یادداشت روز

غوغای آرامکو

آرامکو سبب غوغایی در دنیا شده است و باز هم خاورمیانه نقطه آغازین این غوغا است.

غوغای آرامکو

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عربستان اسیر امنیتی است که خریدنی است و این منطقه را با چالش مواجه کرده است وقتی امنیت خریدنی شد یعنی فروشنده حق جولان دارد پس بی‌راه نیست که ترامپ برای تأمین امنیت و آبروی از دست رفته عربستان پول می‌خواهد.

پول بیشتر مساوی است با امنیت بیشتر یا حتی پول بیشتر می‌تواند سبب جنگ نیابتی شود چرا که ارتش مزدوران هم برای جنگیدن فقط پول می‌خواهد نه عشق و تعلق خاطر به مملکت. عربستان مسیری را اشتباه رفته است و اینک در همین مسیر سرگردان است.

ثروت و پول برای یک کشور خوب است اما زمانی که اراده معطوف به تولید و توسعه در داخل سبب پویایی شود نه این که حتی حیاتی‌ترین عنصر حاکمیت یعنی امنیت را نیز با پول خرید.

در حالی که اظهارات مبهم و ضد و نقیض دونالد ترامپ در باره چگونگی واکنش آمریکا به حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان، ناظران و تحلیل‌گران را سردرگم کرده، مارک اسپر، وزیر دفاع دولت او از بررسی تمام گزینه‌ها برای پاسخ به این حملات خبر داده است.

چه آمریکا بپذیرد و چه نپذیرد ایران متهم به حملات آرامکو نیست. جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مظلومان بوده و یمن نیز از این امر مستثنی نیست اما این امر به معنای مداخله ایران در جنگ یمن نخواهد بود. درباره برجام هم ایران نشان داد که پایبند به قوانین بین‌الملل است پس اتهام ترامپ و عربستان پوچ است.

آمریکا و عربستان باید بپذیرند که انصارالله با سلاحی یمنی آرامکو را هدف قرار داده است. این اقدام انصارالله به معنای این است که فرهنگ مقاومت بیش از تحریم و زور نفوذ دارد. عربستان و امارات به یمن تجاوز کردند و هیچ سازمان بین‌المللی و مدعی حقوق بشری دم برنیاورد اما با هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی آرامکو غوغایی به پا شده است.