اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1032340
سه شنبه - 25 مهر 1402 - 16:39
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

صنعت گردشگری ؛اقتصاد نامرئی/گردشگری صنعتی حلقه مفقوده اقتصاد دانش‌بنیان /گردشگری و اقتصاد دانش بنیان راه نجات اصفهان است

صنعت گردشگری از متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان و مهم‌ترین منبع ایجاد درآمد و اشتغال در بسیاری از کشورها است که به‌دلیل اهمیت روزافزون آن، از نظر اقتصادی ،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد جهان تبدیل شده و امروزه ازجمله صنایع با رشد بالا محسوب می‌شود.

صنعت گردشگری ؛اقتصاد نامرئی/گردشگری صنعتی حلقه مفقوده اقتصاد دانش‌بنیان /گردشگری و اقتصاد دانش بنیان راه نجات اصفهان است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، صنعت گردشگری از متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان و مهم‌ترین منبع ایجاد درآمد و اشتغال در بسیاری از کشورها است که به‌دلیل اهمیت روزافزون آن، از نظر اقتصادی ،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی  به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد جهان تبدیل شده و امروزه ازجمله صنایع با رشد بالا محسوب می‌شود.

 از گردشگری به عنوان یک پدیده اثرگذار در حوزه  های مختلف در کشورهای مهم دنیا یاد می شود. علاوه بر اهمیت اشتغال زایی و تولید ثروت در گردشگری، باید به جنبه ی قدرت مسالمت  آمیز انتقال فرهنگی کشورها به مناطق مختلف دنیا نیز اشاره کرد که بسیاری از دولت ها را برآن داشته که ظرفیت های لازم را برای جذب گردشگر از مناطق مختلف دنیا میسر کنند. گردشگری و پیامدهای فرهنگی- سیاسی آن به عنوان آینه تمام نمای فرهنگ و تمدن های کشورها، می تواند به گسترش و توسعه جنبه های مختلف یک فرهنگ و تمدن در نقاط دیگر اثر مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد.

به گفته محققان در چند سال آینده صنعت گردشگری نقش اول را در توسعه اقتصادی بر عهده خواهد داشت. جایگاه حیاتی این صنعت در پول سازی و اشتغال  زایی باعث شده که بسیاری از تحلیال گران اقتصادی  از آن به عنوان صادرات نامرئی کشورها یاد کنند. اقتصاد گردشگری حوزه بسیار وسیعی را شامل می  شود؛ بنابراین می توان با شناسایی شاخص  های اندازه گیری در طرف های عرضه و تقاضا در این صنعت در جهت افزایش بهره وری از آن گام برداشت.

گردشگری و اقتصاد دانش بنیان راه نجات اصفهان است

درهمین پیوند و با توجه به اهمیت مقوله گردشگری و ظرفیت هایی که استان اصفهان در راستای جذب گردشگران در حوزه های  سلامت، صنعت، مذهبی و دینی ،جاذبه های تاریخی و تفریحی دارد ومی توان بر روی آن سرمایه گذاری شایانی کرد و از این  منظر برای آن اقتصاد کلانی را برای اصفهان متصور شد بقه سراغ استاندار اصفهان رفتیم تا در زمینه رونق  اقتصاد گردشگری درنصف جهان با ایشان گفتگو کنیم .

استاندار اصفهان در گفتگو با ربیع با اشاره به اینکه در مسیر پیشرفت و آبادانی استان اصفهان دو محور اساسی گردشگری و اقتصاد دانش بنیان مطرح شده است که با توجه به ظرفیت‌ها و مشکلاتی که بر کشور تحمیل است غیر از این دو مسیر راهی برای ادامه حیات اصفهان وجود ندارد افزود: از دیرباز کارهایی با همکاری ارگان‌های مختلف در زمینه تعریق برنامه علم و فناوری انجام شده است؛ از این رو باید اصفهان در این دو حوزه به عنوان برند ملی و بین‌المللی مطرح شود.

