استانها » اصفهان » اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی » شهرستان های اصفهان
کد خبر : 51555
سه شنبه - 15 فروردین 1396 - 02:45

سردرگمی همگانی بازارهای مالی شهر در سال جدید/ حجم معاملات به حداقل رسید

نخستین روز رسمی بازارهای مالی شهر در سال جدید، روزی سراسر آرامش و به دور از تحرک مثبت بود.

سردرگمی همگانی بازارهای مالی شهر در سال جدید/ حجم معاملات به حداقل رسید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین روز رسمی بازارهای مالی شهر در سال جدید، روزی سراسر آرامش و به‌ دور از تحرک مثبت بود.

در این روز کاری که مهم‌ترین اخبار اقتصادی به تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با روسیه، تشکیل شورای ملی تولید و اشتغال تعاون، افزایش احتمال امضای قرارداد سازمان گسترش صنایع و رنو، افزایش ۲۵ درصدی واردات از چین و واکاوی راهکارهای هفت‌گانه مقام معظم رهبری در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت، شاخص بورس اندکی رشد کرد، قیمت ارز ثابت ماند و قیمت طلا نیز کاهش یافت.

*روزهای بی تکلیفی در بورس

حجم معاملات امروز بازار سرمایه باز هم روند کاهشی به خود گرفت و با وجود آغاز رسمی روزهای کاری، همچنان حالت نیمه تعطیلی خود را حفظ کرد.

در معاملات امروز، ارزش معاملات ۱۱۶ میلیارد تومان گزارش شد و شاخص کل تنها ۳۰ واحد رشد کرد که بیشترین تأثیر در این رشد از سوی صنایع شیمیایی ایران بود.

کلیت بازار در این روزها حالت بی تصمیم به خود گرفته اغلب گروه‌ها اعم از گروه خودرویی، پالایشی و بانکی در وضعیتی کاملاً مبهم معامله می‌شوند.

کاهش حجم معاملات در کنار ابهامات سیاسی موجب شده تا خریداران با احتیاط بیشتری معاملات را دنبال کنند و حتی‌المقدور از خریدهای هیجانی پرهیز کنند.

از دید کارشناسان، بازار سرمایه در سال ۹۶، سالی پرالتهاب را سپری خواهد کرد و تا زمان برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه آن، احتمال چندانی برای وقوع اتفاقات مهم در بازار وجود نخواهد داشت.

گروه‌های معدنی و فلزی از معدود گروه‌هایی هستند که بازیگران بازار به وقوع اتفاقات بنیادی در آن‌ها امید دارند، با این‌ حال معاملات این گروه نیز امروز چندان امیدوارکننده نبود و در نماد فولاد مبارکه، قیمت حدود یک درصد کاهش داشت.

*دلار در انتظار اتفاقات مهم

در معاملات بازار آزاد ارز نیز بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان کاملاً قابل لمس است و به نظر می‌رسد انجماد و رکود سال قبل در سال جدید با چاشنی انتخابات بیشتر و بیشتر شده تا حجم معاملات به حداقل ممکن برسد.

در پیاده‌روهای خیابان سپه در این روزها خبری از جنب‌وجوش معامله‌گران ارزی نیست و همه ترجیح داده‌اند تا گرم شدن تنور انتخابات، صرفاً به نظاره بنشینند.

از همین رو در معاملات امروز بازار ارز اصفهان تغییر چندانی در قیمت‌ها مشاهده نشد و قیمت دلار در ۳ هزار و ۷۶۴ تومان ثابت ماند؛ یورو و پوند نیز به ترتیب ۴ هزار و ۹۶ تومان و ۴ هزار و ۷۶۰ تومان معامله شدند.

یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه در مورد وضعیت بازار ارز در سال جدید گفت: هر ساله در فروردین ماه، رکودی نسبی کلیت بازارها را فرا می‌گیرد و نیاز به واردات نسبت به ماه‌های قبل به حداقل می‌رسد.

وی در ادامه افزود: از این رو تقاضای دلار نیز در بازار کاهشی می‌شود؛ مضافاً اینکه در حال حاضر رکود اقتصادی و در پیش بودن اتفاقات سیاسی نیز مزید بر علت شده و بازار را به راکدترین حالت خود سوق داده است.

*غلبه رکود داخلی بر رونق خارجی

قیمت طلا به رغم رشد دو دلاری در بازارهای جهانی، در بازار داخلی کاهشی بود و بر همین اساس، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی با یک هزار تومان کاهش به یک‌ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان رسید.

قیمت نیم‌سکه ۶۸۰ و قیمت ربع‌سکه ۳۷۰ هزار تومان اعلام شد و در بازار آتی نیز بی‌نظمی قابل‌لمسی مشهود بود.

معامله‌گران طلا معتقدند آغاز مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا توسط انگلستان، مهم‌ترین اتفاق هفته‌های آتی طلا است و در ادامه آن، برگزاری انتخابات در فرانسه نیز تأثیر زیادی بر آینده این فلز گران‌بها خواهد گذاشت؛ بنابراین ماه‌های آتی، ماه‌های التهاب بازار طلا خواهد بود.

انتهای پیام/فارس