ضعف دولت و یک پیشنهاد

«مشکلات معیشتی الان در مردم وجود دارد. گرانی هست، بخصوص در بخشی از مواد غذایی گرانی‌های زیادی هست یا در مسکن گرانی‌های زیادی هست و این‌ها مسائل روزمره مردم است. مردم این‌ها را می‌بینند و از کارهای مهم و با ارزش اقتصادی طبعاً غفلت می‌شود؛ یعنی این‌ها غباری می‌شود که جلوی کارهای اساسی را می‌گیرد، یک فکر جدی و عاجلی باید روی این مسئله شود.» مقام معظم رهبری هشتم شهریور ۱۴۰۲

ضعف دولت و یک پیشنهاد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، «مشکلات معیشتی الان در مردم وجود دارد. گرانی هست، بخصوص در بخشی از مواد غذایی گرانی‌های زیادی هست یا در مسکن گرانی‌های زیادی هست و این‌ها مسائل روزمره مردم است. مردم این‌ها را می‌بینند و از کارهای مهم و با ارزش اقتصادی طبعاً غفلت می‌شود؛ یعنی این‌ها غباری می‌شود که جلوی کارهای اساسی را می‌گیرد، یک فکر جدی و عاجلی باید روی این مسئله شود.» مقام معظم رهبری هشتم شهریور ۱۴۰۲

این اولین باری نیست که مقام معظم رهبری مشکل معیشت مردم را به دولتمردان متذکر می‌شوند؟ این تذکر در دولتهای دیگر نیز مطرح شده با این تفاوت که در این دولت کارهای اساسی و زیر بنایی مهمی صورت گرفته که اطلاع رسانی نشده و حتی بسیاری از خواص از این کارهاس اساسی مطلع نیستند لذا توصیه رهبری افزایش ارتباط دولت با نخبگان دانشگاهی اعم از دانشجویان و اساید نخبه است، راه اندازی کاروانهای گردشگری در جهت مشاهده اقدامات پیشرفتی کشور یک حرکت مهم و ارزشی است اما اطلاع رسانی به نخبگان کفایت نمی‌کند بلکه تک تک آحاد مردم باید از تلاشهای مجاهدانه دولتی‌ها مطلع شوند و راهکارش پیوست تبلیغی است؟ امروز اولویت اول کشور توجه و پرداختن به اقتصاد و حل معضلات اقتصادی مردم و توجه ویژه به فرهنگ است که دولت در عرصه اقتصاد گامهای خوبی برداشته است اما بدلیل ضعف اطلاع رسانی مردم کمتر از آن با خبرند؟ حتی رسانه‌های کشور بجز برخی انگشت شمار که دولتی هستند یا وابسته به گروههای سیاسی، بقیه آنچنان اطلاعی از کارهای زیربنایی دولت ندارند! چرا که هیچیک از اقدامات پیوست تبلیغی نداشته است و بسیاری از مردم ارتباطی با رسانه‌های دولتی و حتی سیاسی و وابسته به گرههای سیاسی ندارند بلکه ترجیح می‌دهند با رسانه‌های مستقل مرتبط باشند؟ دولت باید روابط عمومی را از ارتباط انحصاری با چند رسانه دولتی و رسانه‌های بزرگ اما کم اثر برحضر کند و بار تبلیغی خود را بین رسانه‌های مستقل و دولتی تقسیم کند تا مردم از زبان و بیان رسانه‌های غیر وابسته به جریانات اخبار و تحلیل‌ها را بشنوند و بخوانند. جدی گرفتن پیوست تبلیغی یک ضرورت و الزام است اما آنچنانی که برخی دستگاههای غیر دولتی عمل می‌کنند به نوعی بیگاری می‌ماند زیرا انتظار زیاد دارند و همراهی بسیار پایین! در حالیکه همان‌ها این واگذاری اطلاع رسانی را به اشکال غیر قابل تصور به رسانه‌های دولتی و وابسته به گروههای سیاسی وا می‌گذارند و آنها را بخوبی تقویت می‌کنند؟ که نوعی بی عدالتی و به تعبیری بی انصافی است که همین باعث کاهش انگیزه اطلاع رسانی رسانه‌های فراموش شده یا تحقیر شده می‌شود؟!

