استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 428340
چهارشنبه - 21 شهریور 1397 - 14:25
رئیس سازمان امور عشایری خبر داد

سرشماری عشایر کوچنده در تیرماه ۹۸ / شاخص‌های فرهنگی عشایر نزدیک به صفر است

رئیس سازمان امور عشایری در با اشاره به برگزاری با تأخیر سرشماری عشایر کوچنده در سال ۹۸ گفت: این تأخیر به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌ها به‌جای امسال در تیرماه سال آینده به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

سرشماری عشایر کوچنده در تیرماه ۹۸ / شاخص‌های فرهنگی عشایر نزدیک به صفر است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس کرمعلی قندالی در نشست خبری با اشاره انجام سرشماری عشایر کوچنده به‌صورت هر ده سال یک‌بار اظهار کرد: آخرین آمارها در کشور در خصوص عشایر مربوط به سال ۸۷ است و بنا بر توافقات انجام‌شده با مرکز آمار سال آینده این سرشماری در میان عشایر کوچنده انجام خواهد شد.

وی با تشریح برنامه سرشماری عشایر گفت: این عملیات در توافقات اولیه تیرماه امسال بنای بر اجرا در تیرماه سال جاری داشت که با توجه به دستورالعمل‌های جدید مبنی بر انجام سرشماری به‌صورت الکترونیکی و عدم تأمین زیرساخت‌های لازم در این خصوص با هماهنگی‌های انجام‌شده سرشماری عشایر کوچنده تیرماه سال ۹۸ و در بستر وب برگزار می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری از عدم الزام و اجبار عشایر در اسکان خبر داد و افزود: این اقدام جزو سیاست‌های سازمان عشایری نیست و تنها داوطلبان اسکان می‌توانند از ظرفیت فراهم‌شده در برخی نقاط کشور برای تغییر از دامداری کوچنده به کشاورزی و دامداری ساکن اقدام کنند.

وی توانمندسازی فنی و حرفه‌ای و ترویجی عشایر در ۹ استان کشور را از برنامه‌های سال جاری به کمک جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: صد هزار نفر روز بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان طی این برنامه تحت آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرند.

قندالی از  تصویب ۴۰ میلیارد تومان در جهت تأمین آب عشایر و ۵۰ میلیارد به جهت یارانه علوفه طی هفته جاری در هیات دولت خبر داد و گفت: ۲۷ میلیارد از کمک‌های تأمین آب شرب تاکنون تخصیص و در اختیار عشایر استان‌ها قرارگرفته و یارانه علوفه نیز اتفاقی خو برای تأمین آب و نهادهای دامی عشایر است که به استان‌ها اعطا می‌شود و نباید نگرانی از این بابت در میان عشایر وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر پیگیری اعطای پنل های خورشیدی و رساندن جمعیت تحت پوشش تا ۷۵ هزار خانوار طی دو سال آینده اظهار کرد: هدف مجموعه‌های مختلف حفظ کرامت مردم و عشایر است زیرا تولیدکنندگانی کم‌توقع بوده و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بهترین تعادل را میان دام و مراتع عشایری دانست و افزود: چالش جدی برای تأمین آب شرب و دامی نداریم و ۹۰ دستگاه تانکر آب‌رسان تا انتهای امسال به مجموعه ترابری امور عشایری کشور افزوده می‌شود که به همراه ۱۲۰ خودرو تانکر دار ۵۰۰ لیتری به استان‌های مختلف اعطا می‌شود.

وی همچنین شاخص‌های فرهنگی را در عشایر بسیار ضعیف ارزیابی کرد و افزود: بر اساس سنجش‌های انجام‌شده شاخص‌های فرهنگی نزدیک به صفر است و باید در این راستا اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های متولی انجام شود.

قندالی در انتها به نقشه‌برداری از ۶۶ هزار کیلومتر از ایل راه‌های کشور اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۸ با تهیه اطلس ایل راه‌های کشور، تمام واگذاری‌های زمین‌ها باید با استعلام از سوی امور عشایری انجام شود تا به‌صورت قانونی و غیرقانونی ایل راه‌ها دچار تصرفات نشوند.

انتهای پیام/