ضرورت به روز بودن در دشمن شناسی

آمریکا به عنوان رأس هرم استکبار، دشمنی خود با ملت ایران را به حد اعلا و بالاترین شرایط ممکن رسانده است. او سخت‌ترین مرحله تحریم‌هایش را بر ملت ایران تحمیل کرده و هر روز گروه و افراد جدیدی را در لیست تحریم قرار می‌دهد. او بیرحمانه ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است!.

ضرورت به روز بودن در دشمن شناسی

مظفر حاجیان

آمریکا به عنوان رأس هرم استکبار، دشمنی خود با ملت ایران را به حد اعلا و بالاترین شرایط ممکن رسانده است. او سخت‌ترین مرحله تحریم‌هایش را بر ملت ایران تحمیل کرده و هر روز گروه و افراد جدیدی را در لیست تحریم قرار می‌دهد. او بیرحمانه ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است!. آمریکا تمام دنیار را تهدید نمود که در صورت عدم همراهی با خوی قلدری‌اش با آنها برخورد خواهد کرد؟! و با بعضی نیز برخورد داشته است، اما قلدری آمریکا محکوم به شکست است چرا که اینجا ایران است با ملتی مقاوم و استوار و مطمئن به نصرت الهی. این ملت در مقابل دشمن مقتدرانه می‌ایستد و از نوچه‌های آمریکا هراسی ندارد چنانچه در روزهای اخیر چنان سیلی برگوش صهیونیسم منطقه زد که هنوز سرگیجه‌اش دامنگیر اسرائیل و آمریکاسنت؟ بی شک یکی از محوری‌ترین مسائل دفاعی کشور، دشمن شناسی است. با شناخت دشمن می‌توان شکست دشمن را قطعی و حتمی کرد و به ایجاد زمینه‌های دفاعی همت گماشت. درعرصه مسائل سیاسی، اجتماعی، جنگ نرم روانی و اقتصادی نیز دشمن شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از مهمترین عوامل در تأمین امنیت ملی محسوب می‌شود. بخش عظیمی از آیات قرآن کریم به معرفی دشمن اختصاص یافته است. درسیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز به دشمن شناسی توجه بسیار شده است. درمیان معصومین، رفتار حضرت علی (ع) با دشمنان از همه درس آموزتر است.

