شایعه؛ مهم‌ترین ابزار جنگ روانی دشمن

امروزه شایعه به عنوان قوی‌ترین حربه دشمن و مهم‌ترین ابزار جنگ روانی وی در میدان مقابله با نظام اسلامی است. غفلت در این زمینه و کنترل نشدن وسائل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و فضای مجازی در برابر شایعات، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به اعتقاد و اعتماد مردم وارد آورد.

شایعه؛ مهم‌ترین ابزار جنگ روانی دشمن

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه شایعه به عنوان قوی‌ترین حربه دشمن و مهم‌ترین ابزار جنگ روانی وی در میدان مقابله با نظام اسلامی است. غفلت در این زمینه و کنترل نشدن وسائل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و فضای مجازی در برابر شایعات، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به اعتقاد و اعتماد مردم وارد آورد. خدای متعال در مقابل شایعه به عنوان گناه کبیره فرمان شدیدترین مجازات را صادر کرده است؛ زیرا خطرات زیانباری برای جامعه اسلامی دارد و امنیت روانی جامعه اسلامی را به هم می‌ریزد. شایعه از گناهان کبیره‌ای همچون دروغ، تهمت، بهتان، غیبت و … نشأت گرفته و سبب شایع شدن این گناهان در جامعه می‌شود.

شایعات می‌تواند با اهداف و انگیزه‌های مختلفی از جمله ایجاد ترس و حشت، ترویج بدبینی، ایجاد اختلاف، فریب افکار عمومی، عقده‌گشایی و در هم ریختن وضعیت جامعه و ایجاد نگرانی و تشویش در مردم باشد.

نگاهی به تاریخ نشان می دهد بخشی از شایعات، به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانی در جامعه تولید و پخش می‌شوند؛ مانند شایعه تخریب سد فرات و تغییر جریان آب فرات در جنگ صفین که معاویه توسط عمروعاص در جامعه راه انداخت تا لشگر کوفه را با این شایعه بترساند. برخی نیز برای ترویج بدبینی و آزار و اذیت نسبت به اشخاص یا گروه‌های محبوب یا مقتدر در جامعه ساخته می‌شود؛ مانند شایعاتی که علیه پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام منتشر می‌شد، با هدف ایجاد بدبینی بود. همسر عزیز مصر نیز برای مخفی کردن خطایش، نسبت زنا به حضرت یوسف (ع) را در جامعه پراکنده کرد تا نسبت به آن حضرت بدبینی ایجاد کند.

زمانی شایعه برای تفرقه ایجاد کردن میان گروه‌ها و اقوام مختلف است؛ مانند شایع کردن دروغ‌هایی به نام شیعه و دروغ‌هایی به نام اهل‌سنت تا میان این دو گروه اختلاف ایجاد شود و خط وحدت و مقاومت بشکند. شایعات معمولا برای فریب افکار عمومی در جهت پنهان‌سازی اهداف واقعی دشمن استفاده می‌شود؛ مانند قرآن به نیزه کردن لشگر شام هنگام شکست و رواج این شایعه که ما اهل قرآنیم، چرا با هم بجنگیم؟

یا اینکه حسودان، کینه‌ورزان و انسان‌های شرور که توان دیدن خوبی‌ها و موفقیت‌های دیگران را ندارند علیه خوبان شایعه‌پراکنی می‌کنند. امام علی (ع) فرموده است: «عَادَهُ اللِّئَامِ وَ الْأغْمَارِ أذِیَّهُ الْکِرَامِ وَ الْأحْرَارِ: عادت ناکسان و ابلهان، آزار جوانمردان و آزاداندیشان است». مثل همین روزها که دشمن چون موفقیت های بی انتهای مردم ایران را نظاره می کند به منظور کم اهمیت جلوه دادن پیشرفت ها دست به شایعات بی اساس می زند؟

اما چرا دشمن از حربه شایع بهره می گیرد؟

چون از طرفی شایعه‌پراکنی کار بسیار آسانی است و هر کس به راحتی می‌تواند شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی کند، و مردم نیز زود تحت تاثیر آن قرار می گیند و شایعه ساز می تواند عده زیادی را برای رسیدن به مقاصد خود با خود همراه کند؟ از طرفی شایعه می تواند آثار سوء و مخرب و جبران‌ناپذیری را در جامعه به جای گذارد. حتی با یک شایعه می توان زمینه قتل هایی را فراهم آورد چنانچه در روزهای اخیر این اتفاق را شاهد بودیم!

