رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر
کد خبر : 342675
سه شنبه - 12 تیر 1397 - 22:30
دارابی در همایش مدیران مراکز استانی:

شبکه‌های استانی زبان مردم و حامی دولت باشند

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: لازم است شبکه‌های استانی ضمن تلاش برای وحدت آفرینی و عملکرد فراجناحی، زبان مردم و حامی دولت باشند.

شبکه‌های استانی زبان مردم و حامی دولت باشند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، علی دارابی در سومین همایش رشد و تعالی مراکز صدا و سیمای استان‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد اظهار کرد: مدیران جهادی صدا و سیما در خط مقدم جنگ نرم و مبارزه رسانه‌ای هستند.

وی افزود: جامعه کنونی ایران و مسئولیت‌های رسانه‌‌ای ما در شرایط کنونی، دارای اهمیت بسیاری است، واقعیت آن است که انتخابات، مشارکت سیاسی و انتخاب مسئولان در جمهوری اسلامی با رای مردم از افتخارات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و به دیگر بیان، “حق رای”، “آزادی” و “تعیین سرنوشت” از ارمغان‌های انقلاب برای مردم ایران بوده است که در این برهه حساس، بیان این موارد لازم و ضروری است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه مردم سالاری دینی و تحقق جمهوریت در ایران استبداد زده پادشاهی و وابسته به بیگانه را باید از دیگر دستاوردهای انقلاب برشمرد گفت: تلاش برای رفع فقر و محرومیت، کاهش فاصله طبقاتی، توجه به محرومان و مستضعفان در راستای عدالت محوری انقلاب اسلامی از دیگر آرمان‌های بلند این انقلاب محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اینها همه پیامدها، بازتاب‌ها و برکات انقلاب اسلامی هستند که باید به خصوص در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری، در تبیین، ترویج، تحلیل، بازخوانی ان برای مخاطبان جوان ایرانی ما در رسانه تلاش بایسته‌ای داشته باشیم .

دارابی با بیان اینکه با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به برخی از اهداف و دستاوردهای آن دست یافته‌ایم و در تحقق برخی از آنها با موانع و چالش‌هایی روبرو هستیم عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تحقق “امنیت، استقلال، آزادی، اعتماد به نفس ملی و خودباوری ملی، تجدید حیات اسلام اصیل و احیای هویت دینی و بیداری اسلام، سازندگی و پیشرفت” توفیقات بزرگ، خیره کننده و تاریخی را به دست آورده است که بازنمایی و انعکاس باورپذیر و مستدل آن در رسانه از جمله اولویت‌های صدا و سیماست.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به دغدغه‌های مهم قشر تحصیل‌کرده و جوان از جمله موضوعات اقتصادی گفت: اگر در شرایط کنونی شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم، این معضلات ریشه در مسائلی دارند که باید به واکاوی آنها پرداخت؛ اتفاقات سال ۱۳۸۸، حوادث دیماه سال ۹۶ و وعده‌های انتخاباتی در مناظره‌های ریاست جمهوری از سوی کاندیداها که دامنه مطالبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را افزایش داده‌اند، هر یک مواردی هستند که در این زمینه باید به آنها توجه داشت.

وی سیاه‌نمایی، تخریب و مچ‌گیری جریانات سیاسی از یکدیگر که نتیجه آن گسترش بذر ناامیدی و سیاسی در جامعه ایرانی به خصوص برای نسل جوان بوده است را مورد توجه قرار داد و افزود: ضعف و ناتوانی در برخی از لایه‌های مدیریتی کشور در قوای سه گانه به همراه پاسخگو نبودن آنها، توطئه، تهدید و تحریم‌های خارجی، کاهش نقش گروه‌های مرجع رسمی و افزایش نقش سلبریتی‌ها که فرهنگ و رفتار خاص خود را به دنبال دارد و مسائلی از این دست، از دیگر موضوعاتی هستند که در شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی ایران، هر یک دارای نقش و سهم ویژه‌ای هستند.

