نیست و نمی تواند پیگیر این معضل باشد زیرا هیچ قانونی مبنی بر نظارت بر اجاره بها وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: رسیدگی به تخلفات مشاورین املاک از وظایف اتحادیه املاک است و در صورت مشاهده تخلف در زمینه انعقاد قرارداد، تمدید و خرید و فروش شاکی می تواند به اتحادیه املاک‌ مراجعه کند و به موضوع مورد شکایت رسیدگی می شود.

رئیس اتحادیه املاک استان البرز در خصوص تمدید قرارداد واحدهای اجاره ای اظهار کرد: در صورتی که سال اول قراردادی منعقد شده و سال بعد طرفین قصد تمدید داشته باشند می توانند آن را در املاک تمدید کنند اما انعقاد قرارداد جدید نیاز نیست و باید متمم بزنند.

قمی توضیح داد: در سال اول مبلغ کمیسیون اجاره بها به میزان یک چهارم قیمت رهن و اجاره از طرفین قرارداد دریافت می شود و برای تمدید قرارداد برای سال بعد این رقم به یک هشتم کاهش می یابد.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/