گاهی دشمن به واسطه شایعه، ارزش‌ها را جابه‌جا می‌کند؛ یعنی «معروف» به جای «منکر» و «منکر» به جای «معروف» می‌نشیند تا آنجا که امام حسین (ع) با آن همه فضایل، «خارجی» و یزید شراب‌خوار و عیاش، «امیرالمؤمنین» لقب می‌گیرد.

در زمان حاضر نیز دشمن بسیار کوشید با رواج شایعات، جای «مظلوم» و «شهید» را با «ظالم» و «ستمگر» و «جلاد» جابه‌جا کند. از همین رو بود که مقام معظم رهبری هشدار دادند و فرمودند:

مراقب باشیم تا مثل دهه شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود؛ زیرا ملت ایران در دهه شصت مظلوم واقع شد و به دلیل اینکه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آنها به امام (ره) و ملت ایران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهایت هم پیروز شد.

امروز برای پیشگیری از آثار مخرب شایعه باید اطلاع رسانی دقیق و کامل و به موقع به مردم داده شود هر گونه تاخیر در اطلاع رسانی دست و دقیق خسارتهای سنگینی را در پی خواهد داشت این اطلاع رسانی باید از طریق دستگاههای مسئول انجام شود که متاسفانه به روز و به موقع نمی شود و نتیجه اش زیانبار است؟ دست به دست کردن و زمان خریدن زمینه را برای جولان شایعه سازان فراهم می کند و آنها را نیرو می بخشد؟ اگر اطلاع رسانی به موقع انجام شود شایعه سازیها قلیب کنترل و مهار خواهد بود؟

 از طرفی و در شرایط عادی باید مردم را به استفاده از منابع مطمئن در مقابل شایعات سوق و عادت داد و این با رساندن اخبار واقعی به مردم در شرایط مختلف انجام پذیر می باشد باید مردم را به تحقیق پیرامون هر خبر و مطلبی عادت داد تا در موقع حوادث در دام بلا نیفتند. و قطعا شایعه‌پراکنان، باید به دست قانون سپرده شوند تا طبق حکم خدا و قانون با آنان رفتار شود و عبرتی باشد برای دیگران! تاریخ عمبار کربلا نیز نقش شایعه در ترور شخصیت امام حسین (ع) را بر ملا می کند. در حماسه عاشورا نیز دشمن از حربه شایعه به طور گسترده بهره برد؛ تا آنجا که امام حسین علیه السلام به عنوان خارجی مطرح و به راحتی مردم را فریب دادند و آنا یگانه دوران را در میان مردم مسلمان به شهادت رساندند؟ باید مراقب بود و شایعات را در اولین فرصت ممکن پاسخ مستدل و درست و منطقی داد قبل از آنکه بتواند مردم را با خود همراه کند! این روزها دشمن به نهانه مشکلی که برای دختری دیگر به نام آرمیتا پیش آمده دشمن کارش را به شدت در رسانه‌ها شروع کرده است اما اطلاع رسانی به موقع، از طرفی عمق نگری و بصیرت مردم و اینکه مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود شایعات و دروغهای رسانه‌ای معاندان نقش برآب شد و نتوانست حتی عده کمی را برای حرکت اعتراضی تحت تاثیر قرار دهد! تجربه سال گذشته باعث شد هم گروههای اطلاع رسانی بهتر عمل کنند هم خانواده شخص مورد نظر به شایعات و دروغهای رسانه‌های معاند و مغرضین داخلی ورود نکرد و با بررسی منطقی و درست مستندات شایعات بی اساس را کنار زد و با عقل کار را پی گرفت که باز هم باید مراقب باشد مبادا مسئله سازها و برخی رسانه‌های وابسته داخلی فضا را غبارآلود نکنند؟

مظفر حاجیان