شاخصه مهم انقلابی گری در سیره سیاسی ام ابیها (س)

جمعه ۲۰ جمادی الثانی سالروز میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا (س)، امام خمینی (ره)، روزمادر و روز زن است ضمن تبریک، بطور اجمال به ۳ شاخصه از مجموعه شاخصه‌های مهم انقلابیگری ام ابیها، سیده زنان عالم می پردازیم.

شاخصه مهم انقلابی گری در سیره سیاسی ام ابیها (س)

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جمعه ۲۰ جمادی الثانی سالروز میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا (س)، امام خمینی (ره)، روزمادر و روز زن است ضمن تبریک، بطور اجمال به ۳ شاخصه از مجموعه شاخصه‌های مهم انقلابیگری ام ابیها، سیده زنان عالم می پردازیم. آنحضرت در دفاع از ولایت و امامت شاخصه‌های زیادی را بروز و ظهور دادند. توجه به این نکته لازم است که دو عنصر بعد از رحلت پیامبر (ص) خیلی مهم بود، یکی حکومت و دیگری دین که برای برخی در آن زمان حکومت مهم بود. برخی در آن زمان می‌گفتند اگر حکومت را بگیریم دین هم داریم، اما اکنون متوجه شدند که اگر دین را می‌گرفتند حکومت عادله‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌شد اما آن‌ها دین را رها کرده و به سوی حکومت رفتند که این زمینه‌ای برای مبارزات فراوان حضرت زهرا (س) شد. یکی از شاخصه‌های انقلابی گری حضرت «شناخت زمانه» است. ایشان زمانه را خوب شناخته بودند و وقتی در فرمایشات حضرت فاطمه (س) دقت می‌کنیم زمان‌شناسی می‌بینیم که یک زمان‌شناس خیلی جامع است. زیرا به تعبیر امام صادق علیه‌السلام: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» چون فاطمه زهرا سلام الله علیها زمان و شرایط آن را می شناختند با بصیرت انقلابی تمامی شرایط را به نفع اسلام ناب محمدی تغییر دادند و حرکت انقلابی آن بزرگ بانو اسلام را تا به امروز زنده و پویا نگه داشته است. بعد از اینکه پیامبر اکرم (ص) رحلت فرمودند، حضرت فاطمه (س) سه کار مهم انجام دادند، بحث خلافت، بحث فدک و بحث خمس را مطرح فرمودند. حضرت زهرا یک خصوصیتشان این بود که به شدت زمان‌شناس بودند و متوجه بودند که زمان، زمان مهمی برای روشنگری و افشاگری است که اگر حضرت وارد معرکه مبارزات سیاسی به صورت خاص، انقلابی و بنیادی نمی‌شدند، طومار اسلام بسته شده بود، چون برای برخی حکومت مهم بود. حضرت نکات اصلی تاریخ اسلام را در قالب خطبه هایی آتشین و روشنگرانه بیان فرمودند،ازاین‌رو اگر این بانوی بزرگ جهان اسلام نبود خط و راه اسلام به پایان رسیده بود و خداوند نیز با وجود مبارک حضرت این خط و این راه را حفظ کردند، بر همین اساس هم این راه حفظ و ماندگار شد. دومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) «دشمن‌شناسی» بود، شناخت دشمن از ضروریات اولیه هر مبارزه است و از طریق آن می توان بقای خود و جامعه را تضمین کرد. در طول تاریخ جوامع، تمام شکست‌ها ناشی از بی توجهی به دشمن بوده است.

پیامبراکرم (ص) درباره ضرورت شناخت دشمن می فرماید: «ألا و ان أعقل الناس عبد عرف ربه فأطاعه و عرف عدوه فعصاه»

آگاه باشید، عاقل ترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و از او پیروی کند، و دشمن را نیز بشناسد و آنگاه نافرمانیش نماید.

 بنا بر این حضرت دومین کاری که در مبارزات خود پیگیری کردند دشمن‌شناسی‌شان بود، یعنی دشمن را خوب شناختند. از لابه‌لای خطبه فدکیه‌ای که خواندند کاملاً این فرازها مشخص است.

