اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا نصیری » عکس یک
کد خبر : 1031779
چهارشنبه - 12 مهر 1402 - 13:54
با حضور ۱۰۰ شرکت فناورانه و دانش‌بنیان؛ نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری «فن نما» در اصفهان به کار خود پایان داد

فن‌نما» گامی بلند به‌سمت هوشمندی اصفهان/نمایشگاه فن‌نما در سطح بین‌المللی با حضور شهرهای خواهرخوانده یا سازمان اکوبرگزار شود

نخستین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری «فن نما» که از ۱۰ تا ۱۲ مهرماه با حضور فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، سرمایه‌گذاران و کنشگران حوزه اقتصاد و دستگاه‌های اجرایی به میزبانی شهر اصفهان برگزار شده بود در نصف جهان به کار خود پایان داد.

فن‌نما» گامی بلند به‌سمت هوشمندی اصفهان/نمایشگاه فن‌نما در سطح بین‌المللی با حضور شهرهای خواهرخوانده یا سازمان اکوبرگزار شود

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری «فن نما» که از ۱۰ تا ۱۲ مهرماه با حضور فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، سرمایه‌گذاران و کنشگران حوزه اقتصاد و دستگاه‌های اجرایی به میزبانی شهر اصفهان برگزار شده بود در نصف جهان به کار خود پایان داد.

 نخستین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری «فن نما» به‌منظور معرفی محصولات و خدمات فناورانه، سوژه‌یابی برای سرمایه‌گذاری، مذاکرات و انعقاد قرارداد با حضور صاحبان صنایع، بازرگانان، شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیران نهادها و دستگاه‌های اجرایی به میزبانی شهر اصفهان طی سه روز در اصفهان برگزار شد. در برگزاری این رخداد، سازمان‌هایی از جمله شهرداری اصفهان، استانداری، شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی، منطقه ویژه علم و فناوری، فعالان عرصه صنعت، دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری، شرکت دانش‌بنیان، کارآفرینان، اعضای هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگران مشارکت داشتند.

 متولیان برگزار کننده این نمایشگاه، توسعه تعاملات صنایع و فناوران برای تحقق و نوآوری باز، معرفی نیازهای فناورانه صنایع، امیدآفرینی به‌ویژه در نسل جوان، شبکه‌سازی، بازدید و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و هیئت‌های خارجی از کشورهای روسیه، چین و ارمنستان، کشورهای عرب زبان و تعامل صنایع بزرگ با دانش‌بنیان‌ها را از اهداف این نمایشگاه عنوان کردند که شاخصه مهم دراین نمایشگاه، برگزاری ۴۰ رویداد در کنار نمایشگاه «فن نما» ازجمله لیگ رباتیک، ماراتن بازی سازی رایانه‌ای با همکاری دانشگاه اصفهان، رویدادهای مختلف توانمندسازی با همکاری اتاق بازرگانی و رویدادهای مرتبط با صندوق پژوهش و نوآوری بود.

 از مشتریان اصلی محصولات فناورانه هستیم

شهردار اصفهان در این آئین برگزاری این نمایشگاه حرکت به سمت شهر هوشمندرا از اولویت‌های مدیریت شهری ششم عنوان کرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌هایی همچون فن‌نما، در سرعت بخشی برای دست‌یابی به شهر هوشمند تأثیر مثبت دارد و کمک می‌کند سریع‌تر به سمت شهرهوشمند حرکت کنیم.

علی قاسم‌زاده با اشاره به اینکه اصفهان دارای صنایع متعدد و همچنین استعدادهای بالا دربخش شرکت‌های دانش‌بنیان است افزود: در شهر اصفهان مشتری‌های متعددی برای صنایع وجود دارد که شهرداری اصفهان یکی از مشتری‌های اصلی محصولات فناورانه است، این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد تا ارکان زیست‌بوم فناوری اعم از استعدادها و شرکت‌های دانش‌بنیان خود را در آن عرضه کنند، همچنین صنایع و مشتریان محصولات مرتبط با حوزه فناوری، برای رفع نیاز خود در آن حضور یابند.

وی تاکید کرد: شعار نخستین نمایشگاه فناوری و نوآوری «فن‌نما» مبتنی بر ایجاد ارتباط میان عرضه‌کننده و تقاضاکننده انتخاب شده است که تحت عنوان «ما برای وصل کردن آمده‌ایم» است، چراکه در واقع نمایشگاه نقطه اتصال نیاز و محصول است.

وی افزود: یکی از ویژگی خاص این نمایشگاه، تنوع غرفه‌ها است، چراکه از رده سنی دانش‌آموزی و دانشجویی و تا صاحبان صنایع و فناوری برای عرضه محصولات و ایده‌های خود حضور پیدا کردنند، هم چنین تنوع در مشتریان از دیگر شاخصه‌های این نمایشگاه «فن‌نما» است.

نمایشگاه فن‌نما در سطح بین‌المللی با حضور شهرهای خواهرخوانده یا سازمان اکوبرگزار شود

قاسم زاده با اشاره به اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در سرعت‌بخشی برای دست‌یابی به شهر هوشمند تأثیر مثبت دارد و کمک می‌کند تا سریع‌تر به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم افزود: بی‌شک از تجارب امسال خود به‌عنوان اولین سال برگزاری نمایشگاه فن نما، برای سال دوم نیز بهره‌مند خواهیم شد و برای اثبات این ادعا، از پوستر سال آینده نمایشگاه رونمایی کردیم، در این زمینه چند پیشنهاد در ارتباط با نمایشگاه وجود دارد، نخست اینکه این نمایشگاه در سطح ملی و مشترک بین تمام کلان‌شهرها باشد و پیشنهاد دوم این است که نمایشگاه فن‌نما در سطح بین‌المللی با حضور شهرهای خواهرخوانده یا سازمان اکو برگزار شود.

