فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان کارخانه هوشمند در جهان شناخته میشود
وبینار نخستین رویداد از سلسله رویدادهای ۳S یا Smart Steel manufacturing Startup event با هدف تامین نیازهای فناورانه شرکت فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال و بررسی چالشهای این شرکت در این عرصه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری شرکت فولاد مبارکه، دانشگاه تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت ایریسا برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع،به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، در جریان برگزاری این وبینار، مدیرعامل فولاد مبارکه، مردادماه سال ۱۳۹۹ و رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه را تولد دوباره این شرکت دانست و اظهار داشت: با برنامهریزیهای انجام شده به یاری خداوند فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان کارخانه هوشمند در جهان شناخته خواهد شد.
حمیدرضا عظیمیان خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم که در این راه سخت و پرپیچوخم، با کمک شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها و… فولاد مبارکهای را در کلاس هوشمند ارائه دهیم. به همین منظور قصد داریم با طی کردن این مسیر در ابتدا نوآورترین شرکت در عرصه فولاد و سپس به عنوان الگویی برای سایر صنایع مطرح شویم.
وی با اشاره به نقش شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها اظهار داشت: از جوانان فعال در شرکتهای استارتآپی، دانشمندان و متخصصان در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علمی و فناوری کشور تقاضا میکنیم در این راه سخت که افقی روشن پیش روی صنعت کشور قرار میدهد مارا یاری رسانند.
عظیمیان با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه توانایی تامین تجهیزات و منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه بزرگ را دارد، خاطرنشان کرد: در واقع فولاد مبارکه منابع ارزی و ریالی طرح را تامین خواهد کرد تا در زمان مناسب این طرح به اجرا برسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه ورود به اجرای چنین طرحی را جسورانه خواند و ضمن قدردانی از حضور و زحمات همه بنیادها و شرکتهای حاضر در طرح گفت: طبق این برنامه، اگر بتوانیم در ابتدای سال ۱۴۰۴ این طرح را به بهرهبرداری برسانیم، با بخش عمدهای از مجموع ۴۰۰ شرکت استارتآپ و دانشبنیان که در این وبینار حضور دارند قرارداد خواهیم بست و این موفقیت را با ایشان جشن خواهیم گرفت.
فولاد مبارکه در راستای انقلاب صنعتی نسل چهارم گام برداشته است
در همین راستا، رسول سراییان، مدیرعامل شرکت ایریسا اظهار داشت: چالشهای صنعت فولاد در عرصه رقابت، هزینه، تنوع محصول و مسیری که مشتریان ما داشتند، در نهایت باعث شد فولاد مبارکه به سمت هوشمندسازی برود.
به گفته وی، طرح تحول دیجیتال توسط شرکت ایریسا طراحی و ۶ مرداد اجرایی شده و این شرکت در مسیر انجام این پروژه فراز و فرودهای زیادی خواهدداشت.
مدیرعامل شرکت ایریسا ادامه داد: در واقع این حرکت در راستای انقلاب چهارم صنعتی بوده و فولاد مبارکه نیز در این مسیر گام برداشته است. در طرح تحول دیجیتال چندین شعار تعریف شده است. نخست «فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ» است؛ به این شکل که سنگآهن از معدن استخراج شده و بعد از طی مراحل مختلف تولید، تبدیل به ورق گالوانیزه میشود و در صنعت ساختمان و لوازمخانگی استفاده میشود. در واقع این زنجیره ارزش مربوط به بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ است و تا سال ۱۴۰۴، فولاد مبارکه به کارخانه فولاد هوشمند تبدیل میشود.
سراییان عنوان کرد: چالشهایی مانند روندهای بینالمللی صنعت و همچنین فرایندهای نوظهور برای فولاد مبارکه تعریف شده و در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه یک کارخانه هوشمند خواهد بود.
به گفته وی، یکی از بهترین مباحث دیدهشده در این طرح، نقشآفرینی و بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ است. همچنین به جهت اطمینان از این مهم، مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد مبارکه که راهاندازی آن شروع شده، یکی از پشتوانههای اصلی ما در طرح تحول دیجیتال این شرکت به شمار میآید.
مدیرعامل شرکت ایریسا تصریح کرد: امروز اولین رویداد در زمینه تحول دیجیتال برگزار شده و ما نیازمند همکاری دانشجویان و شرکتهای استارتآپی هستیم.
