استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 487856
یکشنبه - 29 مهر 1397 - 18:14
معاون دهیاری‌های کشور مطرح کرد

سهم ۳ درصدی روستاها در تولید ناخالص داخلی کشور/ ۳۵۰ هزار نیروی اضافه در شهرداری‌ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با ابراز تأسف نسبت به درصد پایین سهم تولید ناخالص داخلی روستاها در کشور گفت: روستاهای کشور در تولید ناخالص داخلی سهمی ۳ تا ۵ درصدی دارند.

سهم ۳ درصدی روستاها در تولید ناخالص داخلی کشور/ ۳۵۰ هزار نیروی اضافه در شهرداری‌ها

 به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، سعیدرضا جندقیان صبح امروز در همایش روز روستا در بجنورد اظهار کرد: اکنون در کشور ۳۷۱۰۰  دهیاری مجزا داریم که از این تعداد ۳۵ هزار مستقر هستند اما داریم کارشناسی می‌کنیم تا ببینیم این افزایش دهیاری‌ها تأثیر مثبتی دارد یا نه؟

وی افزود: اگر دو سال پیاپی با یک معیارهای مشخص مدیریت کنیم ما مرده‌ایم لذا با این معیارهای فعلی برای توسعه روستایی نمی‌توانیم جلو رویم و باید معیار و متغیرهای جدیدی تولید کنیم.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: اکنون ۲۸ دستگاه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با توسعه روستایی کار دارند اما اکنون برنامه‌ها به سمت روستاییان پرت می‌شود و جواب پرتاب کلوخ، پرتاب سنگ است و این سنگی که روستائیان به ما می‌زنند، حاشیه‌نشینی است.

جندقیان بیان داشت: از سال هشتاد و دو، ۲۰۶۰۰ میلیارد تومان به روستاها پول تزریق‌شده اما توسعه ایجاد نشده است و از این رقم ۱۵۵۰۰ میلیاردش در دولت یازدهم و دوازدهم بوده اما چرا توسعه نداشتیم؟

وی در ادامه به دلایل عدم توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: به دو دلیل تاکنون روستاها توسعه‌نیافته است که یک دلیل رفتار شخصیتی است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: سهم روستائیان در تولید ناخالص ملی کاهش پیداکرده و اکنون فقط ۳ تا ۵ درصد تولیدات مربوط به روستاهاست و یکی دیگر از مشکلات فرار مغزهاست که در ابعاد کوچکتر شاهد خروج نیروهای توانمند از روستاها هستیم و درنتیجه جمعیت روستایی رو به‌پیری رفته است.

جندقیان تأکید کرد: ناچاریم برای توسعه کشورمان همگی دست‌به‌دست هم دهیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر از پایین‌دست شروع کنیم زیرا این کشور به حدی ظرفیت دارد که نیازی به نیروی خارج از کشور نداریم و فقط باید از دانشمان استفاده کنیم.

وی در ادامه به وظایف استانداری در قبال دهیاری‌ها اشاره کرد و افزود: در این دولت برای ثبات شغلی دهیاران، منابعی برای این قشر واریزشده که مبلغ آن ۷۵ درصد مبالغ واریزی از ابتدای شروع کار دهیاری‌هاست.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان داشت: قوانین هم‌عرض برای توسعه روستایی نداریم  اما آیین‌نامه اجرایی، آیین‌نامه استخدامی و دستورالعمل حقوق و مزایا اصلاح‌شده و همچنین برای  سوابق بیمه دهیاران ۵۲ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده‌شده است.

جندقیان ادامه داد: وصل ۳۷ هزار نفر به دولت قابل امکان نیست اما کارهایی برای امنیت شغلی دهیاران انجام‌شده است.

وی در پایان گفت: اکنون ۵۰۰ هزار نیرو در شهرداری استخدام هستند که ۳۵۰ هزار نفر از آنان اضافه‌اند بااین‌حال ۲۲ هزار پست تخصصی خالی است لذا اگر  ما نیز ساختار حقوقی شبیه شهرداری تولید کنیم فاتحه کشور خوانده خواهد شد.

انتهای پیام/