سهم ناچیز خرید آنلاین در ایران
در حالی که در برخی کشورها حجم خریدهای آنلاین و اینترنتی بالاست، در کشور ما این رقم ۶ درصد است و ۹۰ درصد مردم خرید خود را همچنان از بازارهای فیزیکی و سنتی انجام میدهند.
به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی ربیع»؛به نقل از ایسنا، طی سالهای اخیر و پس از همهگیری کرونا در کشور، استقبال از خدمات غیرحضوری و تمایل مردم به خریدهای اینترنتی افزایش پیدا کرد. این الگو تجربه موفقی در آن برهه بود که باعث شد بسیاری از مشاغل در بستر فضای مجازی به سرعت شکل گرفته و به ارائه خدمات و عرضه کالا و محصولات به مردم بپردازند.
هرچند بستر فعالیت مشاغل اینترنتی در کشور آنطور که باید فراهم نشده و همچنان در خصوص ایجاد زیرساختها تردیدهایی وجود دارد اما کارشناسان بر این باورند که برای توسعه اقتصاد دیجیتال و گسترش کسب و کارهای آنلاین باید زیرساختها برای انجام فعالیتها به شکل الکترونیکی فراهم و محدودیتها برطرف شود؛ زیرا از یکسو با ضعف تکنولوژیک برای بهینه کردن چنین شرایطی در کشور به لحاظ فناوری مواجه هستیم که باید رفع شود و از سوی دیگر از فرصت فضای مجازی به نحو مطلوب و شایسته استفاده نشده و چالشهایی همچون کندی یا قطعی اینترنت همچنان دیده میشود.
در حالی که در کشور ترکیه حجم خرید آنلاین حدود ۲۵ درصد و در چین ۵۰ درصد است اما این رقم در کشور ما ۶ درصد است و نزدیک به ۹۰ درصد خرید داخلی ما از بازارهای آفلاین صورت میپذیرد.
در همین راستا رضا الفت نسب ـ رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی در یک گفتوگوی رادیویی مهمترین مزایای کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش فرصتهای شغلی و کاهش هزینهها در زندگی انسان و جامعه فضای اقتصاد دیجیتال را گسترش داده است و امروزه کسب و کارهای اینترنتی فرصت اشتغال را برای افراد فراهم کرده و صاحبان سرمایه در کنار کسب و کار آفلاین و سنتی خود میتوانند کسب و کار مجازی هم داشته باشند.
طبق آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای مجازی همه افراد باید برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی پروانه کسب از اتحادیه بگیرند و این شامل صاحبان مشاغل آفلاین هم میشود.
وی با اشاره به حجم ۶ درصدی خرید آنلاین در کشور افزود: در کشور ترکیه حجم خرید آنلاین حدود ۲۵ درصد و در چین ۵۰ درصد است اما نزدیک به ۹۰ درصد خرید داخلی ما از بازارهای آفلاین صورت میپذیرد و کشور ما فاصله معناداری با این کشورها دارد.
نقش شبکههای اجتماعی در این زمینه پررنگ است و استفاده از شبکههای اجتماعی موجب میشود مشتریان بالقوه با علاقه خود به کسب و کار جذب شوند و این پلتفرمها به کسب و کارها امکان ارتباط فوری با مشتریان و افزایش شناخت برند را میدهند.
الفت نسب درعین حال دسترسی به اینترنت و راهاندازی کمهزینه این کسبوکار را مهمترین عامل گسترش آن دانست و گفت: موضوع اعتماد کاربران به این امر اهمیت دارد و اگر صاحبان محصول بتوانند اعتماد مشتریانشان را جلب کنند، خیلی سریع میتوانند مشتری جذب کرده و فروش محصول داشته باشند. به گفته وی کسب و کارهای مجازی مکلفند مالیات بپردازند و از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند.
کسب و کارهای مجازی مکلفند مالیات بپردازند و از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند. این کسب وکارها باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.
رئیس اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با اشاره به حمایت از کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارتآپها تاکید کرد: این کسب و کارها که به تازگی شکل گرفتهاند نیازمند کمک و حمایت هستند و بر اساس نوع فعالیت از یکدیگر تفکیک میشوند و برای هر کدام قوانینی وضیع شده که به نحوه و تعداد تولید محصول مربوط است.
الفت نسب درباره امنیت خرید اینترنتی نیز گفت: این کسب و کارها لازم است دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند اما این نماد اعتماد الکترونیکی یک مجوز نیست بلکه یک نشان است. با توجه به افزایش این کسبوکارها در اتحادیه پروانه کسب تعلق میگیرد و توصیه میشود از سایتهایی خرید شود که دارای پروانه کسب هستند تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را پیگیری کرد.
طبق آمار اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ۹۰ درصد مردم در ایران همچنان خریدهای خود را از بازارهای فیزیکی انجام میدهند و حجم خردهفروشی به صورت برخط در کشور ما تنها ۶ درصد است که نیمی از این ۶ درصد مربوط به فروشهایی است که از طریق شبکههای اجتماعی انجام میگیرد لذا تنها ۳ درصد به کسبوکارهای دارای وبسایت اختصاص دارد.