اجتماعی » بهداشت و سلامت » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1020184
دوشنبه - 31 مرداد 1401 - 16:58
به بهانه روز پزشک؛

سپید پوشان عرصه سلامت

اول شهریور هر سال در تقویم کشور روز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک است.

سپید پوشان عرصه سلامت

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اول شهریور هر سال در تقویم کشور روز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک است.

در این روز از سپید پوشان عرصه پزشکی و سلامت قدردانی به عمل می آید.

ابوعلی سینا با ارزشمندترین و مشهورترین فیلسوف ایرانی است که سهم زیادی در تاریخ پزشکی کشور دارد و این مسیر با ارزش مدیون او است .نام بردن از او در جهان با احترام همراه است و حتی در غرب از نظرات او استفاده شده است.

درباره ابن سینا گفته اند که: «هیچ یک از علوم زمان برای وی بیگانه نبود» و خود می گوید که در هیجده سالگی، تمام دانش های زمانه را فرا گرفته و بر آن ها چیره شده بود.مهم ترین اثری که از او به یادگار مانده و هنوز هم می توان از راه و روش او در علم پزشکی و درمان استفاده کرد، قانون است. اما امروزه در علم پزشکی به این کتاب کم لطفی شده واز آن استفاده چندانی نمی شود.

پزشکی حرفه ای است مقدس که از بدو تولد تا واپسین لحظات زندگی با افراد همراه بوده است و در هیچ دوره ای، مردم از آن بی نیاز نبوده و نیستند.

این حرفه نه تنها با جسم بلکه با روح بیمار در ارتباط است و پزشک این واژه مقدس امید دوباره بهبود یافتن را به بیمار می دهد.

پزشکان واسطه های خیری از سوی پروردگار هستند که خداوند آن ها انتخاب کرده تا رنج  و درد بیماری را از بیمار برطرف کنند.

در اسلام، علم پزشکی همتای علم دین، ارزشمند به شمار آمده است،چنان که امام علی علیه السلام فرمودند: «دانش بر دو نوع است: دانش دینی و دانش بدن و سلامت آن». که اولی در تعدیل و سلامت روح آدمی می کوشد و دومی برای تندرستی و صحّت جسمی انسان تلاش می کند.

جامعه سپید پوش کشور در این سه سالی که از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد و در دورانی که اوج کرونا بود بدون هیچ چشم داشتی مجاهدانه جان خویش را در کف دست گرفته و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا دوباره امیدی را به یک خانواده برگردانند و چه لحظات دردناکی با از دست دادن جان هر یک از بیماران بر پزشکان گذشت.

پزشکی هم علم است و هم وظیفه. پزشکان باید بر سر عهد و پیمانی که با خدا دارند اخلاق و قوانین این حرفه را رعایت کنند.

هنوز پزشکانی هستند که نه به خاطر پول و کسب درآمد بلکه به خاطر سوگندی که با خدا دارند تمام تلاش خود را در جهت بهبودی حال بیمار انجام می دهند تا حرمت و منزلت این حرفه با ارزش حفظ شود.

صبر و بردباری و حتی لبخند یک پزشک نور امید را در وجود بیمار روشن می کند بنابراین یک پزشک قبل از آنکه علم پزشکی بیاموزد باید این ویژگی های اخلاقی را در خود پرورش دهد.

با وجود درآمد بالای این حرفه باید بدانیم این حرفه با سختی ها و مشقت های فراوانی روبرو است و حفاظت از جان بیماران بزرگترین مسئولیتی است که بر عهده پزشکان است واین خود وظیفه سنگینی تلقی می شود.

نجمه کریمیان