استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمیرا قادری ندیب » همدان
کد خبر : 869847
جمعه - 10 آبان 1398 - 10:57
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

فضای تربیتی و آماده سازی فرد برای مسئولیت های زندگی باید مهمترین خروجی دانشگاه باشد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: نسل امروز، نسلی ارزشمند، توانمند و مسئولیت پذیر است.

فضای تربیتی و آماده سازی فرد برای مسئولیت های زندگی باید مهمترین خروجی دانشگاه باشد

به گزارش پایگاه خبری ربیع،حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی در شانزدهمین اجلاس معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) پزشکی بود که برای درمان همه دردهای بشر دغدغه مند و پیگیر بود، عنوان کرد: به فرموده اولیای دین جامعه برای روند رشد و رفع مشکلات خود نیازمند انسان دین شناس، حاکم مورد اطاعت و پزشک امین است و حوزه سلامت جامعه ازجمله حوزه های مهم و موثر جامعه محسوب می‌شود.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاههای کشور تصریح کرد: دانشگاه چند کار ویژه دارد که یکی از آنها تربیت افراد متخصص و توانمندی است که مسئولیتی را عهده دار می شوند و البته در کنار آن مسائل کلان تری نیز در جامعه جریان دارد که توسط همین افراد قابل رفع است.
وی افزود: بنیان نهادن و اصلاح احتمالی مسیری که این افراد در جای خود به کار گرفته شوند نیز بر عهده دانشگاه است و علاوه بر آن دانشگاه باید خود را درگیر تحول کند زیرا این موضوع از دیگر رسالتهای مجموعه دانشگاه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی ادامه داد: در جامعه پزشکی موظف هستیم افرادی تربیت کنیم که از صلاحیت های متعددی برخوردار باشند زیرا این افراد با جان و روان مردم سر و کار دارند اگرچه نخستین ابزار تایید صلاحیت این افراد کنکور و سطح سواد این افراد است.
وی با تاکید بر اینکه فضای تربیتی و آماده سازی فرد برای مسئولیت های زندگی باید مهمترین خروجی دانشگاه باشد، این سئوال را مطرح کرد که اگر امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نتواند دانشجویان را برای پذیرش مسئولیت تربیت کرده و پیش ببرد چه کسی می تواند به این مهم همت گمارد؟
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های کشور ادامه داد: هر کسی که در فضای دانشگاه مسئولیتی در این حوزه دارد باید نسبت به تربیت دانشجویان حساس بوده و برای دستیابی به این هدف اقدام کند زیرا این نسل ارزشمند امانتی است که در اختیار دانشگاه قرار داده شده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان سرمایه های ارزشمند کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر ضعفی وجود دارد به دلیل ضعف عملکرد ماست، باید ببینیم ما در فضای فرهنگی خوابگاه ها چه اقداماتی داشته ایم و اینکه چه میزان بهره وری از امکانات برای اجتناب از آسیب های اجتماعی صورت گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: درگیر حواشی شدن و برجسته کردن مسائلی که دغدغه های اصلی تربیت را به حاشیه می‌برد از دیگر موضوعاتی است که در معاونت های فرهنگی دانشجویی باید با هوشمندی بررسی و تحلیل شود.
وی مساله نشاط در فضای دانشگاه را از ضرورت های حوزه فرهنگی دانشجویی برشمرد و افزود: این موضوع نیز باید به درستی در دانشگاه مدیریت شود و البته در سایه آموزش سبک زندگی صحیح می توان این دغدغه ها را مدیریت کرد.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های کشور افزود: با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد به لطف خدا پیشرفت های چشمگیری نیز حاصل شده که لازم است با هدف امید آفرینی در بین نسل جوان به ویژه دانشجویان منعکس شده و انتشار یابد.