سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 637548
دوشنبه - 22 بهمن 1397 - 10:21
کارگردان «ماجرای نیمروز؛ رد خون»‌ در نشست خبری:

فیلم ما در جمع ۵ فیلم برتر مردمی است/ جایزه هم ندهند به هدف جذب مخاطب رسیده‌ایم

کارگردان فیلم سینمایی ماجرای نیمروز گفت: تجربه چهار فیلم به ما ثابت کرد که مخاطب کار ما را دوست دارد. حال اگر داوران جایزه بدهند، خوشحال می‌شویم و اگر ندهند هم ما به اهدافمان در جشنواره رسیده‌ایم.

فیلم ما در جمع ۵ فیلم برتر مردمی است/ جایزه هم ندهند به هدف جذب مخاطب رسیده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز، رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و باحضور این کارگردان و عوامل فیلم در آخرین سانس و آخرین نشست خبری جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمدحسین مهدویان در ابتدای نشست با اشاره به وجود شخصیت‌های جذاب در این فیلم گفت: جذابیت کار و کارکترها باعث شد قسمت دوم کار را هم با تحقیقات گسترده بسازیم و در اختیار نویسندگان قرار دهیم و مشخص هم نیست بخواهیم برای بار سوم کار را ادامه دهیم.

رضوی تهیه‌کننده فیلم با اشاره به دشواری و روی لبه تیغ بودن سوژه کار گفت: اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است. حمله‌ای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده‌اند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آن‌ها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. بنظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.

وی ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه گفت: این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت است. سوژه، سوژه خاصی است و قاعدتا روی لبه تیغ راه رفتن است. بعد از شروع کار همه چیز طبق روال پیش رفت. تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاری‌های لازم هم با ما صورت گرفته است.

در ادامه نشست، جواد عزتی گفت: حدود ۷ سال گذشته بود و ما به این فکر می‌کردیم که در این ۷ سال به آن‌ها چه گذشته و آن‌ها چطور آدم‌هایی شده‌اند. می‌خواستیم که این تغییر را نشان دهیم.

مهدویان در پاسخ به این سوال که چقدر مانند ابراهیم حاتمی‌کیا خودش را سرباز نظام می‌داند، بیان کرد: من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم. فیلمساز وابسته نمی‌شود. حالا بقیه می‌توانند تعابیر خودشان را داشته باشند.

هادی حجازی‌فر، در پاسخ به سؤالی درباره تغییر شخصیت کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز گفت: یکی از سختی‌های کار بچه‌هایی که در قسمت اول فیلم هم بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آن‌ها جا افتاده بود و طرفدارانی داشت. نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیت‌هایی که از ما خواسته شده بود را بازی کنیم. با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیت‌های فیلم در دو قسمت ماجرای نیمروز وجود داشت، این کار ما را سخت می‌کرد.

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد حجم انفجار بالای سر صحنه فیلم گفت: این حجم از انفجار می‌توانست برای بچه‌ها حادثه‌ساز باشد کما اینکه حوادث کوچکی هم اتفاق افتاد اما خدا را شکر که همه زنده‌ایم.

در ادامه این نشست، بهنوش طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره نقشی که در این فیلم بازی کرد گفت: من پیشنهادات مختلف را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد. وقتی آقای رضوی به من پیشنهاد این کار را دادند، بسیار خوشحال شدم چون می‌خواستم باز هم تجربه کار با ایشان را داشته باشم. وقتی فیلم‌نامه را هم خواندم، خیلی بیشتر مشعوف شدم و از نقشم لذت بردم. ضمن اینکه این فیلم را قرار بود آقای مهدویان بسازند. کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با ایشان کار کند.

وی ادامه داد: آقای مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند. این نقش البته چالش‌های زیادی هم برای من داشت چون من آورده‌هایی هم از فیلم سیانور با خودم داشتم. جنس زن سازمانی که من در دهه ۵۰ قبل از انقلاب بازی کردم با زن سازمانی‌ای که در سال ۶۷ بازی کردم متفاوت است.

هستی مهدوی هم درباره حضورش در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» گفت: نزدیک شدن به این نقش سخت بود. چون مابه‌ازا نداریم اگر هم داریم در دسترس نیستند. زمانی که آقای مهدویان به من پیشنهاد بازی در این نقش را دادند می‌دانستم که قرار است که فیلمنامه خوب بخوانم. در ابتدا جذابیت‌های فیلمنامه مرا درگیر کرد. خشونت درون فیلم مرا بسیار درگیر کرد. ما حدود یک ماه در شهرک دفاع مقدس تمرین می‌کردیم و برای نزدیک شدن به نقش هیچ‌کدام از این‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

امینی نویسنده فیلم هم در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید داستان خانوادگی بچه‌های اطلاعات زیادی فیلم را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: طبیعی است که به نظرمان می‌آمد که اینطور نیست. باید بازتاب‌ها را ببینم و بفهمیم تصورمان درست بوده است یا نه. این فیلم‌نامه هم مثل کارهای قبلی که با حسین انجام دادیم. به لحاظ داستانی متکثر و در کنار هم جلو می‌روند. هر چه به پایان می‌رسیم، این داستان‌ها بهم نزدیک می‌شوند.

