اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024602
یکشنبه - 18 دی 1401 - 17:07
درگفتگو با خبرنگار ربیع عنوان شد:

فرو نشست ۴۰ مدرسه دراصفهان را به کما برد/بیش از یک میلیارد تومان برای ساخت یک کلاس درس هزینه نیاز است

بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌سازاستان اصفهان پس از دو سال وقفه در حالی قرار است ۲۲ دی ماه در سالن همایش های سیتی سنتر برگزار شود که با اتحاد سه ضلع اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز طرح های جدیدی در حوزه های آموزشی در اصفهان روبان چینی خواهدشد و البته خیز بلندی هم برای پایان طرح های نیمه تمام در حوزه مدرسه سازی برداشته می شود.

فرو نشست ۴۰ مدرسه دراصفهان را به کما برد/بیش از یک میلیارد تومان برای ساخت یک کلاس درس هزینه نیاز است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌سازاستان اصفهان پس از دو سال وقفه در حالی قرار است ۲۲ دی ماه در سالن همایش های سیتی سنتر برگزار شود که با اتحاد سه ضلع اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز طرح های جدیدی در حوزه های آموزشی در اصفهان روبان چینی خواهدشد و البته خیز بلندی هم برای پایان طرح های نیمه تمام در حوزه مدرسه سازی برداشته می شود.

جشنواره بیست و چهارم مدرسه سازان که یک خانواده ۱۰۰۰ نفری از خیران را میزبانی می کند میهمان رسمی آن وزیر آموزش و پرورش است و تجلیل از خیرین  و رو نمایی از چند طرح جدید رویکرد متفاوت تراین جشنواره نسبت به گذشته را در بر دارد.

 به گفته رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان، رونمایی از طرح مدارس متری با هدف قرار دادن خیرین در کنار یکدیگر ومدرسه یاری با هدف مشارکت خیران درنگهداری مدارس از برنامه های در دستور کار هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز در اصفهان است که در این جسنواره به صورت مفصل به ان پرداخته می شود .

مجتبی ملااحمدی، رو نمایی ازاطلس نیازهای آموزش و پرورش اصفهان را گام دیگری برشمرد که همزمان با جشنواره بیست و چهارم خیرین مدرسه ساز در نصف جهان به آن توجه خواهد شد.این اطلس در واقع  سامانه ای برای رصد پروژه های خیرساز از روز انعقاد تفاهم نامه تا بهره برداری از مدرسه است .

عضو جامعه خیرین مدرسه ساز کشور توجه به نهضت هنرستان‌سازی به عنوان یک اولویت و انعقاد تفاهم نامه برای ساخت هنرستان در استان را یادآور شد و افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان از سال ۷۸ تاکنون روند رو به رشدی داشته و هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه ساز اصفهان طی این مدت ۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته اند و ۲۲۰ هزار دانش آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند.

وی استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان، تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰ پروژه با استفاده از تسهیلات اتاق بازرگانی اصفهان، کمک در ارایه بزرگترین محموله تجهیزات آموزشی در ابتدای سال تحصیلی، اجرای طرح هر افتتاح یک خیر جدید و جذب خیرین جدید، تدوین طرح سفیران مدرسه ساز و معرفی یک دانش آموز در هر مدرسه به عنوان سفیر مدرسه ساز، تشکیل کارگروه جوانان و تقویت کارگروه بانوان، انعقاد تفاهم نامه با شهرداری اصفهان برای فضای سبز مدارس را از جمله اقدامات این مجمع طی یکسال اخیر عنوان کرد.

 برخی نهادها دراصفهان با حکم قضایی مدارس را از گردونه استفاده خارج کرده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در گفتگو باربیع با اعلام نیاز اینکه در مناطق مهاجرپذیر نیاز به مدرسه داریم، افزود: در برخی روستاها مدرسه داریم، ولی دانش آموز نداریم چون به اصفهان مهاجرت کرده‌اند و باعث شده در اصفهان و شهرهای جدید و اقماری کمبود مدرسه داشته باشیم.