سید رضا مرتضوی گفت: یکی از خاستگاه‌های اصلی در این حوزه اصفهان است چراکه این شهر تلاش خود را برای پیشبرد مرجعیت علمی و ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه توسعه دانش کشور کرده است.

در استان اصفهان ظرفیت و اعتماد آفرینی  نشده است 

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت‌های کشور و استان اصفهان موجب حضور مستمر دانشمندان می‌شود، افزود: بدون حرکت و تنها با برگزاری جشنواره، رویداد، کنفرانس و سمینارها نمی‌شود مرجعیت بین‌المللی پیدا کرد از این رو باید از بذری که در کشور و استان برای بلند مدت پاشیده شده است به درستی استفاده کرد تا جامعه اسلامی از آن برای توسعه علم و دانش استفاده کند.

وی با ابراز تاسف ازاینکه در استان اصفهان ظرفیت و اعتماد آفرینی فراهم نشده است گفت:در همین راستا ابتدا باید به راهبرد و ظرفیت اقتصادی استان توجه کنیم تا به سمت همکاری و انجام فعالیت‌های بلند مدت و متفاوت سوق پیدا کنیم. این کار موجب می‌شود استان اصفهان مرجعیت پیدا کند و کارهای بزرگی در راستای حفظ کشور انجام شود.

مرتضوی افزود: ارزیابی بلند مدت باعث می‌شود آثار پروژه‌های انجام شده همچون جایزه مصطفی را بر صنعت گردشگری استان ببینیم.

وی گفت: در زمان برگزاری جایزه مصطفی (ص) ۴۰ شبکه در خارج از کشور، پنج شبکه برون مرزی و ۱۲ شبکه داخلی این رویداد را پوشش می‌دادند. این درحالی است که فراهم آوردن چنین موقعیتی در حالت عادی برای اصفهان امکان پذیر نیست.

رتبه استان اصفهان درهوش مصنوعی پایین است

وی با بیان اینکه رتبه استان اصفهان در زمینه هوش مصنوعی پایین است، ادامه داد: برگزاری رویداد هوش مصنوعی موجب افزایش رشد اصفهان در این حوزه و نگاه معاونت علمی و ریاست جمهوری به سایر حوزه‌ها میشود از این رو علی رغم فکر کردن به آینده باید به امروز هم فکر کرد.

مرتضوی نظرش را درباره برگزاری رویداد فن نما در اصفهان و همچنین جایزه مصطفی و جشنواره های کودک و نوجوان اینچنین بیان کرد که با دعوت‌های عمومی موافق هستم، اما نگاه تمرکزگرا مسئولان موجب می‌شود بازتاب کاری در حوزه آن به درستی صورت نگیرید ، لذا باید فعالیت‌های خود را از قالب رویداد خارج کنیم تا فرایند کار با نگاهی عمیق و مؤثر تر انجام شود و به رفع مشکلات و معضلات کمک کند.

  گردشگری صنعتی حلقه مفقوده اقتصاد دانش‌بنیان 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهایی مانند ژاپن، ‌کره‌جنوبی، آلمان، هلند و انگلستان ازجمله کشورهایی هستند که در عرصه گردشگری صنعتی، پیشگام و پیشرو بوده و با آگاهی از اهمیت این شاخه از گردشگری سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه کرده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد این حوزه از گردشگری در ایران به‌رغم ظرفیت‌های بیشماری که در کشور وجود دارد، آن‌طور که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان حوزه گردشگری، متقاضیان اصلی این شاخه از گردشگری دانشجویان و صنعتگرانی هستند که با هدف بازدید از فرآیند تولید یک محصول یا آشنایی با کارکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی مسافرت می‌کنند. تجربه حضور در معادن، بازدید از میدان‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های خودروسازی، فولادسازی، نیروگاه‌های تولید برق و همین‌طور سدها و کارخانه‌های تولید محصولات غذایی مصادیقی از گردشگری صنعتی است.

زهرا نصیری