زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گز اصفهان محصولی با سابقه بیش از چهارصد سال است و بیش از صد سال است که تولید این محصول به صورت صنعتی است ، صنعت مظلومی که برای ۳۵ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده ولی تاکنون توجه مسئولان به این هنر-صنعت آن طور که باید و شاید نبوده است. اما با تلاش هایی که انجمن صنایع غذایی استان و اتحادیه گزو شیرینی اصفهان در این زمینه انجام داده است ثبت ۲۶بهمن بعنوان روز گز اصفهان در تقویم گردشگری مسجل شده است و در این زمینه گام های دیگری برای هرچه معرفی این محصول به مردم  و گردشگران برداشته شده است که ازجمله ثبت روز ۲۶ بهمن ماه به عنوان روز گز اصفهان در تقویم رسمی کشوراست. از این رو در این روزهمایشی به منظورنکوداشت گزاصفهان به عنوان میراث ناملموس با حضور هنرمندان برگزارمی شود و در آن ترانه گز با هنرمندی یکی از خوانندگان اصفهانی و سمفونی گز رونمایی می شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع درباره جایگاه گز اصیل اصفهان به عنوان  یک ظرفیت بزرگ  وسوغات قدیمی ارزشمند برای این شهرگفت: این رهاورد دوره صفویه، ظرفیت کارآفرینی و ثروت آفرینی حتی در سطح بین المللی را دارد.

علی سرشوقی، درباره همایش گز اصفهان به عنوان میراث ناملموس گفت: اصفهان می‌تواند سبد کاملی در بخش غذایی را تأمین و ارائه کند و در زمینه صادرات، ارزآوری، ایجاد سرمایه، کارآفرینی مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه گز از ظرفیت غذایی بالایی نسبت به شکلات و سایر شیرینی‌ ها برخوردار است تصریح کرد: صنعت تولید گز منحصرا ایرانی است و مانند شکلات و سایر شیرینی‌ها از غرب گرفته نشده و باید گفت گز یک محصول دانشی است و توانایی ساخت بدون قند و فراسودمند را دارد .

سرشوقی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا برای برند سازی صنعت گزاز استاندارد تشویقی به سمت دریافت استاندارد اجباری حرکت کنیم تا کیفیت اصیل این هنر-صنعت در اصفهان حفظ شود افزود: همایش گز اصیل اصفهان را با همکاری اتحادیه گز و شیرینی ۲۶بهمن ماه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزارخواهیم کرد.

 ۱۰ همت گردش مالی نهفته درصنعت گز

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان نیزدرباره ظرفیت اشتغال زایی که صنعت گز می تواند برای کشورایجاد کند به خبرنگار کیمیای طن گفت: بدون کمک دولت ۵۰ میلیون کیلوگرم ظرفیت تولید بالفعل در صنعت گز وجود دارد و این یعنی ۱۰ همت گردش مالی که متأسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

محمد گوهریان، با یادآوری زیان های صنعت گز در دوران کرونا گفت: در این صنعت ۱۰ هزار نفر مشغول کار هستند و بیشتر مشتری های آن گردشگرانی هستند که سفرهایشان در دوران کرونا محدود شد.

وی با اشاره به اینکه گزاصفهان بدون مواد نگهدارنده است و ماندگاری خوبی دارد و در واقع گز در اصفهان به سبک صنعتی تهیه می‌شود افزود: گز تنها محصول غذایی است که در دانشگاه به آن رشته ای اختصاص داده شده به گونه ای که بیش از ۱۵۰مهندس و کارشناس برای حیطه های مختلف گز اصیل اصفهان تربیت شده اند.

باید برای بازارسازی برون‌مرزی گز اصفهان اقدام شود

عضو هیات مدیره اتحادیه گزوشیرینی استان اصفهان نیزگفت: گز اصفهان بیش از ۱۲۰سال قدمت صنعتی دارد برندهایی که قبل از جنگ جهانی بوده و همچنان هم تولید می شود.

سید مهدی دردشتی با تاکید بر ضرورت بازارسازی برای صادرات گز گفت: گز اصفهان به ۲۸ کشور صادر می شود.همین الان بدون هیچ کمک و حمایت دولت ظرفیت تولید گز ۵۰ هزار تن بالفعل است، و این عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: به ظرفیت بزرگ صنعت گزدر کشور بی توجهی شده است، شیوع کرونا هم مزید بر علت شده تا جایی که کاهش مصرف گز در مقطعی تا ۸۰ درصد رسیده است

دردشتی با تاکید بر اهمیت صادرات گز و بازارسازی خارجی برای این محصول عنوان کرد: برای بازارسازی برون‌مرزی گز اصفهان باید اقدام شود، چرا که در تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف این محصول توانسته در کنار انواع شکلات و شیرینی‌جات جای خود را پیدا کند، اما متاسفانه از آنجایی که این هنر مورد بی‌مهری واقع شده نتوانسته جایگاه اصلی خود را داشته باشد.

اشتغالزایی ۳۵ هزارنفری صنعت گزدر استان اصفهان

رئیس اتحادیه گزوشیرینی استان اصفهان نیز درگفتگو با ربیع با اشاره به ظرفیت های اشتغالزایی که صنعت گز در استان ایجاد کرده است گفت: نزدیک ۳۵هزار نفر در استان اصفهان در صنف ، تولید گز و صادرات این محصول مشغول هستند.

 شریفی افزود: گز به دلیل این که جزو سوغات اصیل اصفهان به شمارمیرود مورد توجه هر گردشگر ایرانی و خارجی است اما دقیقی از خرید این محصول توسط گردشگران وجود ندارد.

وی ادامه داد:گز تنها محصول در صنایع غذایی است که با ریشه اصیل از داخل کشور یعنی اصفهان تولید می شود است در حالی نه اکثر صنایع غذایی از بیسکویت گرفته تا شکلات و غیره ریشه وارداتی دارد، اما متاسفانه این چیزی را که ریشه بومی دارد بی توجه بوده ایم.   گز یکی از محصولات فراسودمند غذایی است که مظلوم واقع شده است.

زهرا نصیری