تولیدی » محمد حاجیان
کد خبر : 1044522
سه شنبه - 13 شهریور 1403 - 14:50

فتنه‌های گمراه کننده

رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت دو فرزند عزیز پیامبر، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام را به پیروان خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنیم و به مناسبت روایتی از رسول مکرم اسلام را متذکر می‌شویم.

فتنه‌های گمراه کننده

محمد حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت دو فرزند عزیز پیامبر، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام را به پیروان خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنیم و به مناسبت روایتی از رسول مکرم اسلام را متذکر می‌شویم.

روایتی از نبی اکرم (ص) است که فرمودند: ثَلاثَهٌ أخافُهُنَّ عَلی اُمتَّی؛ الضَّلالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ وَ مُضِلّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ. بعد از من برای سه چیز نگرانم؛ یک:”الضَّلالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ”؛ یکی گمراهی بعد از معرفت. دو: “مُضِلّاتُ الْفِتَنِ”؛ فتنه‌های گمراه کننده. سه: شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ.

در این روایت پیامبر برای امت اسلام از سه موضع ابراز نگرانی می‌کنند. مواضعی که می‌تواند مسلمانان هدایت شده را از راه هدایت منحرف کند. نگرانی اول رسولخدا (ص) این بود که معرفت یافتگان دوران ۲۳ ساله رسالت پس از اینهمه خون دل و تلاش و کوشش و مجاهدت راه گم کنند و از مسیر و صراط مستقیم الهی که پیش رویشان گشوده شده بود دور شوند و دنیا دید که این نگرانی درست از کار در آمد چرا که با کمترین و کوتاهترین فاصله زمانی از رحلت پیامبر (ص) آن شد که نباید! این نگرانی نه فقط در آن ایام که امروز نیز وجود دارد چرا که دیدیم در دوره چهل و چند ساله انقلاب، انقلابیون زیادی راه گم کردند و از امامت فاصله گرفتند؟ به تعبیری مدعیان ولایت و انقلاب در ایستگاههای مختلف آزمون، راه را گم کردند و از قطار انقلاب پیاده شدند و راه کج را بر راه راست ترجیح دادند! دومین نگرانی پیامبر خدا قرار گرفتن فتنه‌های گمراه کننده در مسیر است که می‌توانند ایمان و معرفت را بربایند و افراد را گرفتار فتنه‌های هلاک کننده نمایند. درخصوص این بند یعنی فتنه‌های کور و گمراه کننده تاریخ به ما نشان می‌دهد نقاط مشترک چندی وجود دارد اول اینکه، از مقدسات استفاده ابزاری می‌شود. در زمان خلیفه‌ای با این بهانه که اگر نقل حدیث آزاد باشد، قرآن منزوی می‌شود نقل حدیث را ممنوع کردند، مسجد ضرار را ساختند برای کارهای تیمی و فتنه انگیزی و… که خداوند فرمود که «لا تقم فیه ابداً»، خوارج از شعار مقدس «لا حکم الا لله» سوءاستفاده کردند و بنی العباس نیز برای سرنگونی بنی امیه شعار «الرضا من آل محمد» را سر دست گرفتند. نکته دوم استفاده ابزاری از مردم است. ابن زیاد لعنه الله علیه خطاب به مسلم بن عقیل می‌گوید که تو بین مردم کوفه تفرقه و اختلاف ایجاد کردی او از مردم مایه می‌گذارد تا مردم را از نماینده امام حق دور کند؟

بنی صدر به رأی ۱۱ میلیونی خود می‌نازید، تمامی سخنان فتنه گران را وقتی می‌بینی همه از مردم و حق مردم می گویند و می‌نویسند، در حالی که درست بر خلاف منافع و مصالح مردم گام بر می‌دارند و چیزی که برایشان مهم نیست مردمند! آن‌ها از مردم مایه می‌گذارند تا به آرمانهای خود دست یابند؟ بعد از شورای ۶ نفره که عثمان را برای خلافت انتخاب کردند امام علی (ع) به آیات و روایاتی درخصوص شان خود اشاره می‌کنند و از جمع سؤال کرده و آن‌ها تأیید می‌کنند و در پایان وقتی به «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» اشاره می‌کنند که آیا درباره من نیست؟، عبدالرحمن بن عوف می‌گوید که علی چه می گویی! مردم کسی دیگر را می‌خواستند. سومین نقطه مشترک استفاده از ابزار دروغ، تهمت، ترور شخصیت و…: تهمت‌های زیادی به پیامبر (ص) زدند، شامی‌ها بعد از شهادت حضرت علی (ع) گفتند که مگر علی نماز هم می‌خواند، روزنامه بنی صدر شده بود یک فحش نامه علیه شهید بهشتی و حتی برخی مذهبی‌ها تحت تأثیر این جو قرار گرفته بودند، معاویه دستور داد که حدیث جعل کنند علیه امیرالمؤمنین (ع) و حتی در مدارس تدریس کنند اینها را و لعن کنند در منابر و خطبه‌ها و…و نقطه مشترک خطرناکتر از همه نفوذی‌ها هستند.

کسانی در زمان خلفا می‌شوند راوی و سخنران پیش از خطبه‌ها که یا اصلاً پیامبر (ص) را ندیده‌اند یا یکسال و کمتر ایشان را دیده‌اند. سرجون رومی نفوذ می‌کند در دربار معاویه و یزید و…حالا نیز اگر بصیرت نباشد، اگر انقلابیون از امامت امت فاصله بگیرند، اگر مردم عمق نگر نباشند احتمال تأثیر فتنه و گرفتار شدن در آن دور از انتظار نیست. با این توصیف همه باید متوجه باشند فتنه‌ها گردابی هستند که زود انسان را گرفتار می‌کنند مگر کسانی را که تمام عیار خود را فرمانبر ولایت بدانند و در هر حال و زمان و مکان و موضوعی از او تبعیت نمایند اینجا فتنه‌ها به سرعت از مسیر کنار زده خواهند شد. در هر زمانی احتمال پیدایش فتنه‌های مختلفی خواهد بود لذا باید همگان متوجه باشند که در دوران فتنه که غبار حقایق را می‌پوشاند و چه بسا حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد تنها به اشارات امامت امت راه پیموده شود و به هیچ صدا و ندای دیگر توجه نگردد. آنچه این روزها اتفاق افتاده و انگشت شمار افرادی تن به اجنبی می‌دهند و بخود اجازه می‌دهند گرد و غبار راه بیندازند آغازی بر یک فتنه است که نیازمند بصیرت عمومی است؟ با بصیرت ملی دشمنان فتنه گر زمینگیر می‌شوند و فتنه‌ها و نقشه‌های فتنه آلود نقش بر آب خواهد شد و غبارها کنار خواهد رفت و بار دیگر خورشید بهتر از قبل نمایان خواهد شد.

محمد حاجیان