عطر شهید

و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون

عطر شهید

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عطر شهید بزرگ اسلام و مجاهدی که بیش از چهل سال است در خط مقدم جبهه جهاد و شهادت بوده و عملیاتهای متعددی را فرماندهی نموده است فضای دیارمان را خوشبو نموده و مردم را به میدان آورده است؟ مردی از دیار شهیدان، مردمی که در یک روز سیصد و هفتاد شهید گلگون کفن را تشییع کردند و بسیاری از شهیدان آن روز یاران شهید امروز بودند! امروز شهید زاهدی به یاران و دوستان خود می‌پیوندد و و در کنار علمدار شهیدان اصفهان شهید خرازی می آرمد؟ شهیدی که آرزوی شهادت داشت به آرزوی دیرین خود دست یافت و امروز مردم اصفهان او را استقبال می‌کنند و در تشییع جنازه پاکش با او و دیگر شهدا بر ادامه راه پاکشان میثاق می‌بندند. آری، شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن ((فی سبیل الله)) انتخاب می‌کند. یعنی شهید در راهی کشته می‌شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر ((ص)) شریف‌ترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ) و علی (ع) آن را گرامی‌ترین نوع مردن می‌داند. (اَکرُمُالمُوًتِ اَلْقُتْلُ) و زاهدی عزیز مصداق واقعی این سخنان است.

به تعبیر قرآنی، شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می‌فرماید: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون (۱۶۹ آ ل عمران) و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده‌اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند. شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می‌باشد و شهید زاهدی با شهادت برای همیشه زنده و پاینده و جاوید خواهد ماند.

در اسلام، کمتر کسی به پایه «شهید» می‌رسد، شهیدانی که آگاهانه و با اخلاص نیت به سوی میدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرین قطرات خون پاک خود را نثار می‌کنند. درباره مقام شهیدان، روایات عجیبی در منابع اسلامی دیده می‌شود که حکایت از عظمت فوق العاده ارزش کار شهیدان می‌کند.

در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می‌خوانیم: «اِنَّ فَوْقَ کُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ شَهِیْداً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد که برتر از آن چیزی متصور نیست).

در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است: «اَلْمُجاهِدُونَ فِی اللّهِ تَعالی قُوّادُ اَهْلِ الْجَنَّهِ»؛ (مجاهدان راه خدا رهبران اهل بهشتند!).

در حدیث دیگری از امام باقر (علیه السلام) می‌خوانیم: «ما مِنْ قَطْرَه اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ قَطْرَهِ دَم فِی سَبِیْلِ اللّهِ، اَوْ قَطْرَه مِنْ دُمُوعِ عَیْن فِی سَوادِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ، وَ ما مِنْ قَدَم اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ خُطْوَه اِلی ذِی رَحِم، اَوْ خُطْوَه یُتِمُّ بِها زَحْفاً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (هیچ قطره‌ای محبوب‌تر در پیشگاه خدا، از قطره خونی که در راه او ریخته می‌شود، یا قطره اشکی که در تاریکی شب از خوف او جاری می‌گردد، نیست، و هیچ گامی محبوب‌تر در پیشگاه خدا از گامی که برای صله رحم برداشته می‌شود، یا گامی که پیکار در راه خدا با آن تکمیل می‌گردد، نمی‌باشد).

اگر تاریخ اسلام را ورق زنیم، می‌بینیم، قسمت مهمی از افتخارات را شهیدان آفریده‌اند، و بخش عظیمی از خدمت را آنان کرده‌اند.

نه تنها دیروز، امروز نیز فرهنگ سرنوشت ساز «شهادت» است که لرزه بر اندام دشمنان می‌افکند، و آنها را از نفوذ در دژهای اسلام مأیوس می‌کند، و چه پر برکت است فرهنگ شهادت برای مسلمانان، و چه وحشتناک است برای دشمنان اسلام.

ولی، بدون شک «شهادت» یک «هدف» نیست، هدف پیروزی بر دشمن و پاسداری از آئین حق است، اما این پاسداران، باید آن قدر آماده باشند که اگر در این مسیر ایثار خون نیز لازم شود، از آن دریغ ندارند، و این است معنی امت شهیدپرور، نه این که شهادت را به عنوان یک هدف طلب کنند.

در آخر حدیث مفصلی که از امیرمؤمنان (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) درباره مقام شهیدان، نقل شده می‌خوانیم: پیامبر (صلی الله علیه وآله) سوگند یاد کرد: «فَوَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کانَ الاَنْبِیاءُ عَلی طَرِیْقِهِمْ لَتَرَجَّلُوا لَهُمْ لِما یَرَوْنَ مِنْ بَهائِهِمْ… وَ یَشْفَعَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ سَبْعِیْنَ اَلْفاً مِنْ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ جِیْرَتِهِ»؛ (سوگند به کسی که جانم در دست او است، وقتی شهیدان وارد عرصه محشر می‌شوند، اگر پیامبران در مسیر آنها سوار بر مرکب باشند، پیاده می‌شوند، به خاطر نور و ابهت آنان… و هر یک از آنها هفتاد هزار نفر را از خاندان و همسایگان خود شفاعت می‌کند!). امروز مردم ولایتمدار اصفهان شهید عزیزی از شهیدان حمله نا جوانمردانه اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را تشییع می‌کنند شهیدی که در یک کلام ذوب در ولایت بود و لفظ ولایتمدار واقعاً شایسته ایشان است که در عمل نیز نشان داد و در راه ولایت و امامت و پاسداری از حریم اهل بیت عصمت و طهارت به شهادت رسید.

مظفر حاجیان