استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 566375
سه شنبه - 20 آذر 1397 - 20:00
معاونت اجتماعی دادگستری خراسان شمالی:

شهرستان‌های شیروان، بجنورد و اسفراین به حاشیه‌نشینی مبتلا هستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی جدی حاشیه‌نشینی گفت: مباحث اقتصادی آسیب جدی در درون خانواده‌هاست و بهزیستی و کمیته امداد طی تفاهم‌نامه‌هایی همکاری بیشتری با آموزش‌وپرورش در راستای کمک به دانش آموزان در معرض آسیب داشته باشند.

شهرستان‌های شیروان، بجنورد و اسفراین به حاشیه‌نشینی مبتلا هستند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد،  سید ابراهیم محجوب امروز در نشست تخصصی مدیران مدارس دخترانه خراسان شمالی با مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: خراسان شمالی ازلحاظ اقتصادی وابسته به کشاورزی و دامداری است و مردم این استان غالباً دامداری و کشاورزی می‌کنند و خشک‌سالی‌های پی‌درپی آسیب جدی به اقتصاد این استان وارد کرده است.

وی در ادامه افزود: آسیب اقتصادی را خانواده‌ها تحمل می‌کنند و رنج و محنت آن را دستگاه‌های خدمت‌رسانی چون بهزیستی و کمیته امداد می‌بینند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی از برگزاری طرحی به‌طور نمادین در بخشی از مدارس بجنورد و تمام مدارس اسفراین به‌عنوان پایلوت به نام نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان خبر داد که به آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان توجه جدی دارد.

محجوب آسیب‌های حوزه بانوان در جامعه را در ۳ بخشِ دختران مجرد، زنان متأهل و بانوان بدون سرپرست دسته‌بندی کرد و افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی به استانی مهاجر پرست تبدیل‌شده‌ایم و شهرستان‌های شیروان، بجنورد و اسفراین مبتلا به حاشیه‌نشینی هستند و آسیب‌ها به‌طورجدی مشاهده می‌شود.

وی سوءتغذیه را یکی از آسیب‌های جدی در مناطق حاشیه این شهرها عنوان کرد و گفت: به علت نقص در پوشش بیمه‌ای مخصوصاً بیمه سلامت، در فصول سرد سال تنها راه درمان را استفاده از تریاک می‌دانند و لذا خطر مواد مخدر از دیگر تهدیدات است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی همچنین به فرار دختران از خانه اشاره کرد و بیان داشت: به خاطر این‌که در خانواده‌ها پدران آداب برخورد با دختران را نمی‌دانند و همچنین تبعیض بین دختر و پسر در این مناطق به‌وفور دیده می‌شود لذا فرار دختران از خانه را شاهد هستیم.

محجوب ازدواج با اتباع بیگانه را یکی از آسیب‌های دیگر عنوان کرد و افزود: ازدواج‌های غیررسمی یکی از آسیب‌های جدی است که دارد شایع می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های مربوط به حوزه زنان متأهل تصریح کرد: زنان متأهل معمولاً گرفتار سوءتغذیه هستند به‌ویژه در دوران بارداری شاهد سوءتغذیه بانوان هستیم و همچنین ازلحاظ بهداشتی دچار مشکل هستند و دستگاه‌های خدمات رسان توجه بیشتری داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی با اشاره به آسیب‌های دسته سوم بانوان که زنان بدون سرپرست هستند بیان کرد: این دسته از زنان یا مطلقه هستند و یا همسر آن‌ها فوت کرده که باز خود به دودسته فرزند دار و بدون فرزند تقسیم می‌شوند و آسیب‌های این حوزه، مواد مخدر، احساس انزوا، روابط نامشروع و نگرانی برای آتیه خود و فرزندانشان است.

محجوب در پایان گفت: مخصوصاً با توجه به وضعیت اقتصادی که دشمن برای ما پیش آورده مباحث اقتصادی آسیب جدی در درون خانواده‌هاست و از بهزیستی و کمیته امداد طی تفاهم‌نامه‌هایی همکاری بیشتری با آموزش‌وپرورش داشته باشند و در خصوص دانش آموزان آسیب دار و در معرض آسیب با همکاری معلم‌ها و آموزش‌وپرورش جدا اقدام کنند.

انتهای پیام/ ۷۱۰۱۳