دفاع از حریم ولایت سومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) است، کاری که آن حضرت در دفاع از حریم ولایت کردند، این بود که خود و فرزندانشان را معرفی کردند، رویکرد حضرت زهرا علیهاالسلام، به عنوان اولین حامی ومدافع ولایت بر حق الهی و آغازگر دفاع از حریم ولایت، تعیین کننده محور ارزش‌های اجتماعی وسیاسی در حرکت تاریخی اسلام است. رویکرد ایشان در دفاع از حریم ولایت پس از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله تا زمان شهادتشان، از فرازهای مهم تاریخ اسلام به شمار می‌رود. ایشان در مقابل حکام غاصب ایستاد و انحراف آنها را بخوبی افشا کرد و اجازه نداد امامت از اذهان جامعه اسلامی پاک شود. نوع دیگر از دفاع آن حضرت از شخص امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام این بود که در موارد مختلف، سابقه طولانی و فضایل بی‌شمار او را گوشزد می‌کرد. گفتنی استکه بیان فضایل یک فرد آن‌گاه مؤثر می‌افتد که خودگوینده به آن معتقد باشد. بسیارند کسانی که فضایل علی علیه السلام را به زبان می‌آورند، ولی در عمل و رفتارخود به آن اقرار و پایبندی ندارند. اما حضرت زهرا علیهاالسلام با تمام وجود معتقد به فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام بود. در میان فضایل امیرالمؤمنین نیزحضرت زهرا علیهاالسلام از زبان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله نقل نموده که فرمود: «علی بهترین کسی است که او را در میان شماجانشین قرار می‌دهم) (دشتی، ۱۳۷۷، ص ۳۷).

حضرت زهرا علیهاالسلام در بخشی از خطبه معروف خود در مسجد مدینه درباره سابقه درخشان امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: «پس از بعثت رسولخدا صلی‌الله علیه وآله هرگاه مشرکین آتش جنگ برافروختند، خداآن را خاموش کرد و هر گاه شیطان سر برداشت یامشرکی از مشرکین ندا داد یا یورش آورد، رسولخدا صلی‌الله علیه وآله برادرش علی علیه السلام را در کام سختی‌ها وشعله ها می‌انداخت و علی علیه السلام بر جای ننشست تا برسر و مغز مخالفان کوبید و با شمشیر مشکلات وتهاجمات را از سر راه (اسلام) برداشت.» (حسینی زنجانی، ۱۳۸۰، ص ۶۶).

آن حضرت در مواردی مخالفت خود را بااعتراض و انتقاد و شِکوه به اثبات رساند «که سخنان آن حضرت، فریاد دردآلودی بود در حمایت ازعلی علیه السلام وصی و جانشین پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله که گروهی ازبازیگران، آیات قرآن و توصیه های مؤکد رسول خدا صلی‌الله علیه وآله را درباره او نایده گرفته بودند و صاعقه مرگباری بود که بر سر دشمنان اسلام فرود آمد و آنهاراسخت غافلگیرکرد»(مکارم‌شیرازی،۱۳۸۴، ص ۱۴۲).

حضرت در بخشی ازخطبه معروف خود در مسجد مدینه به آنها خطاب فرمود: «ای گروه نقبا و مؤمنین! ای بازوان ملت! ای حافظان اسلام! این ضعف و غفلت در مورد حق من واین سهل انگاری از دادخواهی من چرا؟ آیا پدرم رسول خدا نفرموده باید حرمت هر کس در موردفرزندان او حفظ شود؛ با چه سرعتی دچار اعمال ناپسند شدید! و چقدر زود آب از دهان بز لاغرریخت؟ (یعنی دچار غفلت شدید)» (قیومیاصفهانی، ۱۳۸۷، ص ۲۳۴).

پیرامون شاخصه‌های انقلابگری حضرت فاطمه (س) فراوان است که به همین مقدار بسنده می کنیم.

مظفرحاجیان