الهیاری:

عروسک‌های محلی بخشی از هویت ملی هستند

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: عروسک‌های محلی بخشی از فرهنگ بومی کشور هستند.

عروسک‌های محلی بخشی از هویت ملی هستند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، فریدون اللهیاری در حاشیه مراسم افتتاح موزه عروسک‌های محلی بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار ما از شهرستان نطنز، اظهار کرد: عروسک‌های محلی بخشی از فرهنگ بومی و محلی کشور هستند، افزون بر مهارتی که در ساخت این عروسک‌ها وجود دارد، پوشش و مواد اولیه به کار رفته و قصه‌هایی که پیرامون آن‌ها وجود دارد نیز جزئی از فرهنگ و آداب و سنن هر منطقه است.

وی با اشاره به افتتاح موزه عروسک‌های محلی بادرود، خاطرنشان کرد: اگر این حوزه متنوع فرهنگی را به صورت بسته‌ جامع و کامل در قالب یک مجموعه حفاظت کنیم، گنجینه بسیار بزرگی ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به نقش عروسک‌ها در ارتقاء فرهنگ و هویت ملی، یادآور شد: در بعضی مناطق مانند شهر بادرود به اهمیت عروسک‌ها در فرهنگ بومی توجه شده و در این زمینه اقدامات موثری انجام گرفته است تا از فراموشی آن جلوگیری شود.

الهیاری اضافه کرد: در حال حاضر در شهر بادرود دو موزه “عروسک‌های محلی” و “دکتر رهگشا” وجود دارد که گنجینه‌های بسیار خوبی از گذشتگان و خاطراتی که به لحاظ تاریخی پویا و زنده هستند، محسوب می‌شوند.

وی پیرامون برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در استان اصفهان اظهار کرد: در این هفته برنامه‌های متنوعی در استان و در کنار زاینده‌رود برگزار شد و در شهرستان‌ها نیز رویدادهای فرهنگی متعددی مانند گشایش آزمایشگاه حفاظت و مرمت باغ فین کاشان و موزه عروسک‌های محلی بادرود برگزار شد.

با حضور مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان و مسئولان شهرستان، هشتمین موزه شهرستان نطنز تحت عنوان “موزه عروسک‌های محلی بادرود” افتتاح شد.