تولیدی » سینما، تئاتر و تلویزیون » گزارش-مصاحبه » هنر
کد خبر : 395274
شنبه - 3 شهریور 1397 - 09:06

سینماتوگراف باید تجربه‌ای ادامه‌دار باشد

مدیر دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهری است که صاحب مجله سینمایی شده که البته در قالب کتاب به چاپ رسید و امیدوارم این تجربه ادامه‌دار باشد.

سینماتوگراف باید تجربه‌ای ادامه‌دار باشد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهری است که صاحب مجله سینمایی شده که البته در قالب کتاب به چاپ رسید و امیدوارم این تجربه ادامه‌دار باشد.
مصطفی حیدری در آئین رونمایی از کتاب سینمایی اصفهان با عنوان «سینماتوگراف»، اظهار داشت: پس از شکل‌گیری دفتر تخصصی سینما در سال ۹۵ و با توجه به تجربیات پیشین، همه از آن انتظار برگزاری سلسله نشست‌ها و برنامه‌هایی در حوزه سینما داشتند که البته انتظاری طبیعی بود.
وی با اشاره به تمرکز این دفتر بر روی حوزه فیلم‌نامه و حوزه علمی به خصوص نقد مکتوب، افزود: برای پاسخگویی به این نیازهای سینمایی در شهر اصفهان، مجبور شدیم وارد هر گروه و رشته‌‌ای بشویم و در ادامه به فکر ثبت این تلاش‌ها و فعالیت‌ها افتادیم که در نهایت منجر به اجرای ایده کتاب سینماتوگراف از تابستان سال ۹۶ شد.
حیدری با بیان اینکه ابتدا قرار بود مجله سینمایی داشته باشیم و در نهایت به کتاب رسیدیم، ادامه داد: به جز تهران، تنها شهر مشهد مجله سینمایی به‌نام فیلم‌خانه دارد و در سایر شهرها چند جلد مجله به صورت پراکنده به چاپ رسیده بود، اما عزم ما بر این است که چاپ سینماتوگراف در اصفهان تداوم داشته باشد.
مدیر دفتر تخصصی سینما گفت: سینماتوگراف به موضوعات مورد نیاز در سینمای اصفهان مانند سینمای کلاسیک خواهد پرداخت، چون در این روزها همه‌جا صحبت از سینمای مدرن و پست‌مدرن است؛ در حالی که هنوز نیاز است به حوزه مقدماتی یعنی سینمای کلاسیک هم پرداخته شود.
وی با اشاره به مشورت با اساتید حرفه‌ای سینما برای انتخاب موضوع جلد نخست کتاب سینماتوگراف تصریح کرد: طبق تحقیقات یکی از آنها، در ایران کتابی مستقل در حوزه سینمای کلاسیک وجود نداشت. برخی نویسندگان در تهران از ما خواستند صفر تا صد چاپ کتاب سینماتوگراف را به آنها بسپاریم و خودمان تنها چند نویسنده به آنها معرفی کنیم، اما چون با این کار مسیر کتاب از اصفهان خارج می‌شد، با این موضوع موافقت نکردیم.
حیدری با بیان اینکه فرآیند چاپ و فروش مجله بسیار سخت است، اظهار داشت: تصمیم گرفتیم سینماتوگراف را به صورت کتاب چاپ کنیم؛ چون در این میان مباحث اقتصادی و توانایی توزیع برای ما مهم بود و دوست داشتیم این کتاب به درستی توزیع و خوانده شود.
مدیر دفتر تخصصی سینما با اشاره به گردآوری نام نویسندگان اصفهانی که توانایی قلم زدن در حوزه سینما را داشتند در نخستین گام، افزود: برخی این کار را جدی نگرفتند، اما در نهایت کتاب خوبی گردآوری شد. پژمان نظرزاده دبیری بخش سینمای کلاسیک و امین حامی‌خواه دبیری بخش سینمای نئوکلاسیک را انجام دادند و حدیث متقی نیز بخش فیلم‌ساز جهانی را نوشت. همچنین بخش سینمای ایران را به ناصر تقوایی اختصاص دادیم.
وی با اشاره به دشواری‌های چاپ جلد نخست کتاب سینماتوگراف مانند افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ و چاپ، خاطرنشان کرد: هرچند نقدهایی به کتاب وارد شد اما برای جلد نخست خوب بود. فکر می‌کنم اگر در نهایت به معرفی ۱۰ نویسنده سینمایی قدرتمند در اصفهان برسیم، نتیجه خوبی خواهد بود و امیدوارم سینماتوگراف تجربه‌ای ادامه‌دار باشد.
نخستین جلد کتاب سینماتوگراف با حضور هنرمندان و نویسندگان سینمای اصفهان توسط دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی رونمایی شد.
نخستین جلد این کتاب به سینمای کلاسیک و نئوکلاسیک اختصاص دارد و قرار است دومین جلد آن در مورد شکل‌گیری سینمای آزاد در جهان، ایران و اصفهان به چاپ برسد.