سرمقاله

شاخص های دانشجوی انقلابی 

امروز ۱۶ آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شده است قشر دانشجو از اقشار فعال، پویا، پرتحرک، بانشاط و امید آینده کشور محسوب می شوند

شاخص های دانشجوی انقلابی 

 پایگاه خبری ربیع/

امروز ۱۶ آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شده است قشر دانشجو از اقشار فعال، پویا، پرتحرک، بانشاط و امید آینده کشور محسوب می شوند رهبر معظم انقلاب دانشگاه‏ها را مسئله مهم و ماندگار و اساسى کشور می دانند و برای جایگاه دانشگاه اهمیت فوق العاده ای قائل هستند. معظم له اهمیت دانشگاه، را به قدر اهمیت آینده کشور دانسته، می فرمایند:« اگر ما مى‏خواهیم در آینده، یک کشور بزرگ، آباد، پیشرفته، مترقى، متمدن و داراى دو جناح مادى و معنوى باشیم، باید به دانشگاه بپردازیم». اینکه ایشان هر سال جلسات متعدد و مختلفی در طول سال و پرسش و پاسخ با دانشجویان دارند اهمیت عملی ایشان به مسئله دانشگاه و دانشجو را نشان می دهد. ارتباط مستمر و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با دانشجویان، سنت حسنه‌ای است که رهبرمعظم انقلاب از ابتدای انقلاب تاکنون به آن پایبند بوده و همه مسئولان نظام را همواره به آن توصیه کرده‌اند. گفت‌وگو‌هایی سرشار از صمیمیت، دقت نظر، تنوع و صراحت.

از نظر ایشان دانشجوى موفّق کسى است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد(۷۷/۲/۲۲) سه شاخص مهم که ضامن موفقیت دانشجو است. شاخص های دیگر دانشجوی مسلمان انقلابی:

درست فکر کردن، درست تحلیل کردن، تحلیل درست را به دیگران منتقل کردن و سعى در روشن و آگاه کردن کسى که فکر مى‏کنید ناآگاه است. ( ۸۲/۰۲/۲۲)‏ با اینحال مقام معظم رهبرى ضمن توصیه دانشجویان به این که دانشجو باید احساس سیاسى، درک سیاسى و تحلیل سیاسى داشته باشد، در خصوص استفاده ابزاری از دانشجو و جنبش دانشجویی می فرمایند:« باید مراقبت کرد که محیط دانشجویى، میدانى براى تاخت و تاز سیاست‏بازان حرفه‏اى نشود».(بصیرت،۹۰/۰۹/۱۹ )

این هشدار مهمی است که در هر شرایطی قاطبه دانشجویان باید متوجه آن باشند مخصوصا در دورانی مثل امروز که از یک طرف شرایط سیاست خارجی کشور دارد و از طرفی در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم که اتفاقا تعیین کننده آینده خواهند بود و نیز از ویژگی های دانشجوی انقلابی و رسالت های وی استقلال طلبی، عدالت خواهی، آرمان گرایی است که برای دستیابی به این ویژگی ها باید بصیرت سیاسی داشته باشد که رهبری می‌فرمایند: «دانشجوها باید سیاسی بشوند؛ یعنی فهم سیاسی پیدا کنند. فهم سیاسی غیر از سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی است، غیر از دستخوش جریان‌های سیاسی شدن است. اتفاقاً فهم سیاسی باعث می‌شود آدم دستخوش جریان‌های سیاسی نشود..

من همیشه روی این حرفم تکیه می‌کنم که دانشگاه باید سیاسی باشد تا فریب نخورد و وسیله‌ای برای کسانی نشود که می‌خواهند سر به تن نظام نباشد.»( ۸ آبان ۱۳۸۷.) امروز با توجه به موضوع حقوق های نجومی و شاید بصورت دائمی مبارزه بی امان با مفاسد از ویژگیهای دانشجوی انقلابی است زیرا فساد یکی از عواملی است که باعث دلسردی مردم از حکومت می شود و مردم را بدبین می کند به همین دلیل مقام معظم رهبری از همه خواهان مبارزه با فساد می شوند. «هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه می‌یابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته می‌شوند پاسخ می‌طلبد. و همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضائی عملکرد قاطعانه برای ریشه‌کن کردن این فسادها را مطالبه می‌کند. امروز این مهمترین و مطرح‌ترین مسئله‌ی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت بماند.» (۰۶/۰۸/۱۳۸۱) درست است که این سخن ۱۴ سال پیش بیان شده است اما مسئله روز امروز ما هم هست

در واقع دانشجوی امروز باید ندای حق طلبی سر دهد و هر جا کجروی و کج اندیشی و بی بصیرتی دید باید عکس العمل مناسب داشته باشد و بایستد تا کجی را به راستی برساند و اما یک هشدار جدی که همیشه باید مراقب بودرا توجه کنیم: «دانشجویان عزیز! ببینید که دشمن در محاسباتِ خود عنصر دانشجو را وارد می‏کند. البته از مدّتی پیش وارد کرده است؛ اما حالا دشمن به صورت عملی می‏خواهد با عنصر دانشجو، بازی کند. هوشیاری شما، آگاهی شما، ایمان شما و دقّت نظر شما باید دشمن را ناکام کند. هرچه می‏توانید، در موضع یک انسان آگاه و هوشیار عمل کنید. مملکت متعلّق به شماست، نگذارید این کشور، این منابع، این قدرت عظیم و این منطقه‏ حسّاس به دست دشمن بیفتد. خودتان را آماده کنید.» (بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه ۰۸/۰۵/۱۳۷۸)

بنابراین دانشجوی ما باید به هوش و به گوش باشد و آماده برای ایثار، البته دانشجویان انقلابی تا به امروز اجازه نداده اند دشمن از او بهره ای نصیب کند و قطعا اجازه نخواهد داد چراکه بصیرتی دارد که دشمن را مایوس می کند و او را نا امید خواهد کرد و این نشان از ایمان، دقت نظر و هوشیاری است.

و سخن پایانی اینکه فرمودند: امروز خودتان را بسازید –دانشگاه‌هارابسازید–محیطدانشگاه را محیط انقلابی و اسلامی کنید… در محیط دانشگاه، جوانان انقلابی و مسلمان باید مانند یک دست، یک تن، با یک فکر، فکر اسلام و انقلاب حرکت کنند… از هر چیزی که مخل به این یگانگی در راه خدا و در راه انقلاب باشد پرهیز کنید تا بتوانید دانشگاهی را بسازید که فردای ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی را در مقابل دشمنان و بدخواهان و ملت ایران را در مقابل دوستان و امیدواران عالم روسفید کند (۱۹ آذر ۱۳۹۲).

– شما دانشجویان، متوجه باشید که یکی از بزرگترین وظایف شما، خودسازی اخلاقی است، اخلاق خود را تکمیل کنید، شما جوانان فرصت دارید. دوران، دوران شماست، شما در دوران خوبی زندگی می‌کنید؛ در سایه حکومت قرآنی و فرهنگ اسلامی زندگی می کنید؛ بنابراین، از لحاظ روحی و معنوی، فرصت برای والا و شایسته شدن دارید، این فرصت را مغتنم بشمارید. علم باید در کنار اخلاق و پیشرفت صنعتی و علمی و مادی در کنار رشد اخلاقی باشد. توجه به خدا هم مایه اصلی رشد اخلاقی به حساب می آید (۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷).