پیشخوان » تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 952703
چهارشنبه - 17 اردیبهشت 1399 - 07:24
سرمقاله/

فرصت ناب

فرصت شرکت در میهمانی خدا به میهمانان واقعی که توانسته‌اند برکات این ماه مبارک را به‌خوبی درک کنند و به تقرب الهی دست یابند و روزه‌شان از گرسنگی و تشنگی فراتر برود، بلکه روزه تمامی اعضا و جوارح و قلب و دل و جان را توفیق یابند، ناب‌ترین فرصت سال است و جای تبریک به این عزیزان دارد.

فرصت ناب

پایگاه خبری ربیع/ فرصت شرکت در میهمانی خدا به میهمانان واقعی که توانسته‌اند برکات این ماه مبارک را به‌خوبی درک کنند و به تقرب الهی دست یابند و روزه‌شان از گرسنگی و تشنگی فراتر برود، بلکه روزه تمامی اعضا و جوارح و قلب و دل و جان را توفیق یابند، ناب‌ترین فرصت سال است و جای تبریک به این عزیزان دارد. هنوز دو سوم از رمضان مانده و روزهای بزرگ ماه در راه است. از خداوند متعال می‌خواهیم میهمانان خود را کمک فرماید تا بتوانند عظمت روزها و شب‌های در پیش را درک کنند و قدرش را بشناسند و به‌ویژه از شب‌های قدر فیض کافی را ببرند. از برکات این ماه مبارک به فرموده معصومین (ع) این است که شیاطین در غل و زنجیرند و انسان‌های روزه‌دار می‌توانند راه تعالی و کمال و تهذیب و پاکی را از هر زمان دیگر آسان‌تر بپیمایند. لذت رمضان برای روزه‌داران واقعی به قدری شیرین و روح‌بخش است که بسیاری از مسلمانان از روز قبل یا روزهای قبل به استقبال آن می‌روند و خود را برای ورود به میهمانی خدا آماده می‌کنند. روزه هم مانند سایر احکام متین اسلام از حکمت و مصلحت خاصی سرچشمه می‌گیرد. روایات متعددی با تعبیرهای گوناگون، گوشه‌ای از حکمت نهفته آن را بیان می‌کند که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

از حضرت زهرا (س) نقل شده که فرمودند: «فرض الله الصیام تثبیتاً للاخلاص» خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص (در دل مردم) واجب کرده است. (خطبه حضرت) روزه‌دار با خودداری از خواسته‌های نفسانی، فرمان خدا را به اجرا می‌گذارد و با عالم ملکوت پیوند معنوی برقرار می‌کند و چون کارهای حیوانی را رها کرده، درونش صفا و جلا می‌یابد. همین طور، همگام با امساک از لذات جسمانی، از لذت‌های حرام روحانی نیز پرهیز می‌کند و امتناع می‌ورزد. از آنجا که روزه عبادتی است که به دلیل دیدنی نبودن عمل کمتر می‌توان به وسیله آن مرتکب گناه ریا شد، لذا این عمل از اخلاص بیشتری برخوردار است و در واقع به تثبیت اخلاص می‌انجامد.

از رسول خدا (ص) است که فرمودند: «صوموا تصحوا» روزه بگیرید تا سالم بمانید. دستگاه‌های مختلف بدن در طول یک سال فعالیت شبانه‌روزی ممکن است دچار عارضه و فرسودگی با خستگی مفرط شوند که اگر به آنها رسیدگی نشود آسیب کلی می‌بینند؛ از این رو خداوند حکیم برای حفظ سلامتی و ترمیم و تعدیل قوای جسمانی مؤمن، روزه را واجب کرده است.

خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم فرموده است: «یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» و این حکمت مهم روزه‌داری است؛ یعنی ممارست و تمرین «پرهیزکاری». مسلمان با تمرین یک ماهه خود در ماه مبارک از ارضای تمایلات نفسانی خودداری می‌کند تا به نفس خویش بقبولاند که توانایی ایستادگی در برابر کارهای ناروا را دارد، برای نمونه روزه‌دار با نخوردن غذای حلال خود، تمرین می‌کند که به اموال دیگران دست‌درازی نکند. با بستن زبان از دروغ بر خدا و پیامبر (ص) یاد می‌گیرد که هر کلامی را بر زبانش جاری نکند و این حتی در فعالیت سیاسی نیز تأثیر مثبت می‌گذارد که از بی‌تقوایی سیاسی پرهیز شود و در اقتصاد نیز به اموال دیگران ازجمله بیت‌المال دست‌درازی نشود؛ یعنی از رانت و رشوه و انواع مختلف سوءاستفاده مالی خودداری گردد، لذا دوای درد امروز برخی از کسانی است که نمی‌توانند از نگاه پاک دور باشند چه به مال یا هر آنچه متعلق به دیگران است.

از امام حسین (ع) پرسیدند چرا خدا روزه را واجب کرده است؟ فرمودند: «لیجد الغنی مس الجوع فیعود بالفضل علی المسکین» فرمودند: تا توانمند گرسنگی را لمس کند و مازاد بر نیاز را بر مستمند باز گرداند. احساس نیاز و نداری و چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی و محرومیت حکمت دیگر روزه است؛ به این معنا که ثروتمندان مسلمان در طول سال از نعمت و رفاه برخوردارند و هر زمان هرچه اراده کنند در اختیارشان قرار می‌گیرد. دیگر چگونه به یاد محرومان باشند؟ و از کجا بفهمند که «گرسنگی» چه دردی است؟ آنان باید یک ماه با گرسنگی و تشنگی دم‌ساز شوند تا طعم تلخ آن را بچشند و دل رفاه‌زده آنان قدری به  سمت محرومان متمایل شود.

حکمت دیگری که در اینجا مطرح می‌کنیم، به‌خاطر آوردن آخرت است. حضرت امام رضا (ع) در پاسخ به پرسشی که پرسیده شد چرا فرمان روزه‌داری بر بندگان صادر شده است، فرمودند: «لکی یعرفوا ألم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخره» تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمد و بر بیچارگی سرای دیگر رهنمون شود. چنانچه پیامبر خدا (ص) نیز در یکی از خطبه‌هایی که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد کردند، فرمودند: «… واذکروا بجوعکم و عطشکم فیه جوع یوم القیمه و عطشه …» با گرسنگی و تشنگی‌تان در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید.

امیدواریم در این روزهایی که یکی از مسائل مهم برای کشور در جریان است با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان با شجاعت و شهامت از حقوق ملت در مقابل همراهان شیطان بزرگ با عزت و اقتدار پیش برویم و ایستادگی و پایداری و ایثار مردم عزیز پاس داشته شود. آری این ماه مبارک ناب‌ترین فرصت برای تقرب به خداست.

 مظفر حاجیان