دارابی با تاکید بر لزوم ریشه‌شناسی و حل پایه‌ای مشکلات اقتصادی از سوی دولتمردان خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ چالش مورد توافق صاحب‌نظران توسعه، سیاست، جامعه‌شناسی و اقتصاد کشور احصا شده که حل هر یک از آنها سال‌ها زمان و میلیاردها بودجه و اعتبار می‌خواهد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به پایبند آحاد مختلف جامعه ایرانی به انقلاب اسلامی در عین ناراضی بودنشان از عملکرد برخی مسئولان گفت: دشمنان برای مقابله و نابودی انقلاب اسلامی از هیچ توطئه‌ای فرو گذار نکرده و نخواهند کرد اما نشنیدن صدای مردم و ربط دادن همه اعتراضات به دشمنان راهبردی غلط و خطرناک است، در این شرایط صدا و سیما نیز دارای وظایفی است که داشتن تحلیل درست و جامع از اوضاع کنونی جامعه ایران، تهدیدات، فرصت‌ها، موانع و چالش‌ها، یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آگاهی و وقوف از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و روشن‌گری برای مردم یکی دیگر از وظایف صدا و سیما محسوب می‌شود تصریح کرد: تحریم‌های شکننده و فلج‌کننده و فشار اقتصادی به معیشت، زندگی، کسب و کار مردم از یک سو و نشانه گرفتن منابع درآمدی ایران از جمله نفت و مختل کردن سیستم حمل و نقل بین‌المللی ایران در دریا و هوا، تنگ کردن حلقه تحریم‌ها از سوی آمریکا و متحدان این کشور، نقشه کنونی غرب برای تغییر حکومت در ایران است ولی همه دشمنان بدانند که این آرزو را به گور می‌برند.

دارابی با اشاره به اینکه مشاور ترامپ در جلسه اخیر سازمان مجاهدین، منافقین را آلترناتیو جمهوری اسلامی توصیف کرده است گفت: باید به وی گفت زهی خیال باطل، اما برای مقابله با اینگونه تحرکات باید برنامه مدونی داشته باشیم.

معاون امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: در برابر این حجم از توطئه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای ضد انقلاب که به دنبال ناامیدی مردم از آینده و خراب کردن افتخار گذشته هستند ما در رسانه باید با برنامه‌سازی‌های جذاب، مستدل و باورپذیر به خصوص با زبان نسل جوان تحلیل و تبیین کنیم که جامعه ایران به راه گذشته افتخار و به آینده امیدوار باشد همچنین از طریق گسترش فضای شادی و نشاط در جامعه، باید حال جامعه را خوب کرد، اخبار و گزارش‌ها منفی و سیاه نباشند و برنامه‌های مفرح و شادی به خصوص در فصل تابستان برای مردم از رسانه تولید و پخش شود.

وی خواستار برجسته‌سازی خدمات و کارنامه انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب شد و گفت: ویژه برنامه‌ها باید زودتر آغاز شوند چرا که این اقدام خط بطلانی است برای بدخواهان که گفته‌اند «نخواهیم گذاشت ملت ایران چهل سالگی، انقلاب را جشن بگیرند».

دارابی بیان کرد: صدا و سیما باید وحدت، اخوت و برادری میان مسئولان، جناح‌های سیاسی وفادار به نظام و آحاد ملت را تقویت کند و هرگونه اختلاف، تفرقه افکنی، تسویه حساب سیاسی بپرهیزد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما خطاب به شبکه‌های استانی عنوان کرد: زبان مردم باشید، یکی از کار ویژه‌های شبکه‌های استانی باید این باشد که مردم خودشان، اعترضات خودشان، غم و شادی خودشان را در شبکه استانی ببینند و این یک راهبرد است.

