پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019557
جمعه - 7 مرداد 1401 - 16:54

سلام بر محرم

حال و هوای شهر رنگ دیگری گرفته و پرچم عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین ع برفراز مساجد، حسینیه‌ها، خیابان‌ها برافراشته شده است.

سلام بر محرم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  حال و هوای شهر رنگ دیگری گرفته و پرچم عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین ع برفراز مساجد، حسینیه‌ها، خیابان‌ها برافراشته شده است.

رنگ‌ها نیز رنگ باخته و سرتا سر شهرها سیاه پوش غم و ماتم کربلاست. محرم دنیا را نیز در بهت و حیرت این عزاداری فرو می‌برد.

هر سال که می‌گذرد این داغ در دل شیعیان تازه‌تر می‌شود و حس و حال عزاداری‌ها رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد. هیچ گاه غم و عزای سومین گوهر ناب امامت از دل‌ها و دیدگان رخت نمی‌بندد و این غم کهنه نمی‌شود.

در طول تاریخ از سر خودخواهی، غرور و نادانی بشر جنگ‌های بسیاری بر پا شده و خون‌های بسیاری ریخته شده اما این خون و مظلومیت رنگ دیگری دارد و آتش بر جان‌ها کشانده و تا دنیا دنیاست هیچ گاه سرد نمی‌شود.

گریه و اشک و ناله و دل سوزان از غم شهادت اربابمان امام حسین (ع) دل را جلا می‌دهد و هر قطره اشک بر امام حسین درون را تطهیر می‌کند. در این رابطه امام صادق (ع) فرمود: کسی حتی به اندازه بال مگس گریه کند برای اباعبدالله (ع) خدا می‌گوید با من طرفی و حسابش با خداست. ولی آنچه که بیش از اشک بر امام آزادگان اهمیت دارد شناخت و معرفت نسبت به قیام امام حسین (ع) است.

عشق و ارادت به اباعبدالله (ع) جنس دیگری دارد و اگر کسی بتواند در دستگاه امام حسین ع به خدا شناسی برسد و فلسفه قیام ایشان را درک کند قطعاً به سعادت و کمال می‌رسد و معرفت و شناخت خدا تمام وجودش را در برمی گیرد تا جایی که دیگر نمی‌تواند از این مسیر جدا شود و چه بستری بهتر از دهه اول ماه محرم.

این دهه، دهه تحول است و فرصتی مناسب برای شناخت امام حسین (ع) و رسیدن به پاکی باطن.

خواست خدا بوده که در این دهه دل‌های بسیاری با نگاه امام حسین (ع) به سوی پاکی روانه شود و تا کنون در طول تاریخ شنیده‌ایم بسیاری از افراد که در بند گناه و معصیت بوده‌اند با یک نگاه ابا عبدالله (ع) متحول شدند.

 

همانطور که علامه طباطبائی می‌فرماید: خدا اراده کرده تمام فیوضات خود را از ۲ کانال به مردم بدهد یا حرم اباعبدالله یا روضه اباعبدالله.

جریان فلسفه قیام امام حسین (ع) همیشه برقرار است و هنوز هم آثار و برکات این قیام در حال گسترش است.

امام حسین (ع) از ابتدا می‌دانستند که این قیام به شهادت و از دست دادن عزیزانشان ختم می‌شود ولی به جهت زنده نگه داشتن دین الهی که در خطر و نابودی قرار گرفته بود در مقابل جور و ستم یزید ملعون قیام کردند و همین قیام خونین توانست وجدان خفته مردم را بیدار و کاخ ظلم را ویران کند. و رسالت خویش را با خط سرخ شهادت به پایان رساندند.

همواره در طول تاریخ این قیام منشأ بسیاری از انقلاب‌ها و شورش‌ها علیه مستکبران شد.

درس‌های حماسه حسینی فراوان است و به انسان می‌آموزد در لحظات حساسی چون ظهر عاشورا در بزنگاه انتخاب مسیر حق و باطل کدام را انتخاب کند. نمونه آن را می‌توان در پشیمانی حر یافت که حتی تا آخرین لحظات فاصله گرفتن از مسیر حق و عدالت بصیرت را پیدا کرد. او اهل خطا و عیب را شناخت و خودش را اصلاح و حتی جانش را نیز در راه خدا فدا کرد.

کاش ما هم بتوانیم حر زمانه خویش باشیم و با بصیرت راه حق را انتخاب کنیم. و در این دهه قلوب خویش را احیا کنیم تا از مردگی نجات پیدا کند. و به خاطر داشته باشیم خانه امام حسین ع بر روی ما همیشه باز است.

یکی دیگر از درس‌های قیام عاشورا درس آزادگی است و اینکه در برابر ظلم و بی عدالتی تسلیم نشویم.

قیام امام حسین (ع) در دل خود نکته‌ها و حکمت‌های بسیاری دارد که در وهله اول باید خود ایشان را بشناسیم و با مطالعه و تفکر به این حقیقت برسیم که اباعبدالله (ع) برای زنده ماندن اسلام، عزت، آزادگی و انحراف ناپذیری قیام کردند.

نجمه کریمیان