سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 820853
جمعه - 15 شهریور 1398 - 11:08

ضرورت پیوستن عشق‌‌آباد به سازمان‌های منطقه‌ای؛ تأمین امنیت در گرو تعامل

رئیس انجمن دوستی ترکمنی- روسی گفت: تهدیدات و چالش‌های جدی برای امنیت ترکمنستان وجود دارد و در مرحله اول افراط‌گرایی است.

ضرورت پیوستن عشق‌‌آباد به سازمان‌های منطقه‌ای؛ تأمین امنیت در گرو تعامل

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «مقصد صفرمرداف» رئیس انجمن دوستی ترکمنی- روسی  در بیشکک اظهار داشت: پس از فروپاشی شوروی سابق شهروندان ترکمن خواستار استقلال بودند اما نزدیکان رئیس جمهور اول این آرزوی مردم را برآورده نکردند.

وی ادامه داد: به نظر من به تازگی در ترکمنستان تغییرات جدی در حال رخ دادن است و سیاستمداران تلاش می‌کنند و امیدواریم در آینده انتخابات شفاف پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود.

صفرمرداف در پاسخ به سؤالی در مورد نقش رسانه‌ها در تشدید تنش‌های اجتماعی در ترکمنستان خاطر نشان کرد: برخی رسانه‌های ترکمنی و منطقه‌ای که شایعاتی درباره درگذشت رئیس جمهور منتشر کردند کاملا اعتبار خود را از دست دادند زیرا هدف این رسانه‌ها ایجاد بی ثباتی برای فراهم کردن شرایط لازم جهت برگزاری انقلاب رنگی بود.

وی ادامه داد: این رسانه‌ها مردم را تحریک کردند و رسانه‌هایی مانند «رادیوی آزادی» عاملان جنگ اطلاعاتی می‌باشند.

این سیاستمدار اپوزیسیونی اظهار داشت: برای حامیان غربی این مؤسسه‌های خبری، مردم ترکمنستان تنها ابزاری برای دفاع از منافع آنان هستند.

صفرمرداف در پاسخ به سؤالی درباره نگاه به سیاست خارجه کشور گفت: امروز ترکمنستان باید به توسعه روابط با همسایگان بپردازد و مسائل مربوط به علامتگذاری مرزها با ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان وجود دارد.

این فعال افزود: روسیه نیز یکی از شرکای استراتژیک ترکمنستان است و حرکت به سمت تقویت روابط با «مسکو» بسیار درست می‌باشد.

وی تصریح کرد: «تهران» مهم‌ترین همسایه عشق آباد است و ارتباطات با ایران در دوره بردی محمداف تقویت شد.

وی خاطر نشان کرد: افغانستان ناآرام تهدیدات جدی برای امنیت ملی ترکمنستان دارد و این عامل باعث نگرامی ما است.

این سیاستمدار با اشاره به چالش‌های ترکمنستان در زمینه امنیت اظهار داشت: تهدیدات و چالش‌های جدی برای امنیت ترکمنستان وجود دارد و در مرحله اول افراط‌گرایی از جمله داعش است و باید پذیرفت که امنیت مرزهای ترکمنی- افغانی به طور کافی ایده‌آل نیست.

این سیاستمدار با اشاره به برنامه همکاری با سازمان‌های بین‌المللی گفت: در سال ۱۹۹۵ به طور رسمی وضعیت بی طرفی ترکمنستان تصویب شد اما این به معنای قطع تعاملات با همسایگان نیست.

سپرمرداف گفت: پیوستن ترکمنستان به سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بالا بردن ظرفیت این کشور کمک خواهد کرد و منجر به تقویت اقتصاد و تجارت می‌شود.

وی افزود: تأمین امنیت ترکمنستان تنها از طریق توسعه تعاملات با کشورهای منطقه ممکن است.

انتهای پیام/