اجتماعی » تولیدی » حسن یقینی
کد خبر : 1039171
شنبه - 8 اردیبهشت 1403 - 13:13

سرعت‌گیرهای خطرآفرین

عوامل مختلفی در تصادفات جاده‌ای و حوادث و تصادفات جاده‌ای نقش دارند عواملی همچون جاده‌های غیراستاندارد و غیراصولی، آسفالت نامناسب، ناهمواری جاده، آب‌وهوای نامناسب، سرعت‌گیرهای غیراستاندارد، عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی همچون خط‌کشی‌های غیراستاندارد، استفاده از رنگ‌های نامناسب در خط‌کشی‌ها، عدم وجود تابلوهای رانندگی و علائم هشداردهنده، عدم وجود سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرهای مناسب، نداشتن لرزاننده حواشی جاده‌ها می‌توانند در خسارت‌های مالی و جانی جاده‌ها تأثیر گزار باشند اما چرا مسئولان راه و شهرسازی یا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توجه لازم را به این‌گونه مسائل ندارند؟

سرعت‌گیرهای خطرآفرین

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عوامل مختلفی در تصادفات جاده‌ای و حوادث و تصادفات جاده‌ای نقش دارند عواملی همچون جاده‌های غیراستاندارد و غیراصولی، آسفالت نامناسب، ناهمواری جاده، آب‌وهوای نامناسب، سرعت‌گیرهای غیراستاندارد، عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی همچون خط‌کشی‌های غیراستاندارد، استفاده از رنگ‌های نامناسب در خط‌کشی‌ها، عدم وجود تابلوهای رانندگی و علائم هشداردهنده، عدم وجود سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرهای مناسب، نداشتن لرزاننده حواشی جاده‌ها می‌توانند در خسارت‌های مالی و جانی جاده‌ها تأثیر گزار باشند اما چرا مسئولان راه و شهرسازی یا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توجه لازم را به این‌گونه مسائل ندارند؟ راستش چند روز پیش از مسیر جاده آبشار، پل غدیر به سمت شهر زیار گذر داشتم که شاهد سرعت‌گیرهای زیادی شدم سرعت‌گیرهایی که از نظر تعداد فراوانند اما تقریباً بیشتر آنها علامت هشداردهنده‌ای ندارند؟ نه چراغ چشمک‌زن؟ نه تابلو هشداردهنده سرعت‌گیر؟ نه بر روی سرعت‌گیرها از رنگ هشدار استفاده شده است؟ در حالی‌که سرعت‌گیرها برای کاهش سرعت در جاده‌ها برای جلوگیری از تصادف ساخته شده‌اند اما به دلیل نبود استاندارد در نصب سرعت‌گیر بر اساس داده‌های آماری موجود در وزارت حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری، در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۷۰۰ نفر به دلیل نصب سرعت‌گیر نامناسب در بزرگراه‌های مختلف کشوری جان باختند. هرچند مردم نمی‌دانند که اگر بر اثر نامناسب بودن جاده یا سرعت‌گیر یا نبود علائم هشداردهنده و استاندارد نبودن راه‌ها می‌توانند پیگیر حقوق خود باشند ولی معمولاً خود را مقصر می‌دانند که مثلاً ناهمواری یا سرعت‌گیر را ندیده‌اند و خود حقوق خود را نادیده می‌گیرند؟ پیداست که اگر خسارتی بر اثر وضعیت نامناسب وارد شد باید سازنده و نگهدارنده راه و جاده این خسارت را جبران کنند و پاسخگو باشند؟! مگر نه اینست که موضوع بحث ما یعنی همین سرعت‌گیرها باید استاندارد باشند و برای ایجاد آن الزامات باید رعایت شود؟

-سرعت‌گیرها باید در تقاطع‌های ‘T’، جاده‌های کوچک، یا بازوهای عمودی در حدود ۱۰ متر دورتر از لبه‌های داخلی جاده‌های اصلی نصب شوند.

-در چنین مکان‌هایی باید تابلوها و نشانه‌گذاری‌های مناسب ارائه شود.

-سرعت‌گیرها باید در تمام عرض جاده و بر روی یک پایه مناسب کشیده شوند.

-سرعت‌گیرها باید با نوارهای سیاه و سفید متناوب رنگ‌آمیزی شوند تا هشدار بصری بیشتری داده شود

-برای دید بهتر در شب، مطلوب است که نشانه‌ها در رنگ‌های درخشان یا نوارهای بازتابنده باشند.

-همچنین می‌توان از چشم‌های گربه‌ای تعبیه‌شده برای افزایش دید در شب استفاده کرد.

-رعایت ارتفاع و اندازه سطح سرعت‌گیر با توجه به شرایط محل نصب

سؤال این است که آیا سرعت‌گیرهای جاده اصفهان (پل غدیر) تا زیار استانداردها رعایت شده است؟ چه کسی پاسخگوی غیراستاندارد بودن این سرعت‌گیرهاست؟ مدیرکل راه و شهرسازی یا مدیرکل راهداری استان یا شهرداری‌ها و دهیاری واقع‌شده در مسیر یا همه؟ باید با نصب علائم هشداردهنده مناسب رانندگان را نسبت به وجود سرعت‌گیرها آگاه کرد. تا بتوانند در زمان کافی سرعت خودرو خود را کم کرده و با سرعت ایمن از روی سرعت‌گیر رد شوند. علائم هشداردهنده باید در فاصله ۱۰۰ متری یا ۵۰ متری قبل از سرعت‌گیر در جاده‌های کم‌سرعت نصب شوند؟ آیا سرعت‌گیرهای این مسیر شرایط لازم را دارند؟

مسئولان محترم برای حفظ جان مردم به وظایف خود عمل کنند و اجازه ندهند عملکرد نامناسب و شرایط غیراستاندارد جان عزیز مردم را به خطر بیندازد.

حسن یقینی