استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 414117
سه شنبه - 13 شهریور 1397 - 11:15

شهر را با کودکان و برای کودکان بسازیم

از برنامه‌های جنبی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، رونمایی از رؤیای سینما در عصر نوجوونی بود که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مدیریت خانه نوجوان با حضور مدیران و اعضای شورای شهر، دبیر جشنواره کودک و نوجوان و استقبال پررنگ نوجوانان شهرمان در محل کتابخانه مرکزی برقرار شد.

شهر را با کودکان و برای کودکان بسازیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، از برنامه‌های جنبی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، رونمایی از رؤیای سینما در عصر نوجوونی بود که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مدیریت خانه نوجوان با حضور مدیران و اعضای شورای شهر، دبیر جشنواره کودک و نوجوان و استقبال پررنگ نوجوانان شهرمان در محل کتابخانه مرکزی برقرار شد.
همه شهروندان ذیحق توجه هستند
در آیین رونمایی از رؤیای سینما در عصر نوجوونی که با حضور پرشور نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، محمد عیدی مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با استقبال از روحیه نوجوانان امروزی، اهمیت مداخلات این گروه سنی را در تصمیم‌گیری شهر مطرح نمود.
وی از شهر فرهنگی با سه شاخص زیست‌پذیری، انسان‌محوری و معناگرایی صحبت کرد و افزود: علاوه بر بزرگان، شهر باید برای کودکان و نوجوانان هم به طور یکسان زیست‌پذیر باشد.
وی گفت: باید شهر را با کودکان و برای کودکان بسازیم و از این دریچه، حق شهروندی کودکان و نوجوانان که جهان خود را خودشان بسازند و روایت‌های مربوط به خود را خودشان تعریف کنند، ادا شده است.
عیدی انسان‌محور بودن شهر را اینگونه توصیف کرد که همه شهروندان ذیحق توجه هستند و یک مدیر شهری، صرفا نمی‌تواند از نگاه خود، جهان را بسازد، بلکه باید تفسیر و نگرش نوجوانی و کودکی در آن منظور شود.
ساخت جهانی پرمعنا با کودکان و نوجوانان
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به نقش تخیل در رشد خلاقیت، بیان کرد: دنیای مدرن، عقلانیت را ترویج کرد و تخیل را از ما گرفت. وی یادآور شد: تخیل، ما را به واقعیت‌های جهان نزدیک‌تر می‌سازد و جهان را برای ما زیباتر می‌کند.
وی گفت: در جامعه‌ای که فقط بزرگترها تصمیم‌گیر هستند، «اکنونی» کوتاه دارد؛ ولی در جامعه‌ای که کودکان و نوجوانان در تصمیمات مشارکت داشته باشند، آینده‌ای پرباتر و «اکنونی» طولانی‌تر دارد.
عیدی تأکید کرد: ساخت جهانی زیبا عاری از اشتباهات گذشته را از وظایف مدیران شهری عنوان کرد و افزود: برای ساخت جهانی پرمعنا و پرپهنا، باید دست یاری به سوی کودکان و نوجوانان دراز کنیم و تلاش کنیم تا آنها وارد این فرایند شوند.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد که با نگاه شورای شهر و شهرداری و همینطور سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، بتوانیم در راستای تقویت گفت‌وگوی بین نسلی گام برداریم.
تصویر، به‌روزترین ابزار انتقال پیام دبیر سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، رؤیای سینما در عصر نوجوونی را فرصت خوبی برای توانمندسازی جوانان و تبدیل رؤیاها به تصویر عنوان کرد که در طول سال برقرار است و به رشد خلاقیت نوجوان کمک می‌کند.
وی گفت: با جهان تصویر، به عنوان به‌روزترین ابزار انتقال پیام، مفهوم را به دیگران منتقل می‌کنیم.
نوجوانان می‌خواهند دیده شوند
در ادامه، از پوستر رؤیای سینما در عصر نوجوونی رونمایی شد؛ همچنین، بیانیه نوجوانان در این بخش قرائت شد که خواسته نوجوانان برای دیده شدن به عنوان نوجوان امروز و جوان فردا، شکل‌گیری حس ارزشمند بودن، ساخت فضای شهری مخصوص نوجوانان و مشارکت پاتوق نوجوانی در امور شهری مطرح شد.
آموزش تفکر و قدرت نقد
در حاشیه این رونمایی، نیره وکیل‌زاده مدیر خانه نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن، گفت: برنامه رؤیای سینما در عصر نوجوونی را از تیرماه به عنوان الگویی در خانه نوجوان، زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شروع کردیم.
وی با تأکید بر نوجوان‌محور بودن برنامه، مهم‌ترین اهداف خانه نوجوان در عصر اطلاعات را پرورش قدرت تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: در میان شیوه‌های مختلف آموزش تفکر، بهترین شیوه، نمایش فیلم و نقد آن است که بر این اساس، فضایی را ایجاد کردیم تا نوجوانان درباره فیلم‌هایی که می‌بینند، اظهار نظر کنند و شهامت، جرأت و اعتمادبه‌نفس در آنها پرورش یابد.
وی گفت: در این برنامه، پس از پخش فیلم، یک کارشناس تربیتی و روانشناسی به عنوان تسهیل‌گر در کنار بچه‌ها قرار می‌گیرد که با برجسته‌سازی نکات، جلسه گفت‌وگو را مدیرت و راهبری می‌کند و تاکنون، نتایج خوبی در نحوه برقراری ارتباط کودک با فیلم و آموزش نقد داشته است.
وکیل‌زاده، اهداف دیگر را استعدادیابی و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بیان نمود و راه‌اندازی کانون‌های خوشنویسی، نقاشی و موسیقی را از دیگر برنامه‌های خانه نوجوان اعلام کرد.
وی یادآور شد: خانه نوجوان در خیابان لاهور، مفتح شرقی، از شنبه تا چهارشنبه پذیرای کودکان و نوجوانان برای استفاده از کتابخانه و برنامه‌های متنوع است.