وی افزود: طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اقدامی نیست که ما بهتنهایی بتوانیم از عهده آن برآییم، بلکه نیازمند استفاده از تمامی ظرفیتها و قابلیتهای موجود کشور در این زمینه هستیم. ما حدود سه ماه وقت گذاشتیم و هفت چالش و مسئله را برای این وبینار آماده کردیم.
سراییان گفت: تحلیل بهرهوری خطوط تولید فولاد مبارکه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، اندازهگیری ضخامت نسوز پاتیل در حالت گرم، نمونه طراحی و ساخت دوقلوی دیجیتال در فولاد مبارکه، لجستیک هوشمند، امنیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه siem و ایجاد پلتفرم شفاف بهمنظور ارتقای امنیت و شفافیت در فرایند خرید فولاد مبارکه با استفاده از فناوری بلاک، چالشهای اصلی ما در این زمینه هستند.
به گفته وی پس از ارائه چالشها در ۲۳ مهر، دریافت پیشپروپوزالها نیز در ۱۶ آبان صورت خواهد پذیرفت. این پیشپروپوزالها یکم آذر ماه ارزیابی خواهند شد و پس از آن در هفته آخر آذر بازدید حضوری از فولاد مبارکه برای پیشنهادهای تاییدشده صورت خواهد گرفت. بعد از آن تا پانزدهم دیماه، پروپوزالها نهایی خواهد شد و ارزیابی لازم برای انتخاب اولویتهای همکاری در یکم بهمن انجام میشود و در نهایت مذاکرات و توافق و عقد قرارداد صورت میگیرد.
بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت ایریسا و محور مجری این پروژه، انتقال فناوری و مالکیت فکری و همچنین سرمایهگذاری و حمایت مالی در تولید و توسعه محصول، پیشخرید محصول و مشارکت ازجمله مدلهای اصلی همکاری با شرکتهای استارتآپی است. ضمن اینکه یک رویداد دیگر در همین زمینه در بهمن یا اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و سال ۹۹ را با دو رویداد به پایان خواهیم برد.
فولاد مبارکه این مسئولیت سنگین را برعهده گرفته که هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد
در حاشیه برگزاری این رویداد، سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز اظهار داشت: با نهایی شدن این فرایند، فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ عضو باشگاه و کلوپ فانوس دریایی دنیا خواهد شد. باید به خاطر داشته باشیم دنیای آتی دنیای دیجیتال است. از این رو ما از سال گذشته در مطالعات خود و همچنین دستاوردهای نهادهای دانشی به این نتیجه رسیدیم که زندگی صنعتی در آینده متعلق به گروهی خواهد بود که بتوانند در مدیریت دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشند و پیشگام باشند.
وی افزود: فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت پیشرو و دانشی که در چشمانداز خود الگو بودن برای بنگاههای صنعتی را در نظر گرفته، این مسئولیت را پذیرفته و این فرایند را بررسی و پیش نیازهای هوشمندسازی را کسب کرده است.
نقوی اضافه کرد: بعد از این مرحله، پروژهها و فعالیتهایی را در استراتژی تدوین کردیم که یکی از آنها طراحی مرکز تحول دیجیتال بوده است. همچنین با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت هماهنگی لازم انجام شد تا فولاد مبارکه این مسئولیت سنگین را برعهده گیرد و هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد و این مهم را به عنوان پیشگام اجرا کند و در نهایت موجب توسعه صنایع ایران شود.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مؤسسه اقتصاد جهانی و مکنزی ۱۱ شاخص مهم را ارائه کردهاند که براساس آن شرکتها میتوانند وارد این کلوپ شوند. تعداد محدودی از شرکتها هم اکنون عضو این باشگاهاند و ما امیدواریم تا سال ۱۴۰۴عضو آن شویم و ثابت خواهیم کرد که در واقع فولاد مبارکه هوشمند هستیم.
کسب و کارهای جدیدی ایجاد میشود که قابلیت استفاده و انتقال به سایر شرکتهای داخلی و حتی عرضه به عرصههای بینالمللی را داشته باشد
در همین خصوص عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: در این فرایند برآن شدیم تا رویدادهایی چالشی اجرا کنیم و به این وسیله چالشهای صنعت فولاد کشور و فولاد مبارکه را شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. همچنین بخشی از فعالیت های استارتآپی پایهگذاری شد تا در نهایت با استفاده از ظرفیتهای این استارتآپها و تکنولوژیهای ایجادشده، کسب و کارهای جدیدی ایجاد شود که قابلیت استفاده و انتقال به سایر شرکتهای داخلی و حتی عرضه به عرصههای بینالمللی را داشته باشد.
انتهای پیام/