اما چرا قضاوت عمومی (نه نخبگانی)، نسبت به عملکرد دولت سیزدهم با قضاوت رهبر معظم انقلاب اسلامی متفاوت است؟ دلیل این تفاوت را خود رهبر انقلاب اینگونه بیان فرمودند: «در بخش‌هایی، دولت خوب و قوی ظاهر شده که این بخش‌ها هم بخش‌های مهمی است؛ من حالا یک اجمالی عرض می‌کنم، علت اینکه من این‌ها را می‌گویم، این است که زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته، متاسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده. بنده می‌خواهم یک مقداری بگویم تا شاید کمک بشود، به اینکه حقایق و واقعیت‌هایی که در مورد دولت هست، برای آحاد مردم و افرادی که نظر و غرض ندارند، بیشتر آشکار شود.»

بنابراین یکی از دلایل متفاوت بودن نگاه و قضاوت مردم با رهبری نسبت به دولت، بی‌اطلاعی مردم از کارهای بزرگ، مهم و راهبردی انجام شده در حوزه‌های اساسی، به دلیل نارسایی زبان دولت در بیان این کارها برای مردم است.

کارها و اقداماتی که اگر امروز انجام نشود،خسارت‌ها و مشکلاتی که فردا برای کشور و مردم پدید می‌آورد، بسیار فراوان و بعضاً برطرف کردنش با مشکلات بیشتری همراه خواهد شد. فهم این مهم از سوی مردم بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ مورد اتفاقات مثبت در حوزه اقتصاد در این دولت طی دو سال اتفاق افتاده، به مواردی از قبیل: افزایش رشد اقتصادی، افزایش رشد سرمایه‌گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی، رشد قابل توجه صادرات کالا، تقویت نظام مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، رشد قابل توجه محصولات پتروشیمی، راه‌اندازی چندین هزار کارگاه و کارخانه تعطیل شده، آبرسانی با شبکه‌های آبیاری و زهکشی اشاره کردند.

اما در بیانات امام خامنه‌ای در کنار اشاره به اقدامات خوب دولت از یک سو، و ضعف اساسی دولت در بیان این کارها برای مردم از دیگر سو، یک نکته کلیدی و راهبردی دیگری مطرح شد و آن، گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم بود. مشکلاتی که عامل اصلی نوع قضاوت متفاوت مردم نسبت به عملکرد دولت سیزدهم است. مشکلاتی که هم به صورت طبیعی بر مردم و خصوصاً اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر فشار می‌آورد و هم از سوی برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب دولت با برجسته‌تر شدن، دولت متهم به ناکارآمدی می‌شود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی از این مشکلات، همانند «غباری» یاد می‌کنند که مانع دیده شدن کارهای خوب و اساسی دولت می‌شود؛ بنابراین اگر دولت بخواهد رضایت مردم را افزایش دهد و مردم را نسبت به کارهای بزرگ و مهم انجام شده و در حال انجام آینده‌ساز آگاه سازد، باید غبارزدایی کند و این غبارهایی که جلوی دید مردم را گرفته و نمی‌گذارد مردم قضاوت واقع‌بینانه نسبت به عملکرد دولت داشته باشند را، از جلوی دید مردم کنار بزند.

این غبارها، همان مشکلات معیشتی روزمره مردم است. این غبارزدایی برای دولت به ویژه در نیمه دوم سال جاری دارای یک اهمیت بالا و ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. نتیجه اینکه حتی اگر دولت با تمام قوا وارد رفع مشکلات معیشتی شود همچنان ضرورت پیوست تبلیغی کارها لازم وضروری است. اطلاع داشتن مردم در چگونگی رفع مشکلات، از طرف تلاشهای موازی دولت در جهت رشد و توسعه اعتماد مردم به کارایی دولت را احیا و پشتوانه مردمی دولت را مستحکم می‌کند. غبار زدایی از عملکرد دولت تا زمانیکه رسانه‌هایی مأمور غبارزایی و القاء ناکارآمدی دولت است کاری بس مشکل است که اگر رسانه‌های مستقل بخط شوند و از توانمندیهای ریز و درشت رسانه‌های کشوری و استانی بخوبی استفاده شود آن غبارزایی ها محکوم به انزوا خواهد شد. اما تأمین معیشت مردم و کاهش تورم سازنده‌ترین عامل لمس اقدامات مثبت دولت است که مردم در انتظار آن هستند و ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.