دارابی با بیان اینکه باید مراقب باشیم کوچک‌ترین حوادث و رخدادها در هر شهر و استان زمینه تعمیم و گسترش دارند گفت: از کنار رخدادهای حوزه خود به سادگی عبور نکنید، چشمان تیزبین ما باید همواره بیدار و مراقب و نظاره‌گر باشد زیرا رصد دائمی تحولات و رخدادها، داشتن راهکار برای غلبه بر آنها از ویژگی‌های یک مدیر کارآمد رسانه‌ای است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با تاکید بر تبیین جنایات و خیانت‌های استکبار و عوامل داخلی آنها از طریق ابزار رسانه عنوان کرد: لازم است سواد رسانه‌ای مخاطبان را از طریق برنامه‌های تحلیلی و گفت‌وگو محور افزایش دهیم زیرا منشأ بسیاری از بی اعتمادی‌ها، شایعاتی است که هیچ سندیتی ندارند؛ امروزه فضای مجازی در خدمت برخی برای ضربه به انقلاب و نظام اسلامی درآمده بنابراین باید از طریق همین ابزار، به تبیین حقایق پرداخت و نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد.

وی افزایش اعتماد جامعه به گروه‌های مرجع رسمی و معتبر کشور را یکی از کارکردهای شبکه‌ها استانی دانست و گفت: بزرگداشت، نکوداشت، معرفی آثار و فعالیت‌های بزرگان انقلاب، میزگرد و مستند برای گروه‌های شناسنامه‌دار، تولید سریال‌هایی نظیر چهل سردار، چهل حکیم، چهل بانو و فیلم‌هایی با موضوع زندگی مشاهیر و مفاخر انقلاب همه در این راستا هستند.

دارابی بر ضرورت افزایش اعتماد به صدا و سیما در بین اقشار مختلف تاکید و تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و افکار سنجش صدا و سیما، شبکه‌های استانی در دو سال گذشته میانگین مخاطبان رادیویی ۳% و سیمای استان‌ها ۲% افزایش یافته است اما این افزایش مخاطب و رضایتمندی باید بالاتر برود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما خواستار اهتمام بیشتر شبکه‌های استانی به مناسبت‌های مذهبی و ملی شد و گفت: همراه کردن مسولان ارشد استان با تحلیل‌های رسانه و راهبردهای آن، یکی دیگر از وظایف شبکه‌های استانی به شمار می‌رود، تحلیل و دیدگاه خود را با آنان در میان بگذارید و یک هم‌افزایی مثال زدنی در سطح استان ایجاد کنید، تلاش کنید پاسخگو بوده و در رسانه حضور داشته باشند، در میان مردم بروند مسائل و مشکلات مردم را حل کنند و شما همه اینها را بازتاب دهید.

وی به ضرورت افزایش همبستگی و انسجام درون سازمان در مراکز در شرایط کنونی به عنوان یک راهبرد حیاتی اشاره کرد و افزود: تحلیل واحد از اوضاع زمانه و روزگار برای دست‌اندرکاران رسانه یک ضرورت حیاتی است ضمن اینکه باید ارتباط مدیران با کارکنان زیرمجموعه اعم از تهیه‌کنندگان، برنامه‌سازان و … بیشتر و صمیمانه‌تر باشد.

دارابی اهتمام برای تحقق شعار سال و پاسخگو کردن مسئولان برای “حمایت ازکالای ایرانی” و معرفی مولدان و کارآفرینان، برجسته‌سازی خدمات و کارهایی که برای ایجاد اشتغال صورت می‌گیرند را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: ترویج فرهنگ قناعت و ساده‌زیستی در راستای اصلاح الگوی مصرف و نقد فرهنگ اسراف و اشرافیگری و ممنوعیت نمایش آن در رسانه، از جمله راهکارهای مهم تحقق شعار سال است که باید با جدیت دنبال شوند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما خواستار استفاده هنرمندانه از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تامین، تولید و پخش برنامه شد و افزود: فضای مجازی فرصت مهم است که در اختیار رسانه قرار گرفته، باید در این عرصه پیشگام بود و از همه پتانسیل‌های آن استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت گنجینه آرشیو در صدا و سیما خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با فراخوان تولیدات مردمی، عکس، فیلم، خبر و گزارش، رسانه را دو سویه و تعاملی مدیریت کرد زیرا سالیانی است دوران یک جانبه‌گرایی رسانه و مونولوگی آن خاتمه یافته است.

انتهای پیام/