استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 726316
سه شنبه - 7 خرداد 1398 - 19:48

شهرکی که دیگر تخصصی نیست!

شهرک تخصصی فرش در بجنورد به‌عنوان نخستین مجموعه این‌چنینی در سطح کشور قرار بود پذیرای قالیبافان و تولیدکنندگان فرش در استان باشد که با تغییر کاربری آن، سرنوشتی همچون صدها پروژه دیگر این استان پیدا کرد.

شهرکی که دیگر تخصصی نیست!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد،  استان خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی در کشور است که از زمان تأسیس آن در مردادماه سال ۸۳ عنوان محروم و محرومیت در ادامه نام خود یدک می‌کشد. شاید یکی از اجزا محرومیت در این استان را به ثمر نرسیدن پروژه‌های عمرانی آن دانست، به‌نحوی‌که در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، حسن پارسی پور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان شمالی از وجود دو هزار و  ۲۰۰ پروژه عمرانی ناتمام در این استان خبر داد.

حسن پارسی پور – رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

پروژه‌های منحله، به سرانجام نرسیده و تغییر کاربری پیداکرده نیز می‌تواند در زمره این لیست بلند دو هزار و ۲۰۰ پروژه‌ای قرار گیرد. یکی از این موارد که به‌صورت جالب‌توجه اتفاق افتاده، شهرک تخصصی فرش در بجنورد به‌عنوان نخستین شهرک تخصصی فرش کشور بود که اکنون دیگر به این عنوان، اثری در این شهر وجود ندارد.

سفر پرخیروبرکت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سال ۹۱ به اذعان بسیاری از کارشناسان علاوه بر ثمرات و برکات معنوی آن، این استان را ازنظر مادی سال‌های زیادی به جلو پیش برد و باعث پیشرفت بسیاری در عرصه‌های گوناگون بود.

اما برخی از این پروژه‌ها در دست مسئولان شاید نامسئول به سرانجام نرسید که ازجمله آن‌ها همین شهرک تخصصی فرش است. این پروژه که در سفر رهبری به تصویب رسیده بود اعتباری ۲۰۰ میلیون تومانی از بودجه سفر و اعتباراتی استانی در این راستا دریافت کرد تا این شهرک در بجنورد به سرانجام برسد اما نشد که نشد!

ظرفیت ایجاد ۶ هزار شغل

محمدرضا باقری، مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان که از ظرفیت ایجاد ۶ هزار شغل در این شهرک خبر داده بود، شاید اکنون اگر سری به محل شهرک تخصصی فرش بزند، هر آنچه به‌جز فرش و فرش‌بافی را خواهد دید.

سیاوش وحدت – مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان

سیاوش وحدت اما اکنون از علل تغییر کاربری این شهرک از فضای تخصصی فرش به شهرک کارگاهی می‌گوید که شاید بتواند ابعاد این موضوع را بیشتر مشخص کند.

عدم استقبال دلیل تغییر کاربری

مدیرعامل فعلی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در آخرین جلسه کارگروه فرش استان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، با تشریح اقدامات انجام‌شده در شهرک تخصصی فرش اظهار کرد: این شهرک که مصوبه سفر رهبری را در ذیل خود دارد، سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سفر و دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت احداث دریافت کرد.

وی افزود: این مجموعه در ۱۵ هکتار از سال ۹۴ آماده بهره‌برداری شد اما هیچ استقبالی از سوی صاحبان صنایع فرش استان را در خود ندید.

وحدت همین عامل را علت تغییر کاربری شهرک تخصصی فرش به شهرک کارگاهی عنوان کرد و افزود: پس‌ازاین تغییر استقبال خوبی از این مجموعه شد که از مجموع ۸ هکتار زمین صنعتی آن به میزان ۶ هکتار واگذارشده و ۲ هکتار باقی‌مانده نیز اکنون به همت انجمن حمایت از زندانیان استان تبدیل به کارگاه تولید فرش خواهد شد.

لزوم ورود دستگاه های نظارتی به نحوه تغییر کاربری شهرک فرش

مسلم محمدیاران نیز در خصوص این تغییر کاربری نسبت به دستگاه‌های مسئول هشدار داد و گفت: دستگاه‌های نظارتی برای این تغییر کاربری باید ورود کنند که به چه صورتی و طی چه فرآیندی این تغییر کاربری انجام‌شده است.

مسلم محمد یاران – دادستان بجنورد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همچنین از سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال زندانیان در حوزه فرش نیز گفت و افزود: ۳ سوله و درمجموع هزار متر برای این اقدام در این شهرک در نظر گرفته‌شده تا اشتغال مناسبی برای افراد زندانی و خانواده‌های آنان ایجاد شود.

این تنها سرنوشت یکی از پروژه‌هایی است که بنا به دلیل ظاهری عدم استقبال و شاید کم‌کاری‌های پشت پرده برخی متولیان جهت جلب سرمایه‌گذار در عرصه فرش در این استان اتفاق افتاده است. اما ادامه سریال این اتفاقات در پروژه‌های مختلف باعث شده تا جور بخشی از عقب‌ماندگی و محرومیت استان همچنان بر دوش این پروژه‌های ناتمام و تغییرات افتاده باشد.

انتهای پیام/