وی درباره سرنوشت عباس زری‌باف گفت: وی در عملیات مرصاد کشته می‌شود. آن بخش که چگونه و توسط چه کسی کشته می‌شود را خودمان تخیل کردیم. بخش‌هایی که تاریخ درباره‌اش نظری نداده از خودمان تخیل کردیم. افشین را خودمان ساختیم. کمال ما به ازای واقعی دارد. البته این چیزی که در فیلم می‌بینید، سرنوشت واقعی کمال نیست.

مهدویان در مورد شباهت بین شخصیت کمال و موسی و در فیلم ماجرای نیمروز و لاتاری گفت: برنامه‌ای برای این شباهت نداشته‌ام اما اگر چنین شباهتی ایجاد شده چندان از آن بدم نمی‌آید.

مهدویان درباره احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: مهم ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم هایمان است. جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود ۲۰ هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم می شود. تجربه چهار فیلم در سال‌های گذشته به ما یاد داد که حضورمان در جشنواره برای مخاطب جدی است، هر ۴ فیلمی که ما طی ۴ سال اخیر ساخته‌ایم در جمع ۵ فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال می‌شویم اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهداف مان در جشنواره رسیده‌ایم.

جواد عزتی در پاسخ به این سؤال که اگر سیمرغ نگیرد چه واکنشی نشان می‌دهد گفت: من فکر می‌کنم اگر واکنش بلد بودم، الان جایگاه محکم‌تری در سینما داشتم.

حجازی‌فر در پاسخ به همین سؤال گفت: فکر می‌کنم کار هیئت داوران به خاطر فیلم‌های مهمی که در جشنواره فیلم فجر هست، بسیار سخت است. امسال از طریق برخی از رسانه‌ها به هیئت داوران فشار می‌آید. امیدوارم اتفاق خوبی برای گروه ما بیافتد. هر نتیجه‌ای که بیرون بیاید، من به شخصه از هیئت داوران پشتیبانی می‌کنم.

محمود رضوی تهیه کننده فیلم، در مورد اکران نسخه اصلی فیلم گفت: اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است. حمله ای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده اند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آن ها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. بنظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.

رضوی در ادامه گفت: ما روزهای سختی را در پیش داشتیم. ما کاری را انجام دادیم و آنقدر نتایج دیدن فیلم با مردم برای ما خوب بوده است. اگر جشنواره از فیلم استقبال کند، خوشحال می‌شویم. اگر استقبال نکند برای همکاران دست خواهیم زد. فیلم‌های بعدی را هم با دلخوشی مردم خواهیم ساخت.

مهدویان در مورد حذفیات فیلم و میزان آن گفت: در مرحله مونتاژ برخی سکانس‌های فیلم بنا به دلایلی حذف شده است اما من میزان دقیق آن را یادم نیست.

وی درباره عدم نمایش محسن رضایی در عملیات مرصاد و همچنین کوتاه‌تر شدن فیلم گفت: خیلی افراد در این عملیات حضور داشته‌اند مثل آقای هاشمی، شمخانی، محسن رضایی و… اما نکته اینجاست که فیلم ما درباره عملیات نیست بلکه داستانی دیگر را در دل عملیات پیش برده‌ایم. ضمن اینکه فیلم به نسبت نسخه هیئت انتخاب چندان هم کوتاه نشده است.

مهدویان در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا کسی جز او و محمود رضوی می‌توانستند به سمت ساختن چنین فیلمی بروند گفت: دوستان از عقبه کار ما خبر ندارند. ما سختی‌هایی داشته‌ایم که این فیلم را بسازیم.

رضوی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد اکران عید فیلم گفت: فیلم ویژگی‌هایی دارد که حتماً در لیست نامزدهای اکران نوروز قرار می‌گیرد اما این که به ما اکران بدهند یا نه دست ما نیست.  اگر بتوانیم اکران عید را بگیریم حتماً این کار را می‌کنیم.

حجازی‌فر درباره انتقاد از شخصیت کمال در این فیلم گفت: خیلی برداشت دم دستی و سطحی نسبت به کمال در این یادداشت گفته شد. من درک می‌کنم بسیاری از دوستان طرفدار دو آتیشه کمال بودند. همه از کمال قطع امید کردند و به سمت صادق رفتند.

وی درباره حضور نیافتن در فیلم قصر شیرین بیان کرد: من از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم. بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد. قرار بود ماجرای نیمروز در تیر ماه کلید بخورد. به دلایلی به شهریور‌ماه افتاد. من از آقای میرکریمی عذرخواهی کردم. می‌دانم او از دستم ناراحت شد. چون فیلم ماجرای نیمروز۲ بدون شخصیت کمال نمی‌توانست ساخته شود. تئاترهم که همیشه در کارهایم  بوده است.

محمود رضوی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد بازخورد احتمالی سازمان منافقین و تهدید شدن توسط آنها گفت: ما خبری از این اتفاق نداریم اگر کسی خبری دارد به ما هم بگوید.

انتهای پیام/