سخنی با رئیس کل جدید بانک مرکزی

(ضرورت برخورد قاطع با بازارسازان ارزی)

پس از کش و قوسهای نسبتاً طولانی و نقد و انتقادهای آشکار و پنهان، بلاخره هیات دولت رئیس کل بانک مرکزی را تغییر داد و جناب آقای دکتر فرزین را جایگزین نمود گذشته از سوابق درخشانی که از ایشان می دانیم اما شرایط کشور در بحث پول و اقتصاد نامطلوب است؟ اکنون ارزش پول ملی به شدت آب رفته و سرمایه مردم در سالهای اخیر چند صد در صد افت و کاهش داشته است؟

(ضرورت برخورد قاطع با بازارسازان ارزی)

 مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پس از کش و قوسهای نسبتاً طولانی و نقد و انتقادهای آشکار و پنهان، بلاخره هیات دولت رئیس کل بانک مرکزی را تغییر داد و جناب آقای دکتر فرزین را جایگزین نمود گذشته از سوابق درخشانی که از ایشان می دانیم اما شرایط کشور در بحث پول و اقتصاد نامطلوب است؟ اکنون ارزش پول ملی به شدت آب رفته و سرمایه مردم در سالهای اخیر چند صد در صد افت و کاهش داشته است؟ اداره خانواده با گرانی و تورمی که ناشی از کاهش ارزش پول ملی و البته فاکتورهای دیگر از جمله نابسامانی اقتصادی و بانکی است بسیار سخت و طاقت فرسا شده است! کارشناسان اقتصادی و مردم بخش زیادی از این مشکلات را عدم ادراه درست بانک‌ها و بی مدیریتی می دانند؟ جناب فرزین باید تصمیم بگیرند سیاست های دولت را با قاطعیت در بانک‌ها به جریان بیندازد؟ حتی یک سر سوزن نباید در مقابل عملکرد نا مناسب و سود زای فقر آفرین برخی بانک‌ها در خود مختاریها کوتاه بیاید؟ باید در کوتاهترین زمان ممکن نقش تاثیر گذاری دلار و ارزهای خارجی بر پول و اقتصاد کشور را بشکند و با تمام توان از ارزش پول ملی پاسداری کند و در افزایش ارزش پول ملی و جبران آنچه بسیار بد گذشت تمام قد و قاطع وارد شود و حتی جبران مافات کند؟

مردم باید مطمئن شوند تومانشان به ریال تبدیل نمی شود؟ و راه چاره اش هدایت نقدینگی به تولید و فعالیت های مولد و کنترل قیمت هاست که باید مسئولان مربوطه نیز به خط شوند؟ مشروط بر اینکه اعتماد مردم جلب شود و شاهد پیشرفت کاهشی پول ملی نباشند؟ باید با بازارسازان و دلالان ارزی قاطع برخورد شود؟ دوست داریم دیر نپاید که مردم این انتصاب را مبارک بدانند و از این اقدام شادابی اقتصادی منتشر شود!

تردیدی نیست که ماموریت محوری و اولیه رئیس کل مدیریت ارزی و کنترل و ثبات نرخ ارز با توجه بر تاثیرگذاری آن بر اقتصاد و معیشت مردم است. نرخ ارز یک مؤلفه اساسی و مهم در افزایش قیمت کالاها و خدمات به شمار می‌رود به همین خاطر لازم است دولت و بانک مرکزی برای عبور از تبعات جبران‌ناپذیر نرخ ارز وارد عمل شوند و در این راستا با فعالیت‌های سوداگرانه که منجر به تقاضای ارز بدون خواستگاه اقتصادی و تولیدی باشد را در دم مهار کنند. اینکه ارز بین مردم توزیع شود چاره کار نیست چون این ارز را مردم نمی خرند چرا که عامه مردم پولی ندارند که بتوانند ارز خریداری و نگهداری کنند؟ بلکه همچنان ارز توزیعی در دست دلالان و بازارسازان قرار خواهد گرفت و همه چیز را در دست می گیرند تا منافع باد آورده خود ر ا افزون کنند؟! قطعا تمرکز مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی باید بر خنثی کردن فعالیت‌های سوداگرانه سازماندهی شده با منشا خارجی باشد، باید قانون پولشویی جدی و قاطع و کامل اجرا گردد! زیرا این امر در مبارزه با دلالان و سوداگران و بازارسازان از اهمیت بالایی برخوردار است؟ دقت این نکته مهم است که واقعا مردم عادی درآمد و پس‌اندازی برای ورود به بازارهای دلالی ندارند تن‌ها چیزی که عاید مردم می شود اینست که از بازارسازی‌هایی که به افزایش تقاضای کاذب برای سکه و ارز منتهی می‌شود بسیار صدمه می‌بینند! مسلم مسلم است! که هر نوع بازارسازی در داخل و خارج از کشور و تحریک فضای تقاضا برای خرید و فروش و معامله دلار به صورت واقعی یا غیر واقعی و صوری منجر به افزایش نرخ تورم و فشار معیشتی بر مردم می‌شود، که سالهاست دست به گریبانش هستند! از طرفی افزایش نرخ ارز هزینه‌های تولید را به شدت بالا می‌برد و از این محل به کسب و کار و تولید فشار می‌آورد که در نتیجه آن حتی خطر تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و از دست رفتن اشتغال وجود دارد چنانچه شاهد این موضوع بوده ایم وحالا به سختی برخی از آنها به چرخه تولید برگشته اند اما اگر روند افزایش قیم ارز ادامه یابد آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود! دولت و بانک مرکزی و دستگاه قضا و متولیان امر در این موضوع نباید با هیچ فرد و نهاد مقصری مماشات کنند که البته برخوردهای اخیر با نفراتی از این قماش قابل تقدیر است. از طرفی می دانیم عده ای از افراد با ارز کاغذی معامله می کنند که باید رصد و پایش معامله‌گران اصلی ارز کاغذی که خیلی مهم است مورد توجه قرار گیرد. امروز که جنگ ترکیبی تمام عیار در کار است و دشمن ظالمانه برای ایجاد بحران اقتصادی با حیله های مختلف وارد عمل شده و می شود باید ارز به مسائل مهم کشور از جمله واردات کالاهای اساسی و استراتژیک و دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که به بهره‌وری تولید کمک می‌کنند اختصاص داده شود؟ پیداست که در این شرایط هرگونه ارزپاشی بدون دلیل باید منتفی شود؟ این مدتی هم که ارزپاسشی صورت گرفت به هیچ وجه کار درستی نبود؟ حتی باید تصمیم گیرنده‌ای که ارزپاشی بی هدف داشته مورد مواخذه قرار گیرد؟ از رئیس کل جدید بانک مرکزی انتظار می‌رود بر نظارت‌ها بیفزاید و از توزیع بی هدف ارز در اولین فرصت و قاطع جلوگیری به عمل آورد و برای تئزیع ارز برنامه‌ای هدفمند ارائه و مردم را در این رابطع مطلع نماید. باید برخورد با سوء استفاده کنندگان از شرایط و فرصت طلبان را در دستور کار قرار دهد و بدون تعارف و گذشت زمان دستهای ناپاک فرو رفته در کیسه مردم را قطع کند و طرح‌های متقنی برای ایجاد ثبات و آرامش بازار ارز و طلا به اجرا در آورد.

مظفرحاجیان