اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1028576
سه شنبه - 16 خرداد 1402 - 16:50
در گفتگوی اختصاصی با ربیع عنوان شد:

طرح جامع کلانشهر اصفهان در انتظار حل اختلاف/مکاتبات شهرداری با ارگان‌های مسئول برای تهیه طرح جامع شهر بی‌نتیجه مانده است

اگر چه یکبار مطالعات طرح جامع شهر اصفهان به گونه‌ای رقم خورد که تا ۳۰ سال می‌توانست پاسخگوی نیازهای شهر باشد اما به هر دلیلی آن طرح جامع کنار گذاشته شد و مورد استناد قرار نرگفت و مقرر گردید از سال ۹۷ که طرح جیدید جامع برای شهر اصفهان در نظر گرفته شود.

طرح جامع کلانشهر اصفهان در انتظار حل اختلاف/مکاتبات شهرداری با ارگان‌های مسئول برای تهیه طرح جامع شهر بی‌نتیجه مانده است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر چه یکبار مطالعات طرح جامع شهر اصفهان به گونه‌ای رقم خورد که تا ۳۰ سال می‌توانست پاسخگوی نیازهای شهر باشد اما به هر دلیلی آن طرح جامع کنار گذاشته شد و مورد استناد قرار نرگفت و مقرر گردید از سال ۹۷ که طرح جیدید جامع برای شهر اصفهان در نظر گرفته شود. اما این طرح هم به مثابه طرح قبلی آنقدر دچار کش و قوس است که اگر از همین امسال مطالعات آن شرروع شود معلوم نیست تا پایان آن چه میزان به توسعه افقی و عمودی شهر اصفهان اضافه شده است و تا قصه قصه است این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام در اصفهان به سر می‌برد و شهر همین طور بی‌مهابا توسعه می یابد، بدون هیچ خط کشی برای مرزبندی!

اگر چه بنا بر اظهارات معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مرحله نخست تهیه طرح جامع اصفهان در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده و اعتبار تهیه طرح جامع اصفهان در مرحله دوم نیز امسال تأمین شده است وقراراست مراحل مقدماتی آن آغاز شود ولی هنوز بعد از گذشت ۳ ماه از سال ۱۴۰۲ هنوز خبری از اجرای این طرح در اصفهان نیست.

در همین پیوند معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیمیای وطن درباره عدم اجرای طرح جامع شهر اصفهان پس از ۲۰ سال توضیح داد: در حال حاضر چون شهر اصفهان طرح جامع ندارد مشخص نیست که توسعه اصفهان عمودی است یا افقی؟ لذا اداره راه و شهرسازی مکلف است در مورد عدم اجرای طرح جامع اصفهان توضیحات ارائه بدهد. همه خط و خطوط شهر در طرح جامع مشخص می‌شود در این زمینه مکاتبات زیادی نیز با استانداری برای ضرب الاجل تهیه طرح جامع شهر اصفهان شده است اما هنوز خبری نیست!

وحید مهدویان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن در مورد چرایی تأخیر در اجرای طرح جامع اصفهان توسط اداره راه و شهرسازی و اینکه این اداره عنوان کرده باید نقشه‌های هوایی جدید شهر اصفهان در اختیار ما قرار گیرد توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کارفرما مکلف است نقشه‌های پایدار شهر را در اختیار مشاور طرح قرار دهد و کارفرما هزینه طرح‌های نقشه‌های پایه را بر عهده داشته باشد ما هم همین موضوع را به اداره راه و شهرسازی عنوان کرده‌ایم البته آمادگی این موضوع را هم داریم که شهرداری به عنوان کارفرمای طرح جامع شهر اصفهان محور قرار گیرد حتی در بودجه معاونت معماری و شهرسازی برای امسال حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای این موضوع مشخص کرده‌ایم، اما همچنان اصرار اداره راه و شهرسازی بر این است که خودش به عنوان کارفرما مطرح شود.

وی ادامه داد: از نظر ما این کار درست نیست که ما بودجه و پول را بدهیم ولی نقش شهرداری در تهیه طرح جامع اصفهان مشخص نباشد چرا که تهیه نقشه‌های GIS بسیار سنگین است و اداره راه و شهرسازی هم از عهده این امر بر نمی‌آید، لذا اقایان باید بر سر این موضوع توافق کنند تا بتوانیم طرح جامع شهر اصفهان را به نتیجه برسانیم.

مهدویان تاکید کرد: شهرداری اصفهان باید در قالب یک تفاهم نامه یا به عنوان کارفرما معرفی شود و یا بخشی از اجرا و تصمیم گیری طرح به شهرداری سپرده شود تا بتواند با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی که در اختیار دارد تهیه طرح جامع شهر را به نتیجه برساند.

زهرا نصیری