تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1006702
چهارشنبه - 26 خرداد 1400 - 05:15
سرمقاله/

شاخصه های رئیس جمهور برای گام دوم                          

خردادماه ۱۴۰۰اولین رئیس جمهور گام دوم انقلاب با رای مردم تعیین می شود. در این میان و با توجه به محوریت جوانان در بیانیه گام دوم باید رئیس جمهوری جوان و به تعبیری جوانگرا روی کار آید تا بیانیه گام دوم محقق گردد.

شاخصه های رئیس جمهور برای گام دوم                          

 پایگاه خبری ربیع/

خردادماه ۱۴۰۰اولین رئیس جمهور گام دوم انقلاب با رای مردم تعیین می شود. در این میان و با توجه به محوریت جوانان در بیانیه گام دوم باید رئیس جمهوری جوان و به تعبیری جوانگرا روی کار آید تا بیانیه گام دوم محقق گردد.اولین رئیس جمهور گام دوم انقلاب اسلامی به هیچ عنوان نباید اهل ناامیدی و بدبینی های مزمن باشد. شخصی که میخواهد این حجم از اقدامات مهم و راهبردی را در گام دوم انقلاب کلید بزند نیاز به انگیزه مومنانه و امید به آینده دارد که جوان بودن و جوان پذیربودن از شرط های لازم آن است.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نه تنها اولین رئیس جمهور قرن جدید ایران اسلامی را مشخص میکند بلکه اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی را پدیدار می سازد.انتخابات امسال و کاندیدای درست برای انتخاب از اهمیت فزاینده و متمایزی برخوردار است که بی شک اصول و معیارهای رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم راهگشای تشخیص کاندیدای درست و رئیس جمهور تراز گام دوم انقلاب اسلامی است.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دستورالعملی علمی و عملی برای دستیابی به اهدافی روشن در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که بند بند آن چراغ راهی برای حرکت سریع‌تر و مطمئن‌تر پیش‌روی آحاد مردم و به خصوص جوانان قرار داده است. در این بیانیه نکات بسیار مهمی برای چهل ساله دوم انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی بیان شده است. بدین معنا که در چهار دهه گذشته، سال‌های پرفراز و نشیبی را سپری کردیم و به هر شکل انقلاب به چهل سالگی و بلوغ کامل خود نائل آمد. حال، بیانیه‌ گام دوم انقلاب برنامه‌ای است برای جبران و تکمیل برخی نواقص موجود در اهداف قبلی و تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

از اساسی ترین الزامات تحقق اهداف این بیانیه حضور کارگزاران و مدیران پاکدست، متخصص، متعهد و در یک کلام جهادی در بخش‌های اقتصادی و استفاده از جوانان مؤمن و انقلابی است که به صورت واضح در بیانیه گام دوم مورد اشاره قرار گرفته است. در واقع، رهبر معظم انقلاب نقشه راه دولت سیزدهم و ویژگی ها و شاخص های مدیران تراز تمدن سازی نوین اسلامی را مورد توجه جدی قرار داده اند.

بی شک جهاد بزرگ برای نیل به تمدن سازی و ساختن ایرانی بزرگ در دهه های آینده نیاز به انرژی جوانی و انگیزه مومنانه دارد و رئیس جمهور گام دوم نیز از این قاعده مستثنا نیست. تجربه های گذشته ثابت کرده است که گام اول انقلاب اسلامی با حضور جوانان مومن و با انگیزه با پیروزی برداشته شد و در دفاع مقدس به اوج افتخار خود رسید. قطعا پیشران گام دوم انقلاب نیز که بس سخت تر و پر خطرتر است نیاز به جوانانی شجاع و با انگیزه دارد که بتواند ایران اسلامی را از مشکلات متعدد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برهاند و به قله تمدن سازی نوین اسلامی برساند.

یکی از لازمه‌های پویایی و چابکی دولت‌ها به ویژه در گام دوم انقلاب، جوان‌ گرایی است که در کلام رهبری انقلاب به دولت جوان و حزب اللهی نیز تعبیر میشود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. از دیگر عناصر سازنده رئیس جمهور گام دوم، توان مدیریتی بالا و پرتلاش بودن است که با آمیختن نگاه ایمانی ویژگی قبلی به مدیریت جهادی نیز تعبیر میشود. در یک تعریف ساده میتوان گفت پرتلاش بودن و مدیریت جهادی یعنی با کمترین امکانات و منابع، بیشترین بهره‌وری را در حداقل زمان به ‌وجود بیاوریم. در واقع، انجام کار درست و درست انجام دادن کار لازمه ابتدایی یک مدیر جهادی است. شاخص هایی که در سالهای اخیر به ندرت در ساحت دولت دیده میشود و حتما کسی که میخواهد رئیس جمهور گام دوم انقلاب شود نیازمند آنهاست.

شاخص دیگر، تعهد است. در بیانیه گام دوم و دیگر اسناد بالادستی کشور، روی ایمان قلبی و عملی به آرمان های مقدس نظام، ولایت پذیری و ولایتمداری و تعهد به شرایع مقدس دینی تأکید شده است. خستگی ناپذیری و پرتلاش بودن شاخص دیگر و مهمی برای جایگاه رفیع ریاست جمهوری است که باید مورد توجه قرار گیرد.و البته تخصص، تعهد، تلاش زیاد، تحول خواهی و اخلاص لازمه مدیریت جهادی است که باید رئیس جمهور گام دوم به آن مزین باشد. بیانیه گام دوم، سند و منشور نقش‌آفرینی انقلاب اسلامی در عرصه ملی و بین‌المللی است. گام دوم انقلاب در حقیقت می‌خواهد علاوه بر پیشرفت چشمگیر ایران، پیام جهانی و منطقه‌ای انقلاب اسلامی را صادر کند و به همین دلیل، نیازمند مدیرانی جوان، مومن، با انگیزه و جهادی است که نگاهی فراملی و تمدنی دارند. انتخابات ۱۴۰۰ اولین رئیس جمهور گام دوم را به پاستور می فرستد و وجود چنین ویژگی های شخصیتی برای اداره مدیریت اجرایی کشور برای او امری لازم و ضروری است. ما نیازمند مدیرانی قوی و با اراده و همت بلند هستیم. سطح کلان کشور باید به دست مدیرانی باشد که دارای این شاخص ها هستند. این واقعاً یک اصل است که قوی شدن بدون مدیران قوی غیرقابل حصول است. در حقیقت، برای ساختن ایران اسلامی تمدن ساز، یاس و ناامیدی ممنوع است. «نمی‌شود» و «نمی‌توان» ممنوع است. همچنان که «نگذاشتند» و «نمی‌گذارند» نیز ممنوع است.

حال باید دید تا خرداد ۱۴۰۰ مردم چه کسی را انتخاب می کند که بتواند با این ویژگی ها در چارچوب گام دوم حرکت کند، در مسیر حرکت سرعت و شتاب بگیرد تا بتواند وظیفه تاریخی خود در این برهه از زمان را که ساختن ایران اسلامی تمدن ساز است به منصه ظهور برساند.

 مظفر حاجیان