استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 486148
شنبه - 28 مهر 1397 - 22:35
در مراسم معارفه رئیس دانشگاه کوثر؛

قائم‌مقام معاون وزیر علوم: دانشگاه‌ها باید کارآفرین شوند

قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد گفت: دانشگاه از جامعه جدا نیست و باید کارآفرین باشد.

قائم‌مقام معاون وزیر علوم: دانشگاه‌ها باید کارآفرین شوند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، ظهر امروز، مراسم معارفه‌ علی‌رضا حسینی، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد با حضور مهدی کشمیری، قائم‌مقام معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این مراسم مهدی کشمیری ابتدا با اشاره به مأموریت‌های جدید دانشگاه‌ها که توسط وزارت علوم تدوین‌شده است اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته ابتدا ما در حوزه آموزش کار را شروع کردیم و در تربیت نیرو متمرکز شدیم و سپس در دهه هفتاد وارد موضوع پژوهش شدیم تا نیازهای دانشی جامعه را پاسخگو باشیم.

قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اما امروز فقط نمی‌توانیم به پژوهش و آموزش اکتفا کنیم و باید رویکردهای جدیدی داشته باشیم و این رویکردها باید چالش‌های جامعه را حل کند که ازجمله این رویکردها می‌توان به نوآوری و ارزش‌آفرینی اشاره کرد.

وی افزود: ما نباید بگوییم دانشگاه جدای از جامعه است و ما به جامعه کاری نداریم بلکه ما جزو فعال جامعه هستیم و باید امروز دانشگاه‌ها کارآفرین شوند.

کشمیری در ادامه تصریح کرد: حالا ما نباید فقط به دادن آمارهایی از قبیل تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل شده و تعداد مقالات اکتفا کنیم و باید معیارهایی دیگر مانند میزان کارآفرینی را به وجود بیاوریم البته نباید کارکردهای قبلی را کنار بگذاریم اما اقدامات جدید را اضافه کنیم.

قائم‌مقام معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: دانشگاه کارآفرین به این معنی نیست که دو واحد کارآفرینی به دروس اضافه کنیم. درواقع باید به کارآفرینی بهاداده شود و مباحث حقوقی دانشگاه‌ها به سمت حمایت از کارآفرینی حرکت کند.

وی در پایان با اشاره به جوانی دانشگاه کوثر گفت: باید از فرصت جوانی دانشگاه استفاده کنید و بدانید که جوانی یک سازمان در رشد آن سازمان بسیار مؤثر است.

احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد نیز در این مراسم با اشاره به تهیه اسناد بالادستی در آموزش عالی اظهار کرد: فضای آموزش عالی کشور در چندساله‌ی اخیر و پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به وضعیت استقرار رسیده است.

علی‌رضا حسینی، رئیس جدید دانشگاه کوثر نیز اظهار کرد: در دانشگاه باید معرف زندگی قانونی و اخلاقی باشیم و بر حفظ کرامت انسانی و تکریم همکاران، اعم از استاد، کارمند و یا دانشجویان تأکید کنیم.

حسینی در ادامه در تشریح اهداف خود گفت: ما قصد داریم دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها را تجمیع  و به مشکلات رسیدگی کنیم، همچنین بنا داریم به مباحث پژوهشی اهمیت ویژه بدهیم و با دستگاه‌های اجرایی کشور ارتباط بگیریم تا مشکلات کشور حل شود.

رئیس دانشگاه کوثر ادامه داد: دانشگاه اسلامی که در آن فضای بانشاط حاکم است، مکانی است که حرمت اساتید حفظ شود و دانشجوی طالب علم مبارک خوانده شود.

وی افزود: ما دست کمک به سمت همه دراز می‌کنیم و با همه کار می‌کنیم البته سه شرط تعهد، تخصص و برنامه محوری جزو شروط کار با بنده است.

حسینی در پایان بیان داشت: باید شایسته‌سالاری کنیم و این محقق خواهد شد زیرا که قدر هیئت‌علمی را می‌بینیم، باید ایجاد انگیزه برای تولید کنیم و از هیاهوها فاصله بگیریم تا مشکلات حل شود.

انتهای پیام/