 علی (ع) با توجه به شرایط زمانی و شیوه حکومتش با دشمنانی روبرو بود که پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) با آن روبرو نشدند. کسانی که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند؛ انسان‌هایی که اهل عبادت و شب زنده داری بودند ولی از روح تعالیم اسلام بی خبر بودند از این گروه‌های معارض به شمار می‌آیند. علی (ع) با نفاق پنهان روبرو بود؛ دشمنانی که مقابله با آن‌ها به مراتب سخت‌تر از مبارزه با نفاق آشکار است. حضرت علی (ع) درحکومت پنج ساله خود با سه جریان مخالف روبرو شد: ناکثین، قاسطین ومارقین. بررسی و شناخت عملکرد این سه گروه مخالف و مواضع آن حضرت، در برابر آن‌ها، می‌تواند نقش بسیار مهمی درآگاهی از شیوه برخورد با دشمنان داشته باشد. به عبارت دیگر، تبیین اندیشه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) در زمینه شناخت دشمن به ما کمک می‌کند تا در اصلاح روش و سلوک خود به منظور مقابله با دشمنان انقلاب و ملت به شکل آگاهانه‌تری اقدام نماییم. چرا که امروز همان گروههایی که در زمان علی علیه السلام بودند و دشمنی می‌کردند با همان تفکر و گاهی پیچیده‌تر هم وجود دارند و با دشمن همراهند؟! هستند کسانی که با نفاق تمام عمل می‌کنند و شناخت آنها کاری بس مشکل است مگر اینکه ما دشمن شناسی را یک اصل بدانیم و دائم مراقب باشیم. شناخت دشمن از ضروریات اولیه هر مبارزه است و از طریق آن می‌توان بقای خود و جامعه را تضمین کرد. در طول تاریخ جوامع، تمام شکست‌ها ناشی از بی توجهی به دشمن بوده است، ما که در مبارزه با ظلم و استکبار و هر گونه ستم هستیم باید دشمن شناس باشیم ما دشمن داخلی هم داریم که از ناحیه دشمن خارجی تقویت و تزریق می‌شود و بی شک برای مقاصد او قلم و قدم می زند و از او درس و مشق می‌گیرد و همین‌ها هستند که مشکل آفرینند و الا دشمن نمی‌تواند هیچ غلطی بکند. دشمن خارجی هم داریم که به هر نحو ممکن به ما ضربه می زند و موانع می‌تراشد و ما را در دنیا بد می‌نمایاند. اطلاعات موجود به ما نشان می‌دهد امروز، قدرت‌های بزرگ با ایجاد سازمان‌ها و تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی و اختصاص بودجه‌های کلان برای این مراکز، تلاش می‌کنند تا دشمنان بالقوه و بالفعل خود را شناسایی کنند قبل از آنکه نقشه دشمنان کارساز شود آن‌ها را درهم شکنند. این تشکیلات در تصمیم گیری و برنامه ریزی های اساسی این دولت‌ها نقش مهمی دارند. در مکتب رهایی بخش اسلام نیز درباره شناخت دشمن، توصیه‌های فراوان شده است. قرآن کریم نیز به شناخت دشمن، برای حفظ و سلامت جامعه سفارش کرده و در قالب داستان‌های عبرت آموز به معرفی دشمنان توحید در اشکال گوناگونی چون شیطان شناسی، منافق شناسی، طاغوت شناسی و کفار و مشرکان اشاره می‌کند.

قرآن شناخت اهداف دشمنان اسلام و جامعه اسلامی را از حساس‌ترین وظایف مسلمانان عنوان می‌کند. مهم‌ترین ویژگی دشمنان اسلام ازنظر قرآن، پیمان شکنی آن‌ها است. قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: «کیف وان یظهروا علیکم لایرقبوافیکم لا ولاذمه» چگونه (پیمان مشرکان ارزشی دارد) درحالی که اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خویشاوندی با شما را می‌کنند و نه پیمانی را (پایبند هستند). قرآن دشمنان اسلام را در آیات مختلف دارای خصلت‌های ناپسندی نظیر نژادپرستی، قانون شکنی، خوی استکباری، دنیاپرستی، حسادت و بدخواهی، تنگ نظری، خیانت، خشم و کینه، شیطان صفتی، خود را قیم مردم دانستن، و بالاخره بی شعوری می‌داند چنانچه دشمنان ملت ایران این خصلت‌ها دارند! قرآن در جای دیگر خطر دشمن را چنین بیان می‌کند:

«اگر (دشمنان) بر شما دست یابند همچنان با شما دشمن‌اند و دستانشان (به زور) و زبان‌هایشان (به تبلیغات) به بدی به سوی شما باز است و دوست دارند کافر شوید و از ارزش‌های خویش دست بردارید.» دشمن امروز ملت ایران نیز چیزی جز این را نمی‌خواهد؟!

اینکه مقام معظم رهبری اینهمه بر دشمن شناسی تاکید دارند بدلیل ویژگی‌های ناپسندی است که دشمنان دارند حال اگر کسانی دل به دشمن ببندند و علاقه به ارتباط با او داشته باشند خود دشمنند نه دوست و عضوی از این ملت! لذا دشمن شناسی یک اصل مهم و اساسی است. امروز بیش از هر زمان ما نیازمند به شناخت دشمن و عمله‌های او هستیم! همان کسانی که در داخل با او همراهند و سعی بر تهی نمودن دل مردم دارند.

مظفر حاجیان