وی ادامه داد: سعی بر این است که فضاهایی را فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند خود را معرفی کنند و اگر محصول، دانش یا فنی داشته باشند که گره از مسائل شهری باز کند، شهرداری مشتری آن است.

 ظرفیت بالای اصفهان در میزبانی از رخدادهای بین المللی

شهردار اصفهان در ادامه صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر که کمتر از دو هفته از مهرماه گذشته، شاهد برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی بزرگی در نصف‌جهان بودیم و هستیم که تمام این اتفاقات گوی‌ای این است که شهر ظرفیت برگزاری چنین رخدادهایی را دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه زمانی که فناوری وارد حوزه‌ای می‌شود تمام عرصه‌ها از آن استفاده می‌کنند، تاکید کرد: امروزه هوش مصنوعی به‌صورت جدی در حال رشد و تأثیرگذاری است؛ شهرداری اصفهان که در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین پیشتاز بوده است، از هوش مصنوعی برای طراحی بعضی پوسترها و تصاویر استفاده کرد که نمونه‌های آن در قالب عکس شهدا در ورودی‌های شهر به نمایش درآمد.

 بایدبه تولید محصولات جهانی بیاندیشیم

 در این رویداد ملی همچنین سرپرست معاونت هماهنگی آمور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: یکی از اهداف نمایشگاه تبادل افکار و اطلاعات است، البته به‌روز بودن تکنولوژی موضوع مهمی است که باید به آن مسلط باشیم و نسبت به مزیت رقابتی‌بودن فعالیت‌ها نیز توجه ویژه داشته باشیم.

محمود حقیقت‌سرشت با اشاره به اینکه حضور ۱۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در ۹ حوزه فناوری اتفاق بسیار ارزشمندی است افزود: یکی از مزیت‌های رقابتی بودن کیفیت است، بنابراین باید برند ایران در جهان شناخته شده باشد و نگاه جهانی داشته باشیم و به سمتی پیش رویم که بتوانیم در حوزه کیفیت نیز گام برداریم.

وی ادامه داد: در دوران تحریم اتفاقات خوبی در افزایش تولید رخ داد، سه عامل مهم در تولید، کیفیت قیمت و ظرفیت است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این حوزه‌ها حرکت کنیم که امیدواریم به برکت برگزاری این نمایشگاه‌ها جهت‌های کیفیتی و قیمتی را در کشور به جریان بیندازیم.

وی افزود: نگاه ما باید تولید محصول ناب و جهانی باشد و به صاحبان تکنولوژی تبدیل شویم، در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم، اجازه ندهیم رقبای خارجی حضور پیدا کنند.

استقبال شرکت‌های فناور بین‌المللی از نمایشگاه «فن نما»

همچنین معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در نمایشگاه فن‌نما سه هیئت بین المللی از کشورهای روسیه، ارمنستان و عراق حضور داشتند که از فناوران برتر محسوب می‌شوند و حضور آن‌ها در این نمایشگاه برای ما یک فرصت خوب تلقی می‌شود.

سعید ابراهیمی افزود: هدف نخست ما از برگزاری این نمایشگاه به صورت استانی بود، اما در سطح ملی شرکت‌های بسیار خوبی حضور پیدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه در اصفهان ظرفیت‌های خوبی در حوزه علم و فناوری وجود دارد، افزود: در صورتی که این ظرفیت‌ها کنار یکدیگر قرار گیرد و هم‌افزایی ایجاد شود، به‌طور قطع می‌تواند تأثیر بسزایی در این موفقیت داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر بین اعضا یک شبکه ارتباطی تشکیل شده است که امیدواریم ادامه پیدا کند، چراکه خواسته ما نیز ادامه این ارتباطات شبکه‌ای است و تلاش می‌کنیم، سوژه‌های شناسایی شده را به مرحله قرارداد برسانیم تا این فرایند به‌طور مستمر ادامه پیدا کند.

 روایت کارآمدی زنجیره نوآوری و فناوری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: نمایشگاه فن‌نما سه هدف مهم روایت کارآمدی زنجیره نوآوری و فناوری، ایجاد ارتباط فعال اقتصادی در زیست بوم فناوری و جلب مشترکت مردم و افزایش شوق در بین آن‌ها را دنبال می‌کند.

 ابراهیمی، افزود: نمایشگاه فن نما ۱۰ ناحیه تخصصی شامل اصفهان پیشرو، ساختمان و صنایع وابسته، نفت و گاز، پتروشیمی، نوآوری و صنایع، فولاد، ماشین‌سازی کشاورزی و سلامت و محیط زیست، فناوری‌های زیستی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه ۴۱ رویداد پیش‌بینی شده است که اهداف مختلف همچون انگیزشی، توانمندسازی و آموزشی را پیگیری می‌کند، همچنین رویدادهای سرمایه‌گذاری، مسابقات ملی رباتیک، نشست‌های آموزشی تخصصی، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، ایده کاپ‌های متنوع برگزار می‌شود.

زهرا نصیری