استانها » تولیدی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 779337
شنبه - 5 مرداد 1398 - 10:20

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام ابعاد هویت اسلامی و دینی را در شهر پیش ببرد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام ابعاد هویت اسلامی و دینی را در شهر پیش ببرد و همه نهادها باید در یک جهت و هماهنگ با یکدیگر پیش روند و نسخه واحد برای شهر دیده شود.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام ابعاد هویت اسلامی و دینی را در شهر پیش ببرد

به گزارش پایگاه خبری ربیع،غلامرضا جانقربان با توجه به ویژگی‌های شهر قم، بیان داشت: قم به دلیل ویژگی‌هایی که دارد پذیرای مسافر و زائرین بسیاری در طول سال است و به دلیل موقعیت جغرافیایی استان قم در مرکز ایران و شاهراه مواصلاتی بودن برای ۱۷ استان سالانه میزبان مسافرین بسیار می‌باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اضافه کرد: تردد گسترده از این استان یک طرف و از طرف دیگر نیز زائران و مسافران و طلاب زیادی از کشورهای دیگر نیز به قم می‌آیند که با توجه به این فرصت‌ها شهر قم از نظر کالبد، کیفیت فضای شهری و هویت اسلامی باید حرفی برای گفتن داشته باشد و در نظر اول کالبد شهری خاص و ویژگی ممتاز و خاص بودن آن را جلوه‌گر کند.

جانقربان تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری قم یکی از اجزای اصلی مدیریت شهری است و مدیران شهری باید با توجه به این ویژگی‌ها این شهر را مدیریت کرده و در جهت تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده برای توسعه این شهر حرکت کنند که این امر در مرحله اول همکاری، همپوشانی و هماهنگی همه مجموعه‌های شهری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: شهر قم با وسعت ۱۳ هزار هکتار محدود خدمات شهری و ۳۲ هزار هکتار محدوده حریم شهر و با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات اصولی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به افق جمعیتی استان قم، گفت: تا ۱۰ سال آینده باید ویژگی‌های شهرقم به عنوان یک شهر خاص در اقدامات مورد توجه قرار داده شود تا فضای شهری از نظر معماری اسلامی- ایرانی، نمادها و اِلِمان‌ها و کالبد شهری گویای هویت دینی و مذهبی این استان باشد.

جانقربان ادامه داد: برای تحقق این امر باید کارها میان همه مجموعه‌های شهری تقسیم‌بندی شده و سایر نیازمندی‌های شهر در این برنامه‌ریزی‌ها دیده شود.

وی تحقق این اهداف و تغییر و اصلاح کالبد شهری را موضوعی بسیار پیچیده عنوان کرد و افزود: این امر فراتر از بحث شهرسازی است و فعالیت مجموعه شهری و شهرداری و دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی باید تمام شاخصه‌های خاص این شهر را داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تاکید کرد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام ابعاد هویت اسلامی و دینی را در شهر پیش ببرد و همه نهادها باید در یک جهت و هماهنگ با یکدیگر پیش روند و نسخه واحد برای شهر دیده شود.

جانقربان یادآور شد: شهرداری با تدوین برنامه ۵ ساله شاخص‌های مختلف شهر را به نحوی چیدمان و هدف‌گذاری کرده است و این برنامه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است که یکی از برنامه‌های استراتژیک پایش کامل هرساله است که هر کدام برنامه و هدف خاصی را دنبال می‌کند.

وی در پایان گفت: با توجه به عقب افتادگی‌های شهر قم در سال های گذشته در موضوع هویت اسلامی هنوز در ابتدای راه هستیم و برای این امر در ابتدا طرح جامع شهر قم تصویب و ابلاغ شده است و همچنین طرح تفصیلی نیز در طول هشت سال گذشته به تمام بخش ها و سازمان‌ها ابلاغ شده است.