عزاداری امام حسین علیه السلام،تعظیم شعائر الهی

تردیدی نیست که قیام حضرت سیدالشهدا و شهادت ایشان از عظیم ترین شعائر الهی است و تعظیم آن از مؤکدترین فرمایشات خداوند است.

عزاداری امام حسین علیه السلام،تعظیم شعائر الهی

 پایگاه خبری ربیع/

وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب ؛

هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد ، این کار نشانه‌ی تقوای دلها است. (سوره حج آیه ۳۲)

شعائرالله  کدامند؟ آنها نشانه هاى پروردگارند که شامل سر فصلهاى آئین الهى و برنامه هاى کلى و آنچه در نخستین برخورد با این آئین چشمگیر است و انسان را به یاد خدا مى اندازد می شود.

قبل از ورود به بحث تذکر این نکته لازم است که به دلیل شرلیط خاص کرونایی امسال شیوه های عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی بر گزار می گردد اما محرم همچنان محرم است در هر شرایط  و وضعیتی که باشیم.کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا

تردیدی نیست که قیام حضرت سیدالشهدا و شهادت ایشان از عظیم ترین شعائر الهی است و تعظیم آن از مؤکدترین فرمایشات خداوند است. حسین علیه السلام با شهادت خود، خاندان و یاران باوفایش و اسارت زنان مطهره خاندانش بزرگترین علامت، راهنما و نشانه است به سوی خداوند تبارک و تعالی، به جرات می توان گفت هیچ نماد مصوری عظیم تر از عاشورا برای هدایت به سمت خدا نیست. تابلویی که توجه همه و همه از کوچک و بزرگ و مرد و زن و جوان و پیر، از هر دین و نژاد و مسلکی را به خود جلب می کند. یکی را با شهادت طفل شیرخواره خود، یکی را با شهادت خود، یکی را با اسارت خاندانش، یکی را با دلاوری عباسش، یکی را با قطعه قطعه شدن علی اکبرش، یکی را با فلسفه قیامش و… همه و همه را به خود جلب می کند.

در طول تاریخ، بدخواهان تشیّع و به خصوص بنی امیّه و بنی عباس و برخی پادشاهان، تشکیل مجالس عزاداری را ممنوع کرده، مانع زیارت کربلا می‌شدند؛ زیرا آنان به خوبی دریافته بودند که عزاداری، مایه بقا و حیات تشیّع است. حتی در روایات می‌خوانیم که امام صادق«ع» هرگاه مدّاحی می‌دیدند، جلسه عزا به پا می‌کردند؛ بین زنان و مردان پرده می‌کشیدند‌ و مداح روضه‌خوانی می‌کرد و زنان و مردان گریه می‌کردند. روزی هم جاسوسان خلیفه با شنیدن صدای گریه و زاری درب منزل آن حضرت آمدند و یکی از افراد خانه برای آنکه مأموران به داخل خانه نریزند و اذیت نکنند، با ترفندی آنها را رد کرد.

عزاداری برای مصائب حضرت سیدالشهدا علیه السلام و مصائب اهل بیت علیهم السلام قله رفیعی از عبادت پروردگار است که موجب رشد و اعتلای بسیاری در جامعه شده و آثار و برکات فراوانی داشته که اگرچه در جامعه بخوبی نمایان شده اما عنوان آن از زبانها پنهان مانده و حق آن ادا نشده است.

یکی از اصلی ترین دلایل دستور به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام  بالاخص امام حسین علیه السلام یادآوری و فراموش نشدن مصائب ایشان بخصوص واقعه اسفبار کربلاست. اقامه عزا در محرم هر سال به طور جدی باعث تازه شدن یاد این واقعه و زدودن غبار فراموشی از آن می شود. چه بسا اگر این عزاداری ها در طول سالیان انجام نشده بود حال یادی از آن واقعه عظیم در خاطرها نمانده بود.

چنانچه امام خمینی(ره)فرمودند: محرم را زنده نگه دارید….. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و شهادت اوست. ما باید به عمق این شهادت و تأثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تأثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی ‏شد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام اللَّه علیه- قیام کردند… لکن در این اجتماعاتی که در محرم و صفر می‏ شود و در سایر اوقات، مبلغین عزیز و علمای اعلام و خطبای معظّم باید مسائل روز را، مسائل سیاسی را، مسائل اجتماعی را و تکلیف مردم [را] در یک همچو زمانی که گرفتار این همه دشمن ما هستیم، معیّن کنند؛ به مردم و به کشور بفهمانند که ما در بین راه هستیم و باید تا آخر راه ان شاء اللَّه، برویم.(صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۵۸-۵۹)

بزرگداشت عاشورا پیامی خواهد بود برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان که هیچ گاه به هیچ قیمتی زیر بار ظلم و انحراف نروند. به راستی اگر ایستادگی اباعبدالله علیه السلام  در مقابل یزید نبود چه بسا چیزی جز فساد به نام دین تا کنون باقی نمانده بود. کما اینکه مشاهده می شود در کشورهای مسلمانی که قائل به خلافت آل امیه بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله  هستند ظلم و فساد بی حد سردمداران به ظاهر مسلمانشان در بلاد خودشان و همچنین سایر بلاد اسلامی، در سوریه و فلسطین بر علیه مسلمانان آتش مشهود است. و حاکمانی که خادم الحرمینند، در کنارش کازینوهای فساد و فحشا را مدیریت می کنند. و مسلما عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام  یک راه اصلی زنده شدن اسلام راستین است.

هیئات و دسته جات سینه زنی و عزاداری زیر بیرق اباعبدالله علیه السلام  یکی از عوامل اصلی یکپارچگی شیعه در طول سالهای متمادی شده است و این مجالس در مواقع حساس سیاسی و اجتماعی موجب گردهمایی سریع شیعیان در صفوف منظم با شعار “هیهات منا الذله” است.

عزاداری که بر شمر و یزید و سپاهیانشان لعنت می فرستد ناخودآگاه به دنبال شناسایی شمر و یزید زمانه خود می رود و این باعث می شود که همیشه در برابر کفر و فساد و باطل جبهه بگیرد یا اینکه حداقل خود را از آنان جدا کند.

آنچه در عزاداری ها نهفته گریه بر امامی است که مصداق اصلی انسان کامل است. کربلا نماد ذبح و سر بریدن انسانیت و عقل محض توسط جهل و عناد محض است. به همین جهت این روحیه باعث می شود هرجا شرایط مشابهی پیش آمد و هرجا ظلمی به مظلومی رفت عزادار ساکت ننشیند همانطور که سیدالشهدا علیه السلام همین را خواسته اند، آنجا که می فرمایند: «او سمعتم بغریب او شهید فاندبونی» یا هنگامی که از غریبی یاشهیدی(خبری) شنیدید، برمن “با صدای بلند” گریه نمائید.

حالا معلوم می شود حکومت هایی که مخالف عزاداری هستند، وهابی های سعودی که شیعیان عربستان را برای عزاداری محدود می کنند یاکشورهایی که  با بر گزاری مراسم عزای امام حسین علیه السلام مخالفت می کنند دردشان چیست؟ آنها از آزادگی می ترسند، از ایجاد شبکه مبارزه با ظلم و ستم و چپاول و غارت می ترسند! از وحدت تشیع زیر بیرق امام مظلومشان به شدت می هراسند چرا که پرچم ظلم ستیزی از پرچم عاشورا الهام می گیرد و ستم سوز است.

 مظفر حاجیان