محمدرضا ابراهیمی ، در خصوص برخی مدارس که در اختیار ارگان‌های دیگر است به خبرنگار کیمیای وطن پاسخ داد: ممکن است مدارس مازاد داشته باشیم، اما به ندرت ممکن است در جایی به فضا نیاز داشته باشیم و مدارس در اختیار دیگران باشد. البته در دو سه سال اخیر برخی نهادها به دلایلی حکم گرفته و مدرسه را از گردونه استفاده خارج کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه یک میلیون دانش آموز در استان اصفهان تحصیل می کنند وضعیت مدارس شهر اصفهان بحرانی‌تر از سایر نقاط است، چراکه هر سال مهاجرانی به اصفهان و شهرهای بزرگ داریم، به همین دلیل عموم مدارس دو نوبته در شهر اصفهان و مرکز شهر و نیز شهرک‌های اقماری و شهرهای جدید مثل بهارستان، شاهین شهر و فولادشهر است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه  اکنون در استان بیش از ۲۳۰ مدرسه دو نوبت وجود دارد که در صورت احداث ۳۰۰ مدرسه، مدارس به تک نوبت تبدیل خواهند شد تاکید کرد:تعامل خوبی میان اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان وجود دارد که باعث شده ساخت مدارس خیرساز رشد بیش از دو برابری داشته باشد.

وی درباره شناسایی نزدیک ۷ هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان گفت: در حال جمع بندی هستیم تا تعداد دقیق دانش آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم. طرحی هم در این زمینه ارائه شده تا با استفاده ازیک شماره تلفن که در اختیار مردم قرار می دهیم از وجود کودکانی که تحصیل نمی کنند آگاه شویم لذا تلاش می کنیم  تا هیچ دانش آموزی در سن تحصیل از نعمت تحصیل محروم نماند. همچنین درصدد تهیه طرحی هستیم تا به دلیل آلودگی هوا دانش آموزان دوباره در فضای آنلاین قرار نگیرند.

 در استان اصفهان  ۶ هزار کلاس درس نیازمند نوسازی و بازسازی است   

  مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان نیز در پاسخ به ربیع درباره آمار مدارسی که براثرفرونشست تخلیه و یا نیاز به نوسازی دارند گفت: در کل استان ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ دانش آموز بر اثر فرونشست دچار آسیب شده که باید تخلیه و بازسازی شود.

مجید نسیمی،با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به اصفهان اعتبار بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان در برای ساخت مجدد مدارسی که تحت تاثیر فرونشست قرارگرفته به تصویب رسید، افزود: ۲۳ مدرسه که دچار فرونشست شده باید تخریب و بازسازی شود و مابقی آنان پس از مقاوم سازی و بهسازی به بهره برداری می‌رسند.

وی تاکید کرد:هزینه ساخت برای هرکلاس درس یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است ، در این میان در استان اصفهان  ۱۰ هزار کلاس درس که قدمتی بالای ۴۰ سال دارد ۳ هزار کلاس درس آن نیاز به تخریب و بازسازی فوری دارد که با احتساب مدارس دو نوبته و با جمعیت زیاد درکل باید در استان اصفهان  ۶ هزار کلاس درس نوسازی و بازسازی شود .

نسیمی گفت: ۹۴ مدرسه نیز با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزء مدارس خطرآفرین است که در سالهای اخیر برای ۲۲ مدرسه با ۱۷۷ کلاس به فوریت تخلیه شدند و با استفاده از محل اعتبارات دولتی و همچنین مشارکت خیرین تخریب و بازسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه برای یک‌ نوبته کردن مدارس در استان به ۲۳۰ مدرسه ۹ کلاسه یا ۱۸۵ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز است افزود:در سال تحصیلی جاری ۲۳۰ مدرسه با جمعیت ۶۸ هزار و ۲۱۳ دانش آموز دونوبته اداره می شود.

وی با اشاره به اینکه دریکسال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در زمینه تعمیر و تجهیز مدارس استان هزینه شده،  یادآور شد: در سال تحصیلی جاری با ۸۴ نفر از خیرین برای اجرای ۹۹ پروژه آموزشی وغیرآموزشی با ۴۸۸ باب کلاس و تعهد ۴۸۶ میلیارد تومانی موافقت‌نامه منعقد شده است.

زهرا نصیری