مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک تاکید کرد:

ضرورت کنترل سرعت وسایل نقلیه در سطح شبکه راه های کشور

کنترل سرعت وسایل نقلیه در شبکه راه های کشور یکی از عوامل اثرگذار در افزایش ایمنی رانندگی و کاهش تصادفات جاده ای در کشور به شمار می رود.

ضرورت کنترل سرعت وسایل نقلیه در سطح شبکه راه های کشور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ،فرهاد صالحیان مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک این سازمان با حضور در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع ایران در دانشگاه الزهرا طی سخنانی اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هشتمین علت اصلی مرگ و میر انسانی در تمامی سنین، تصادفات جاده ای است و ۵ درصد کاهش در میانگین سرعت، می‌تواند ۳۰ درصد تلفات را کاهش دهد.

 وی افزود: یکی از مهمترین عوامل کاهش سرعت وسایل نقلیه، بکارگیری سیستم ها، تجهیزات و روش های نظارت و کنترل سرعت به کار رفته در طول راه و اعمال قانون از سوی پلیس است.
 صالحیان با بیان این که جهت کنترل و نظارت بر سرعت وسایل نقلیه دو روش سنتی و خودکار به کار می‌رود، افزود: استفاده از روش های خودکار کنترل سرعت با استفاده از دوربین های کنترل سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر در بسیاری از کشورها به عنوان جایگزینی برای روش‌های سنتی به کار گرفته می شود.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک با بیان این که بالغ بر ۹۵ درصد جابه جایی بار و مسافر در کشور توسط سیستم حمل و نقل جاده ای انجام می شود، افزود: با توجه به حجم تردد ناوگان عمومی در کشور، همچنان سفر با این ناوگان دارای ایمنی بالایی است و علاوه بر کنترل های پیش از حرکت و حین حرکت در طول مسیر در چند سال اخیر بر روی کنترل سیستمی کار شده است.
 وی افزود: در راستای افزایش ایمنی تردد هموطنان،  ناوگان اتوبوسی با سامانه های کنترل هوشمند “سپهتن” و آنالیز سلامت فنی خودرو FMS” ” کنترل می شوند.
 صالحیان همچنین از شناسایی ۱۵۰ محور پرخطردر تصادفات جاده‌ای خبر داد و افزود: بررسی ها نشان می دهد ۵۰ درصد تصادفات جاده ای منجر به فوت در ۱۰ هزار کیلومتر از این محورهای پر خطر رخ داده است که عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ، درصد بالایی از علت وقوع این تصادفات بوده است .
وی بهره گیری از توان علمی اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع را در شناسایی روش های دقیق تر کنترل رانندگان و ناوگان بیان کرد و افزود: توسعه سامانه و رصد لحظه ای اتوبوس ها توسط خانواده مسافران و توسعه سامانه به منظور تشخیص خستگی و خواب آلودگی راننده از برنامه های پیش رو در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که بسترهای لازم برای همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی در این سازمان فراهم شده است.