فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 531398
یکشنبه - 27 آبان 1397 - 17:15

طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان باغ فین و ساماندهی فضای سبز باغ فین

معاون مدیرکل و سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان باغ فین و ساماندهی فضای سبز باغ فین خبر داد.

طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان باغ فین و ساماندهی فضای سبز باغ فین

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، مهران سرمدیان، اظهار کرد: شستشوی درختان با صابون ارگانیک پالیزین، کاشت درختان میوه، ترمیم و حفاظت از درختان کهنسال آسیب دیده، آزادسازی طوقه درختان کهنسال از زیر فشار پیاده‌روها،   تغذیه کلیه گونه‌های گیاهی از طریق محلول پاشی و استفاده در خاک با استفاده از کودهای شیمیایی و دامی، دفع آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز ، مهار درختان در معرض خطر، گل‌کاری فصلی، پلاک گذاری درختان باغ فین و عملیات طعمه‌گذاری موریانه از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در طرح حفاظت و نجات‌ بخشی درختان باغ فین و ساماندهی فضای سبز باغ فین در سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۵۲۰میلیون ریال از اعتبارات ملی است.

وی افزود: شستشوی درختان با صابون ارگانیک پالیزین با هدف کنترل آفات گیاهی، حفظ طراوت و شادابی فضای سبز، حذف ذرات آلاینده و گرد و خاک، بهبود وضعیت سبزینگی و شادابی درختان و همچنین افزایش طول عمر مفید آن‌ها انجام شده است.

سرمدان ادامه داد: چیدن میوه درختان سرو  به منظور رشد بهتر و حداکثری برگ‌ها و ریشه‌ها، بالا بردن مقاومت درختان نسبت به تنش‌ها و کاهش بار اضافه شاخه‌ها و کمک به حفظ تعادل و جلوگیری از شکسته شدن آن‌ها از اقدامات زمان‌بر و مفیدی بود که امسال در برنامه کاری فضای سبز باغ قرار گرفت.

سرپرست مجموعه جهانی باغ تاریخی فین نیز، ادامه داد: از جمله اقدامات اصولی و اساسی صورت گرفته در طرح حفاظت و نجات‌بخشی درختان باغ فین امسال، آزادسازی طوقه درختان کهنسال از زیر فشار پیاده‌روها است.

وی افزود: متأسفانه در سنوات گذشته مفروش نمودن پیاده‌روهای باغ با استفاده از سنگ و سیمان هم‌جوار با طوقه و تنه درختان کهنسال صورت گرفته بود که محدودیت زیادی برای زندگی درختان کهنسال ایجاد کرده است.

باغ تاریخی فین کاشان در مجاور چشمه سلیمانیه با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی کشور و در سال ۱۳۹۰ نیز به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد.

انتهای پیام/