تولیدی » حکمت الله زمانی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1023739
چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 17:39

غربت آرامگاه یوسفعلی بیگ قشقایی

یوسفعلی بیگ قره قانلو فرزند خسرو بیگ معروف به «میرزا» متخلص به «یوسف خسرو» از شعرای بزرگ ایل قشقایی و در شهرستان دهاقان مدفون است.

غربت آرامگاه یوسفعلی بیگ قشقایی

حکمت الله زمانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یوسفعلی بیگ قره قانلو فرزند خسرو بیگ معروف به «میرزا» متخلص به «یوسف خسرو» از شعرای بزرگ ایل قشقایی و در شهرستان دهاقان مدفون است.

سال تولد وی به درستی مشخص نیست. در جوانی سمت دبیری دستگاه حاکمیتی حاج باباخان کیخای دره شوری، کلانتر طایفه دره شوری را بر عهده داشت. پس از آن نیز تا مدت‌ها در طایفه عمله در دستگاه سهراب خان بهادری به کتابت اُمورش مشغول بود.

در حوالی سالهای ۱۳۳۲ – ۱۳۲۵ قمری در اثر بیماری در چادر طاهرآقای اُرُجلو (زاهدی) مستقر در چمنزار آستانه دهاقان دار فانی را وداع می‌گوید و فردای آن شب در گردنه آستانه دهاقان به خاک سپرده می‌شود.

از آن سالها تاکنون مراتع جنوبی دهاقان (آستانه و بودکان) متعلق به تیره‌هایی از طایفه دره شوری بوده است و دره شوریها، از جمله مردمان تیره یوسفعلی بیگ (قره قانلو) با دهاقان مراوده و داد و ستد دایمی داشته‌اند.

در حوالی سالهای ۷۹-۱۳۷۸ شمسی گروهی از دانشجویان شهرستان که مشغول تحقیق و پژوهش درباره شعرا، ادبا و بزرگان منطقه بوده‌اند با راهنمایی مرحوم حسن آقای زاهدی (فرزند طاهرآقا) قبر یوسفعلی بیگ را شناسایی و با همت جمعی از معتمدین محلی نسبت به تسطیح و شن ریزی محل و نصب سنگ قبر و تابلو اقدام می‌نمایند.

در ۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ برای نخستین بار همایش بزرگداشت یوسفعلی بیگ به مناسبت یکصدمین سال درگذشت این شاعر بلند آوازه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان و سینما آزادی دهاقان برگزار می‌شود.

زنده یاد محمد نادری دره شوری، از مردان فرهیخته قشقایی، در دوران حیات پرثمر خود با زحمات وافر و مشقات زیاد نسبت به جمع آوری بخشی از اشعار یوسفعلی بیگ اقدام نمود و آن را به صورت منظوم به فارسی ترجمه کرد. این اثر ارزشمند پس از وفات آن مرحوم توسط فرزند شایسته ایشان، بانو سهیلا نادری دره شوری، در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید و اکنون با عنوان سیری در بوستان قشقایی ۲ «دیوان یوسفعلی بیگ قره‌قانی» در دسترس علاقه مندان است.

در سال ۱۳۹۶ با همت جمعی از علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ شهرستان پس از هماهنگی با مسئولان محلی، رایزنی با دستگاه‌های اجرایی مربوطه و اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، نسبت به تهیه طرح و اجرای پی، شالوده و ستون‌های مقبره اقدام گردید اما به دلیل محدودیت‌های مالی طرح ناتمام رها شد.

در حال حاضر در ارتباط با این شاعر شهیر و دیگر مفاخر فرهنگ و ادب شهرستان جای دو اقدام اساسی خالی مانده است. نخست معرفی آنان به نسل‌های فعلی و آتی به عنوان چهره‌های نامور و بخشی از هویت بومی – محلی منطقه و نیز حفظ نام و یاد آنان. این دو موضوع مغفول را می‌توان با جمع آوری و انتشار آثار مکتوبشان، برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی – ادبی و یا از طریق مرمت و بهسازی بناهای متعلق و منتسب به آنان از قبیل خانه، مقبره و … در سطح شهرستان، استان و کشور جاری و نهادینه نمود.

در این میان تکمیل ساختمان آرامگاه یوسفعلی بیگ قشقایی که با اخذ مجوزهای لازم مراحل اولیه را سپری نموده، می‌تواند برای دیگر آثار بزرگان از جمله مرمت خانه تاریخی حکیم جهانگیرخان قشقایی، بهسازی خانه قدیمی اصغرخان جهانگیری و برپایی ساختمان مقبره میرزا مهدی خان استرآبادی و شعرای بزرگی چون حسینقلی خان خطایی، مهجور، وصال دهاقانی و ملاشکرالله رضوانی پدر فرهنگ نوین دهاقان و حاج ملاحسین امین جعفری شاگرد حکیم جهانگیرخان قشقایی و دیگر نقش آفرینان قدیمی منطقه شروع خوبی باشد. با تشکر از رجب فرهمندیان.

حکمت الله زمانی