به گزارش پایگاه خبری ربیع، عفرین سوریه، محل دشمنی ترکیه و آمریکا شده است. شهر عفرین در شمال سوریه در استان حلب واقع است و از سال ۲۰۱۲ میلادی تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (YPG) است. شبه‌نظامیان کرد «ی پ گ» که هدف حملات ترکیه قرار دارند، می‌گویند توانسته‌اند حملات نیروهای ترکیه را دفع و با حملات موشکی آنها مقابله کنند. هدف ترکیه از اجرای این عملیات، سرکوب شبه‌نظامیان کرد است. ترکیه این شبه‌نظامیان را «تروریست» می‌نامد. ترکیه معتقد است که «ی پ گ» با حزب کارگران کردستان «پ ک ک» ارتباط دارد و حمایت آمریکا از این نیروها، زنگ خطر را برای ترکیه به صدا درآورده است؛ اگرچه وزارت دفاع روسیه معتقد است اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا دلیل عملیات ترکیه در عفرین است. آمریکا از کردهای این منطقه برای مقابله با داعش بهره برده است. به نظر می‌آید آمریکا می‌خواهد مانند افغانستان و عراق، نیروهای نظامی هرچند اندک و منفعل خویش را برای بلندمدت در سوریه نگه دارد تا هرگاه نیاز بود در منطقه جای پایی داشته باشد؛ اما انفعال آمریکا در مقابل تجاوز ترکیه نیز خود جای سؤال دارد که یا ناشی از ناتوانی آمریکا در رویارویی با ترکیه بوده است یا ناشی از پشت ‌پرده‌ای مبنی بر تقسیم عفرین بین آمریکا و ترکیه.
آمریکا با فروپاشی داعش در یک شوک فرورفت و دچار انفعال شد. آمریکا تصور هم نمی‌کرد داعش به سرنوشت طالبان و القاعده گرفتار شود؛ زیرا داعش را متولد کرد تا بهانه حضورش در سوریه شود. درباره تقسیم سوریه بین آمریکا و ترکیه نیز باید گفت دست‌کم تا این مرحله چندان مطرح نیست؛ اما شاید آمریکا با ترامپ به تقسیم سوریه با ترکیه موافق نخواهد بود.
با توجه به تأکید اردوغان بر این موضوع که قصد تجاوز و سلطه ندارد و فقط برای دفاع از خویش به پاک‌سازی مرز پرداخته است، حضور نظامی ترکیه می‌تواند هشدار و اخطاری به آمریکا باشد که هرچه زودتر سوریه را ترک کند و به عبارتی تهدیدی است مبنی بر اینکه تا خارج نشود، ترکیه نیز از عفرین نمی‌رود.