اجتماعی » استانها » خواندنی » شهرستان های اصفهان » کاشان » محیط زیست و گردشگری
کد خبر : 69046
یکشنبه - 17 اردیبهشت 1396 - 04:00

سفر به دیار گل و گلاب

نام گلاب ایران با شهر کاشان و به خصوص نیاسر و قمصر آجین شده است. هر ساله حدود دو میلیون گردشگر در روزهای میانی اردیبهشت ماه به کاشان پا می‌گذارند تا در میان گلزارهای گل محمدی به تماشای مراسم گلابگیری بنشینند.

سفر به دیار گل و گلاب

 به گزارش پایگاه خبری ربیع، نام گلاب ایران با شهر کاشان و به خصوص نیاسر و قمصر آجین شده است. هر ساله حدود دو میلیون گردشگر در روزهای میانی اردیبهشت ماه به کاشان پا می‌گذارند تا در میان گلزارهای گل محمدی به تماشای مراسم گلابگیری بنشینند. آیین گلابگیری کاشان شهرتی جهانی دارد و بر این اساس هرساله گردشگرانی از گوشه و کنار جهان در فصل گلابگیری به این شهر تاریخی سفر می‌کنند.

گل محمدی

برداشت گل‌های محمدی از گستان‌های کاشان از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد. البته در برخی مناطق سردسیر کاشان مانند جوشقان و کامو برداشت گل محمدی حدود تیر ماه انجام می‌شود. بر سطح سفالینه‌های به‌دست آمده از حفاری‌های سیلک نقش‌های از گل وجود دارد کهشان می‌دهد ساکنان این منطقه از هزاران سال قبل و باگل آشنا بوده‌اند. گلاب نیز در دوره‌های تاریخی مختلف در کاشان وجود داشته است و به نوعی که برگزاری عید گلاب یکی از آداب و رسوم در کاشان قدیم بوده است. گرچه کاشان رتبه سوم کشت گل محمدی را در کشور به خود اختصاص داده است اما گلاب کاشان به اندازه‌ای در دنیا معروف است که از آن در شستشوی کعبه استفاده می‌شود.

گلابگیری

فرآیند گلابگیری به این شکل است که دیگ‌های بزرگ را پر از گلبرگ‌های گل محمدی و آب کرده روی تل هیزم می‌گذارند و گلاب را با تقطیر بدست می‌آورند. پیش از این برای مراسم گلابگیری دیگ مخصوص و گل‌های محمدی را کنار رودخانه‌ها می‌بردند و ضمن خواندن ادعیه مذهبی مراسم را انجام می‌دادند. فرایند گلابگیری به شکل سنتی بین ۵ تا ۷ ساعت به طول می‌انجامد و گلاب حاصل از آن بسیار خوش عطر تر از گلاب‌های صنعتی است.

قمصر

قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب کاشان قرار دارد. بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری قمصر ساعات اولیه روز، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملاً گرم نشده است، گل‌هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده‌اند تازه‌ترند و طبیعتاً گلاب بهتری از آنها به دست می‌آید. در شهر که پر از باغ گل است، امکان دیدن مراسم گلابگیری برای گردشگران مهیاست، مردم قمصر، مردمی مهماندوست و خونگرم و با حوصله هستند و به گونه‌ای فرایند تهیه گلاب را توضیح می‌دهند که گویی از تکرار این توضیحات خودشان لذت بیشتری می‌برند تا مخاطب. غیر از دیدن مراسم گلابگیری و طبیعت زیبای قمصر بازدید از امامزاده پیر داوود که بنایی متعلق به دوره آل بویه است و گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ جالبی دارد خالی از لطف نیست.

نیاسر

که به کهن باغشهر ایران معروف و در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع است، در دید اول چیزی بیشتر از قمصر به گردشگر ارائه نمی‌دهد. کافی است کمی از شهر فاصله بگیرید و به ارتفاعات مجاور بروید تا با دیدن زیبایی‌های طبیعی به ویژه آبشار معروف نیاسر، متوجه شوید که سفری که تا اینجا داشتید بدون دیدن نیاسر بخش مهمی کم داشته است.

بردیا عباس زاده